View Single Post
  #2009  
Vechi 25.05.2010, 13:36:06
vsovivi vsovivi is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.10.2008
Locație: Insectharul ortodox, în nepocăibilul pocăibil și pocăindu-se tainic.
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.459
Implicit Aceleași „pete” de păcură pe caietul de teme. Porci mistreți. Să înjectăm? slănina în

Citat din MM & comp:


218. “Fenomenul PUCIOASA” văzut de artistul Sorin Dumitrescu (I)

Preambul. Sorin Dumitrescu ripostează în ziarul "România liberă" din 21 ianuarie 1995la exhibițiile contorsionate ale criticului Erwin Kessler din revista „22”, acolo unde acesta își expusese criticile edulcorate la adresa expoziției "CURĂȚIREA ROMÂNIEI". Semnând riposta cu titlul „Neputințele tânărului Kessler”, Sorin Dumitrescu dezvăluie, ca fiind cel puțin suspectă, derogarea concesivă pe care criticul o face la adresa artiștilor Zidaru, motivată de o prietenie benignă, dar de puțini cunoscută. Sorin Dumitrescu profită aici de avantajul unei cunoașteri temeinice a Zidarilor, bazată nu numai pe apartenența de castă, dar și pe o simpatie reciprocă, nu mai puțin sinceră decât cea dintre Zidari și Erwin Kessler. Lui Sorin Dumitrescu nu îi este indiferentă calea pe care merg colegii săi de breaslă, soții Zidaru, căci el este mai întâi creștin, și abia după aceea artist. De aceea el vede în aplaudacul de circumstanță Erwin Kessler un pericol mai mare decât opțiunea însăși a lui Marian Zidaru. Când cineva din exterior, cu o oarecare notorietate locală, vine și te laudă în public, te susține chiar, cu cuvinte meșteșugite, însăilate în editoriale care rup gura castei sculptorilor, începi să crezi că într-adevăr ai dreptate și ești pe drumul cel bun. Or, Marian Zidaru avea mare nevoie mai degrabă de prieteni adevărați, care să-l tragă de mânecă pentru a nu se crede familiar, prea repede și fără motiv, cu experimentele cu Duhul Sfântde la Noul Ierusalim, săpate adânc în lemn sau în marmură. Sorin Dumitrescu s-a dovedit a fi un astfel de prieten, arătându-i lui Zidaru că deja a mers prea departe, chiar dacă n-a simțit încă urmările pericolului. Dimpotrivă, Erwin Kessler derapează de la obișnuita sa linie, de critic capricios care caută mereu nod în papură celor pe care el îi scarmănă, trecând brusc la o neobișnuită admirație și susținere pe față și laudă festivă a demersurilor mistice al Zidarilor, pe care el de fapt nici nu le înțelege, și nici măcar nu are vreo tangență cu ele. Fără o experiență ortodoxă personală, este deci cu atât mai neavenit și mai inoportun să se pronunțe cineva în acest domeniu, lucru care îl irită până la pragul de reacție rapidă pe Sorin Dumitrescu. El vede în „schimbarea la față” a lui Erwin Kessler nu numai sinuciderea estetică a unui critic de duzină, ci și un instrument iresponsabil prin care cei adulați gratuit de el (Zidarii, în speță) sunt amenințați la rândul lor de sinuciderea estetică și religioasă.

Reproducem aici această „reacție rapidă”, apărută doar la câteva zile după șueta „critică” a lui Erwin Kessler, cu mențiunea că observațiile din paranteze aparțin autoarei acestui articol.

(Observația 1: Fără îndoială că o asemenea spectaculoasă schimbare de macaz a lui E.K de la trosneală generalizată la admirație punctuală trebuie să fi avut o motivație profundă. Simpla prietenie de circumstanță cu Zidarii trebuie că nu ar fi fost suficientă, ci alta a fost cauza. Este mai plauzibil că, la cunoașterea sa precară privind afacerile celeste și avatarurile lumii imateriale, E.K. să fi luat în serios familiaritatea cu Duhul Sfânt, pe care o clamau îndelung și insistent Zidarii, pentru a conchide că o precauție gratuită nu strică. Cine ar fi nebun să-și permită să-L critice pe Dumnezeu, pe care nimeni nu L-a văzut, nici nu-L cunoaște? La urma urmei, nu se știe de unde sare iepurele, și ce coarne are, și ce rău împunge! Unde nu te pricepi, e mai bine să fii cuminte, căci riscurile vor fi mai mici.)

(Observația 2: “Noua Evanghelizare” propusă de liderii pucioși prin Expozițiile soților Zidaru, care sunt trimiși ca soli care promovează încrustarea în piatră aCuvântului Pucios , nu putea să nu stârnească o doză de precauție în primele exerciții de admirare ale lui E.K față de exercițiile cu Duhul Sfânt ale pucioșilor)

(Observația 3: Tocmai ineditul, bizarul, imponderabilul, imprevizibilul pe care îl observă E.K. la creația și la limbajul Zidarilor sunt și motivația schimbării lui de atitudine. Superficial, E.K. nu-și pune problema să cerceteze mai adânc, altmiteri ar fi descoperit că Zidarii nu sunt deloc originali și singulari, așa cum par, ci sursa reală a acestor „bizarerii” pe care ei o promovează la modul esteticii publice stă ascunsă în creația ezoterică delirantă a liderilor sectanți de la Pucioasa, de care ei ascultau pe vremea aceea ca de Dumnezeu)

(Observația 4: Admirația [pe care o observă S.D. la E.K., alături de o oarecare “supunere” sub patrafirul unor “prooroci” pucioși pe care nu-i vede, nu-i cunoaște, dar îi simte ca pe niște urmași demni ai lui Petrache Lupu, ai căror soli sunt Zidarii] este fără îndoială, falsă. Ea ascunde o temere viscerală a lui E.K. față de fabulosul obscur, pe care nu-l poate circumscrie cumva, neavând aparatul critic minimal oferit de educația religioasă primară)

(Observația 5: Curățirea României i se pare suspectă lui S.D. tocmai pentru că este promovată prin același limbaj prolix, gălăgios și pisălog cu care politicienii promit noi și noi “schimbări în bine” în fiecare campanie electorală, schimbări care rămân simple promisiuni pe hârtie. Or, logoreea nu îi este specifică lui Zidaru, dar el o copiază mecanic și sârguincios după modelul Cuvântului pucios, căruia îi acordă o fascinată atenție și credibilitate. După ani de zile, scurși între timp, premoniția lui S.D. se dovedește a fi fost corectă: România este tot mai murdară, tot mai îngălată, lipsită în continuare de stații de epurare, afumată de gaze de eșapament, mânjită de excremente și sufocată de pungi de plastic)

(Observația 6: S.D. surprinde aspectul cel mai nefericit al experimentelor plastice în care Zidarii circumscriu mesajul atribuit Duhului Sfânt unor chipuri cioplite: ortodoxia clamată de ei cea a Cuvântului care s-a făcut duh, este doar relnică, fiind doar un simbol eșuat al autenticității ortodoxiei originale, în care Cuvântul S-a făcut trup, și așa a fost făcut cunoscut oamenilor care L-au mărturisit apoi lumii întregi)

(Observația 7: S.D. evidențiază că, probabil cea mai gravă tentativă a lui E.K. este de aceea de a prelua mesajele pucioase [promovate și de Zidaru ca acoperire pentru creațiile sale] și a le îmbrăca în poleiala limbajului adulativ de profesie. Criticul nu mai critică, ci admiră, și admiră în prostie, cu gura căscată. El vede în Marian Zidaru un “fericit”, termen care încearcă să sugereze o oarecare apropiere de rangurile bisericești cele mai înalte care beatifică pe păstorii cei vrednici, deși M.Z. n-a avut niciodată vreo chemare sau vreo aplecare spre viața clericală. Tentativele lui M.Z. de a reforma Biserica din temelii prin mesaje de dincolo [primite de la persoane despre care el afirmă nonșalant că nu trebuie să ne preocupe cine sunt și ce fac, deoarece n-are importanță prin cine vineCuvântul Pucios – nepăsare care s-a dovedit a-i fi aproape fatală, câțiva ani mai târziu] sunt cotate de E.Kessler ca fiind o “contrabandă a spiritului”. Milenarismul militant al pucioșilor, la care aderă entuziast și M.Z., este ignorat de E.K. nu atât din neștiință, cât mai ales din calcul, ca să-i iasă pasiența admirării fără rezerve)

Concluzie. Sorin Dumitrescu identifică la Erwin Kessler o surescitare egolatră care îl împiedică să vadă pericolul sectei Noul Ierusalim, care îl investește pe Marian Zidaru în sol și marionetă a liderilor pucioși. Marian Zidaru este cotat ca profet, deși el n-a făcut nici o profeție de la sine, ci întotdeauna a reprodus profețiile altora. Este cotat ca fericit, deși el n-a avut niciodată o reală funcție de conducere în sectă, iar experiența atașamentului lui la Noul Ierusalim” s-a dovedit a fi un eșec personal cât se poate de trist. Este cotat un promotor al unei “paradigme estetice, cât și al uneia existențiale și morale totodată”, deși el a fost doar un ostaș ascultător care a încercat să dea formă văzută unor ordine de luptă cu morile de vânt, primite de la liderii pucioși, seniorii războiului nevăzut dintre imaginație și realitate.
Demersul lui E.K. este sintetizat de S.D. printr-un cuvânt care pune punctul pe i. Acesta este cotat drept păcat; nu păcat de moarte, ce-i drept... dar totuși, păcat.