In opinia mea, articolul "Probleme ale viziunii eclesiale asupra feminitatii" e complet inafara ortodoxiei - iata cateva afirmatii de-a dreptul suspecte chiar si pt. novici:
"Pe de o parte, mai presus de toti sfintii si ingerii, Biserica cinsteste o femeie, pe sfanta Maria, Maica Domnului; pe de alta, ca situatia femeii crestine de astazi este cu totul modesta. Sigur, discursurile encomiastice nu inceteaza sa proslaveasca eroismul maternal, devotamentul sotiei, rabdarea ei, mergand pana la suportarea unor infinite umilinte din partea celor numiti cruce-ntreaga. De fapt, cam la atat se si reduce mandria de a fi femeie in ortodoxia romaneasca a zilelor noastre"
(Incredibil: un teolog sa nu stie ce loc are mandria in ortodoxie? adica faptul ca e esenta caderii din har si insusi Ap.Pavel nu a indraznit sa se mandreasca decat eventual cu neputintele sale??)
"Este imposibil sa nu sesizati faptul ca in multe biserici apare ca erezie incercarea vreunei femei de a patrunde in biserica fara naframa, nesabuinta sanctionata isteric de preoti (prin apostrofari publice) si de femeile care se considera pioase (prin imbranciri si sudalme); faptul ca unii preoti refuza slujirea tainei cununiei unui cuplu in care barbatul a mai fost casatorit dar femeia nu, ea oricum necontand si putand ramane, in consecinta, fara taina sfanta; faptul ca exista manastiri de calugari in care femeile nu pot patrunde, in timp ce nu s-a auzit inca de manastiri de calugarite in care accesul barbatilor sa fie interzis (evident, pentru ca barbatul este cruce-ntreaga, indiferent cat de ticalos poate fi); faptul ca e socotita ca extrema impietate tentativa unei femei de a trece la miruit inaintea barbatilor, fara sa mai conteze daca ea s-a impartasit sau nu (stiut fiind ca participantii la masa euharistica au prioritate fata de spectatorii liturghiei); faptul ca multe femei sunt oprite de duhovnici sau chiar nu mai indraznesc sa se roage ori sa intre in biserica daca au ciclul lunar (...) faptul ca sunt canonisite femeile care au avortat, in timp ce sotiorii lor – care adesea le imping spre acest act – raman printre sfinti"
E ingrozitor ca un preot sa puna umarul la campania de pustiire a Gradinii Maicii Domnului, Athosul. Daca insasi Maica Domnului, ca imparateasa a cerului si a pamantului a hotarat ca petecul de pamant unde a pus piciorul prin vointa divina impreuna cu Sf.Ap.Ioan (surpand stapanirea demonilor de acolo) sa fie al ei si sub directa sa ocrotire iar femeile sa nu intre, ce preot cu frica de Dumnezeu ar cuteza sa se impotriveasca Preacuratei? Asa ceva nici paganii turci n-au indraznit. Mai ales ca UE a facut atatea presiuni sa termine cu Athosul - fiindca asta ar insemna accesul femeilor acolo: toti calugarii vor fi nevoiti sa plece iar conform profetiilor Portarita va parasi Ivironul, anuntand venirea sfarsitului lumii (chiar s-a votat de mai multe ori in Parlamentul European ca Grecia sa fie obligata sa deschida Athosul femeilor dar nu au reusit datorita opozitiei vehemente a ortodocsilor greci; dealtfel la intrarea Greciei in UE s-a specificat expres in tratatul de aderare ca Athosul e intangibil si isi pastreaza statutul special de republica monastica inchisa femeilor). La noi e o singura manastire cu regim athonit, Frasinei (intemeiata de Sf.Calinic)- de aici au iesit unii din cei mai mari duhovnici romani (cum a fost Pr.Lavrentie Sovre). Nu inteleg, ce ortodox si-ar dori inchiderea acestei unice academii monahale de la noi din tara? Cat despre manastiri de maici inchise accesului barbatilor, trebuie sa fii de-a dreptul smintit sa te gandesti la asa ceva, deoarece o manastire e o comunitate religioasa unde un preot trebuie sa slujeasca Sf.Liturghie iar monahiile se spovedesc! Ceea ce sustine dl. preot dr. inseamna hirotonia femeilor: o adevarata nebunie de care s-a auzit la unele culte... preotul acesta sigur e ortodox???
Oare nu stie ca toti cei din Biserica (mai putin catehumenii) sunt participanti la Sfanta Liturghie?? De unde termenul asta de "spectator", ca pana acum nu l-am mai auzit la nici un parinte? Nu e nici o regula stricta cu ordinea la miruire, dar politetea ne indeamna sa lasam femeile batrane si pe cele cu copii in brate inainte, indiferent ca ne-am impartasit sau am fost..."spectatori"
(nu-mi iese din cap termenul asta... Doamne, mare e gradina Ta!) Cate o femeie insista uneori sa trec inainte pt. ca sunt barbat (adeseori accept pt. ca multe raman sa-si faca rugaciuni in fata icoanelor si sa le sarute pe toate, desi e coada dupa ele). N-am vazut nici un preot care sa apostrofeze (cu atat mai putin la modul "isteric") femeile fara naframa, in schimb permanent vad femei care se aseaza invariabil in sectorul barbatilor apoi clevetesc si se imbratiseaza in timp ce se citesc Psalmii sau din Apostol; altele care de fiecare data vin la Biserica abia la Heruvimic si deranjeaza pe toata lumea (tot din jumatatea dreapta, cea a barbatilor) ca sa ajunga la locul lor din randul 2 (randul 1 e ocupat de doamnele "matinale"), altele care desi ajung la jumatatea Liturghiei tin sa se inchine la toate icoanele din fata altarului, etalandu-si formele, pletele in vant si moda "ultimul racnet", eventual decolteul, vopselele de pe fata si parul (de)colorat, de zici ca s-au vopsit in culorile razboiului si pleaca la lupta cu tribul Cherokee... Bietul Parinte Ioan de la Recea, ce se mai lupta sa le convinga pe femeile "emancipate" sa respecte randuiala in Biserica (si era manastire!), parca-l vad cum facea semn cu mana: "Femeile la dreapta, barbatii la stanga... lasati liber culoarul din mijloc, vreau sa vad usa Bisericii!" Deh, Parintele Ioan era vazator cu duhul, ii surprindeam adesea privirea atintita spre usa de unde intra lumina amiezii, cine stie cate nu vedea el dar cine sa-l ia in seama? Insa domnul preot dr. n-are nevoie de asemenea impartiri discriminatorii ale Bisericii, nici de culoar (pt. ca nu are vedere in duh, iar daca a stat mult la doctorat in Occident poate a uitat si sa dea cu cadelnita pana in pridvor)
Asa e, unii barbati nu prea vin la Biserica, s-au smintit si raman la munca sa faca bani si sa le multumeasca pe femei: pt. asta vor da seama la Judecata. Vedem mai mult femei in Biserica dar oare cugetele si vointa lor sunt catre Dumnezeu? Nu apuca sa iasa din Biserica si discutiile revin la mancaruri, retete, concerte, cleveteala si cate altele (o femeie in varsta se agita sa convinga lumea din Biserica sa mearga la vot- cica nu cumva sa avem un presedinte comunist...incercam s-o lamuresc ca asa ceva nu se face in fata altarului, ba ma mai si apostrofa ca nu cunosc Biblia cand i-am amintit ca avem deja un rege uns de Dumnezeu prin mana patriarhului Nicodim)
Sunt multe femei care canta, insa unele parca ar fi la Opera: n-au auzit de cantarea de obste sau sobornicitate, ii dau inainte cu vocalizele, care mai si pica in contratimp cu preotul... Ce sa-i faci, cand mandria e mare si tin sa se remarce? Pr.Ioan de la Recea chiar i-a zis unei femei care facea plecaciuni cand toti eram in picioare ca tot ce e "prea mult" sau "iese in evidenta" e mandrie si trebuie evitat: cand ceilalti se inchina te inchini si tu, iar cand toti asculta preotul in picioare faci la fel!
Sf.Pavel a randuit ca femeia sa stea cuminte si sa nu se faca invatatoare de lege (de aceea eu unul nu-s de acord cu predarea religiei de catre femei). Oare de ce s-au mirat asa tare apostolii la fantana lui Fotini cand L-au vazut pe Iisus vorbind cu o femeie? Pt.ca niciodata nu chema femei ca sa le incredinteze invataturi teologice (doar Maria - sora Marthei - a avut intelepciunea sa asculte smerita si in tacere atunci cand Hristos vorbea la masa ucenicilor si lui Lazar, fratele ei). Adineori m-a oprit o femeie pe strada sa-mi dea un pliant care invita oamenii la pocainta sub indrumarea unei predicatoare (macar iehovistii si mormonii au mai mult bun-simt, cand te vad cu barba inteleg ca mai bine nu-si fac de lucru cu tine...)
Diaconite nu mai exista din Biserica primara (locul lor a fost luat de calugarite
; daca pe vremuri cand femeia era icoana smereniei si bunei cuviinte au aparut sminteli prin diaconite, acum cu atata mandrie si "feminism" ar fi dezastru sa li se incredinteze o asemenea vrednicie (ar ajunge unele sa pretinda preotia, cum tot insista sa intre si in Athos)
Oprirea femeilor de la cele sfinte in perioada "necuratiei" lor (cum e numita in V.T.) era prevazuta in randuielile Bisericii de pana la aparitia "modernismului"- de ex. Moliftelnicul de la Chisinau din 1820 ar interdictia unirii trupesti si a impartasaniei in acea perioada e clar mentionata in Canonul Sf.Timotei si multe altele:
Despre interdictia accesului femeii in Biserica la Sf.Liturghie in perioada necuratiei sfintii au avut pareri diferite si lucrurile raman la latitudinea duhovnicului sau a bisericii (la noi de ex. e o incapere mai putin aglomerata in pridvorul Bisericii unde stau femeile care din diverse motive nu pot sau nu vor sa intre in sala principala, iar de acolo aud perfect toata Liturghia; dar daca doresc sa fie cu restul lumii si sa vada in amanunt ritualul sau chiar sa stea langa altar, nimeni nu le impiedica - desi isi fac rau singure cu asa ceva). Interdictiile privind necuratia se aplica si barbatilor, nu doar femeilor. La urma urmei cel care a oprit femeile de la privitul in altar a fost Sf.Vasile cel Mare, datorita unor sminteli intre ele si diaconi: