219. “Fenomenul PUCIOASA” re-văzut de criticul de artă Erwin Kessler (II)
Când am încercat să văd în spatele unei capodopere cum este "Sf. Gheorghe omorând balaurul" o "bizarerie pseudoiconică" și am constatat că este una dintre cele mai frumoase sculpturi realizate în această țară în ultimii ani, am acceptat, cum era firesc, ideea de a-l cunoaște pe autor. Iar autorul este, cum știm cu toții, un om realmente charismatic.
(Observația 6: În țara orbilor, cel cu un ochi este împărat. În caruselul lumesc al artei, prezența unui artist cu preocupări creștine, dar mai ales cu veleități de a trăi de-a binelea viața creștină, este un „accident” stupefiant. Toți îl înconjoară, îl pipăie și îl ciupesc fin, ca să vadă dacă nu cumva e vreo himeră, și nu încetează să se mire. „Charisma” lui Marian Zidaru este, desigur potențată de limbajul lui care copiază cu atașament „modelul pucioșesc” imprimat de liderii lui de la Pucioasa. Cum e turcul, și pistolul. Dacă liderii pucioși proclamă o întâlnire imediată cu Stăpânul Lumii, ucenicul lor de la „atelier” nu poate fi nepăsător, ci se face porta-voce „charismatică” pentru o asemenea știre minunată)
Nu este vorba despre calitățile sale profetice, și despre acel puls existențial pe care puțini oameni îl au și cu atât mai puțini reușesc să-l infuzeze unei opere. Sigur că toate aceste lucruri m-au încurcat, întrucât nu m-am așteptat niciodată ca un artist eminamente religios să mă preocupe într-atât. Dar acestea sunt surprizele pe care ți le rezervă traiul în afara dogmelor, taberelor și adevărurilor făcute de-a gata.
(Observația 7: În sfârșit, Erwin Kessler face un efort de sinceritate și recunoaște că explicația extazului său în fața ineditului mistic o constituie tocmai viața lui de zi cu zi, care este departe de dogme, învățături și practici religioase. Un “no man’s land”care îi impune respect, nesiguranță și chiar o ușoară teamă, dar și o curiozitate puerilă și o sete neostoită de surprize. Pentru Erwin Kessler , Zidaru este echivalent în mister și fior burlesc și pseudomistic cu „omul cu două capete: jumătate cap de om, jumătate cap de bou!”, care tocmai a sosit cu Circul ambulant într-o urbe mică, în care de obicei nu se întâmplă nimic)
Imaginea burlescă ("băgând capul cumințel sub patrafir ... ") pe care Sorin Dumitrescu o azvârle într-un stil grobian m-a lăsat pur și simplu perplex: nu numai că Zidaru are prea mult bun simț pentru a se deda la asemenea "convertiri", dar eu nici măcar n-am fost vreodată la Pucioasa, iar întâlnirile din atelierul său, care se pot măsura pe degetele de la o singură mână, au avut întotdeauna un caracter strict profesional. De aceea nici nu mă dezic de fragmentele (trunchiate, învălmășite) pe care Sorin Dumitrescu le-a citat încorporat invectivei sale izbucnite din acea "boierie a inimii culte" (altă expresie memorabilă) pe care o proslăvește.
(Observația 8: Din nou o recunoaștere importantă: Erwin Kessler mărturisește că n-a fost niciodată la Pucioasa, și chiar simte că e în defect pentru că n-a făcut-o. În mod sigur, dacă ar fi fost măcar o singură dată, ar fi devenit mult mai precaut în aprecieri. Dar așa, el se prevalează de această “neîmplinire” ca să afișeze păreri personale cu caracter relativ, dar de un relativ dus până la nesiguranță. Tocmai de aceea este nevoit să admită că, eventual, Sorin Dumitrescu ar putea chiar să aibă dreptate, în caz că el este mai mai umblat, mai informat, și deci știe mai multe. Este evident că Marian Zidaru nu a încercat să-l convertească pe Erwin Kessler , căci Marian Zidaru este foarte neîncrezător cu cei mânați exclusiv de curiozitate, dar nici nu se poate spune că a tăcut, fără a-i spune lui Erwin Kessler tot ceea ce crede)
La urma urmei, problema teologică a Noului Ierusalim nu ne privește pe noi, căci nu o poate soluționa decât Patriarhia. Până atunci are vreun sens, considerarea operei artistice ca fiind eretică și admirarea acesteia ca fiind condamnabilă?
(Observația 9: Erwin Kessler confundă obligația Sinodului Bisericii [și nu a Patriarhiei, care este doar o instituție religioasă cu caracter mai mult administrativ] de a se pronunța ex cathedra asupra unor inovații dogmatice venite de aiurea, cu obligația creștinului de rând de a evita, preventiv, orice contaminare de surse sau învățături care nu au fost validate în prealabil de autoritatea colectivă a Bisericii. De exemplu, o poruncă bisericească este aceea de a nu citi cărți eretice: nu pentru că ar fi vorba aici de o interzicere oarbă, ci pentru că există riscul unor aprecieri greșite a celor citite, care să conducă apoi la deviaționism sectar. Tot așa și cu o operă artistică al cărei mesaj este eretic: pe atei sau pe creștinii statornici în credință nu-i poate influența cu nimic în rău, ei putând rămâne niște critici imparțiali, dacă e vorba de a a aprecia sentimentul estetic; însă pentru cel slab sau șovăielnic în credință, un entuziasm de moment în fața unei erezii admirabile din punct de vedere estetic poate avea consecințe dramatice aspra cursului vieții lui. Aici se deosebesc fundamental Sorin Dumitrescu și Erwin Kessler : dacă pentru primul, rătăcirea unui semen de-al său este un eveniment dureros și intolerabil, același eveniment pentru Erwin Kessler este unul total indiferent, acoperit de preceptul libertății de opțiune a individului, care trebuie respectată. Cu alte cuvinte, sinuciderea spirituală este pentru unul o defecțiune inacceptabilă, iar pentru altul un drept inalianabil)
Asta ar însemna că încurajeză erezia și oamenii precum cunoscutul colecționar de artă germană, Peter Ludwig, care nu doar intenționează să achiziționeze două sculpturi ale lui Marian Zidaru ci, în timpul vizitei sale în România, a petrecut un timp chiar în atelierul "ereticului". La fel, însuși părintele Galeriu a participat la lansarea unei cărți în incinta ultimei expoziții Zidaru, caracterizând lucrările de acolo ca fiind expresii ale "adevăratei ortodoxii".
(Observația 10: Faptul că un colecționar oarecare apreciază cu gusturile sale o creație artistică sau alta, fie ea și eretică, nu legitimează cu nimic acea creație, nici nu-i sporește gradul de nocivitate ideatică. Faptul că un prelat de renume este prezent la o lansare de carte, nu face ca acea carte să devină, brusc, mai valoroasă decât era cu o zi în urmă. Erwin Kessler face însă o asociere vicleană între participarea părintelui Galeriu la lansarea unei cărți în incinta ultimei expoziții Zidaru, și caracterizarea lucrărilor de acolo ca fiind expresii ale "adevăratei ortodoxii". Un cititor neatent va înțelege că părintele Galeriu s-a referit la toate lucrările de acolo, deci și la acea carte [căci și cartea era o „lucrare”, nu?] , ca fiind expresii ale "adevăratei ortodoxii". Or, Erwin Kessler se referea la „toate lucrările de artă de acolo” dar a făcut-o lacunar, ca să lase loc și la interpretarea voită de el: cum că și cartea [o colecție de „Cuvinte” eretice pucioșești, tipărită fără a avea binecuvântarea vreunui ierarh ortodox] aducea un mesaj al „adevăratei ortodoxii”. Părintele Galeriu n-ar fi riscat să recomande călduros o carte pe care el nici măcar n-a citit-o, darămite să o studieze meticulos, cum ar fi fost cazul, dacă ar fi avut de gând.)
|