View Single Post
  #2003  
Vechi 24.05.2010, 00:29:22
mariamargareta mariamargareta is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.366
Implicit 219. “Fenomenul PUCIOASA” re-văzut de criticul de artă Erwin Kessler (I)

Preambul. Erwin Kessler moare lent, dar nu se predă. „Desființat” într-un articol critic de către mai hârșitul în ale artei și teologiei, Sorin Dumitrescu, criticul Erwin Kessler revine spectaculos, trezindu-se din corzi, unde se legăna amețit și euforic ca într-o pânză de păianjen, și se arată hotărât să treacă la contraatac. Tot în ziarul România liberă, la 28 ianuarie 1995, el publică o replică acidă intitulată Defecțiuni elective, în care încearcă să-șitransforme înfrângerea într-o victorie “a la Pyrrus”. Reproducem în continuare acest articol, cu precizarea că observațiile din paranteze aparțin autoarei care îl comentează)





Sorin Dumitrescu, în numărul din 21 ianuarie a.c. al "României libere" s-a grăbit să redacteze cronica unei morți (estetice) anunțate. Mortul eram eu, iar crainicul era domnia sa. Toate bune și frumoase până aici, dar mărturisesc că necrologul sprințar m-a stupefiat întru totul.

(Observația 1: Ce mai poate fi “bun și frumos” odată cu moartea spirituală a unui confrate, care îl aduce chiar pe el la stupefacție, odată cu tragica ei constatare? Joaca cu cuvintele este deja un tic la Erwin Kessler , întrucât o asemenea asociere forțată între bine și rău dovedește încă odată că la el cuvintele nu mai au valoare, fiind folosite cel mult ca balast între două sloganuri sforăitoare)

Ca toată lumea, știu că "cea mai bună apărare este atacul", dar eu nu aveam de gând să-l atac pe Sorin Dumitrescu. De aceea, apărarea sa întru totul ofensivă nu-și avea locul. Acesta este motivul pentru care, în cele ce urmează, am să renunț la scrupulele deontologice obișnuite.

(Observația 2: Din nou vorbe goale. Sorin Dumitrescu nu avea cum să se simtă atacat, îndată ce nu de el era vorba în precedentul articol al lui Erwin Kessler. Expresia lui Erwin Kessler „apărarea sa întru totul ofensivă” este expresia neputinței de a strânge în brațe și apoi de gât pe cineva alunecos care scapă mereu și mereu strânsorii. Sorin Dumitrescu nu se apără pe sine ofensiv, dar apără ofensiv un principiu și o valoare universală care-i este lui aproape de inimă: ortodoxia, ca moștenire de la părinți și de la strămoși)

De regulă eludez gafele gramaticale și stilistice ale pre­opinenților. Însă în cazul lui Sorin Dumitrescu care, surprinză­tor, face observații critice la adresa stilului și argumentației mele fără a prezenta nici un exemplu, asemenea menajamente nu-și au rostul. Mai ales că în textul său inventează cuvinte pre­cum "economiastic" vrând, probabil să spună "encomiastic" ori alcătuiește expresii de genul "baricada poate să-și propună un ecarisaj?!" (poate cineva sminti impresia, iar o baricadă poate să-și propună un ecarisaj?) ori "momentul teafăr" care, deli­cioasă sintagmă, arată clar că cineva într-adevăr nu era teafăr la un moment. Dar, deși nu sunt bagatele, aceste gafe sunt mai degrabă material pentru rubrica "Umor involuntar" din "România literară". Altele sunt însă abaterile grave săvârșite de către Sorin Dumitrescu. Prima este elogiul obstinat al locului comun, așa cum apare în "maxima" proprie așezată ca fron­tispiciu articolului, frontispiciu incrustat în cea mai veritabilă limbă de lemn pre(ten)țios conjurând "profunzimile tainicului limbaj al artei". Frumos spus, domnule, frumos din cale afară! Ar fi fost o delectare pentru Caragiale, care sigur plânge, încetișor acolo unde este el. Pentru că nu i-a fost dat să prindă timpurile noastre.

(Observația 3: Erwin Kessler are grijă să-i prevină pe cei care-l cunosc că vor fi martorii unei schimbări neașteptate: de data asta, numai de data asta, are de gând să devină „rău”. Pentru că „așa nu mai merge”: S.D și-a permis prea multe. La un așa „atac sub centură”, menajamentele uzuale nu-și mai au rostul. Mai ales că Sorin Dumitrescu și-a permis să inventeze arme noi: cuvinte și expresii neexperimentate [încă] la care nu se știe dacă se poate găsi rapid antidotul. Printre ele, sintagma „Neputințele tânărului Kessler” este de departe cea mai insuportabilă. Pamfletistul Caragiale ar fi invidios dacă ar putea să afle cât de inventivi pot fi unii artiști ai cuvântului din urbea lăsată lor moștenire și de aceea, în imaginația onirică a lui Erwin Kessler , musai că acum plânge încetișor de delectare, ascuns de rușinea plăcerii pe undeva prin Figura nr.9 a cimitirului Bellu)

Pricina acestui extaz în fața artei este metafizica, parten­era gentiabilă a artistului spiritualist autohton, căzut într-o tran­să contemplativă apriorică, ce-l face să creadă că "Doar admi­rația poate transforma-transfigura actul critic ...” ș.a.m.d.
Ce are de-a face cu periajul admirativ cu "creșterea spir­ituală a insului"?

(Observația 4: Are, căci adularea nesăbuită alterează caractere până nu de mult integre. Dacă îl inoxici pe cineva cu precizări mincinoase că este ales și sfânt, inevitabil va veni momentul acela ca nefericitul să creadă de-a binelea că așa este. Erwin Kessler își propune un periaj admirativ restrâns la persoana care pare a fi un sol al lui Dumnezeu [ e vorba de Marian Zidaru], pe simplul motiv „că nu e bine să te pui rău cu Dumnezeu”. Acolo unde te pricepi cel mai puțin e bine să fii cel mai precaut, ca să nu ai eventual surprize. Oricum, nu te costă nimic să fii când mai încruntat, când mai admirativ, când mai demolator, când mai apreciativ, căci variația sporește aparența firescului.

Este adevărat că la noi critica de artă este hiper-afirmativă, stivuind epitete peste epitete gâdilătoare pen­tru a fi și ea, nu-i așa, "poetică" și "inspirată", permițându-și, cu titlu de excepție, câte un ghiont discret destinat artiștilor care prea o iau razna.
Dacă aș fi urmat acest model, aș fi avut parte exact de adevărul îngăduit la timpul potrivit, adică aș fi înțeles mai nimic și prea târziu. Ori eu am pornit invers, adică apofatic, de la ceea ce nu e artă sau nu e relevant, autentic și intens în artă. Tocmai acesta este motivul pentru care, printre atâția alți fideli ai revis­tei ,,22", mă citește și Sorin Dumitrescu. El știe mai bine decât oricine că în atât de speciala noastră branșă afirmarea insului nu urmează adesea decât unei parveniri intrigante, iar "sistemul axiologic" la care face trimitere domnia sa ascunde nu rareori doar lingușire, ipocrizie și incompetență.
Acea "oarecare simpatie" de care mă bucuram în ochii domniei sale provine cu certitudine din faptul că întotdeauna am ignorat această "nescrisă regulă a jocului" nepericulos și reci­proc avantajos dintre artist și critic. Ei bine, și în cazul lui Marian Zidaru am ignorat "regula jocului". Dar de această dată nu metodologic, premeditat, întrucât opera și personalitatea sa au constituit pentru mine cea mai profundă surpriză trăită în perimetrul artei contemporane românești. Iar această întâlnire s­-a petrecut când am lăsat la o parte toate prejudecățile pe care Sorin Dumitrescu și alți câțiva, din ce în ce mai puțini acum, m­i le-au inoculat, precum multor altora, în acești ultimi ani.

(Observația 5: Marian Zidaru este o autentică și profundă surpriză pentru Erwin Kessler deoarece insolitul nu poate creea decât surprize. Ce poți face, aflat pe neașteptate în fața unei capre cu două capete, decât să cazi în profundă uimire, apoi imediat în extaz? Este cazul și cu experiența trăită de Erwin Kessler în fața crucilor strâmbe ale lui Zidaru și a „bizareriilor lui pseudoiconice” [am numit acele „icoane” care, în loc să se spiritualizeze, se materializază devenind basoreliefuri și statui, redimensionându-se pe orizontală, mai degrabă decât pe verticală])