Să înjectăm slănină în găină până ajunge și ea porc mistreț.
Citatat din MM & co
„
Preambul. Erwin Kessler moare lent, dar nu se predă. „Desființat” într-un articol critic de către mai hârșitul în ale artei și teologiei, Sorin Dumitrescu, criticul Erwin Kessler revine spectaculos, trezindu-se din corzi, unde se legăna amețit și euforic ca într-o pânză de păianjen, și se arată hotărât să treacă la contraatac. Tot în ziarul România liberă, la 28 ianuarie 1995, el publică o replică acidă intitulată Defecțiuni elective, în care încearcă să-șitransforme înfrângerea într-o victorie “a la Pyrrus”. Reproducem în continuare acest articol, cu precizarea că observațiile din paranteze aparțin autoarei care îl comentează)
(Observația 1: Ce mai poate fi “bun și frumos” odată cu moartea spirituală a unui confrate, care îl aduce chiar pe el la stupefacție, odată cu tragica ei constatare? Joaca cu cuvintele este deja un tic la Erwin Kessler , întrucât o asemenea asociere forțată între bine și rău dovedește încă odată că la el cuvintele nu mai au valoare, fiind folosite cel mult ca balast între două sloganuri sforăitoare)
(Observația 2: Din nou vorbe goale. Sorin Dumitrescu nu avea cum să se simtă atacat, îndată ce nu de el era vorba în precedentul articol al lui Erwin Kessler. Expresia lui Erwin Kessler „apărarea sa întru totul ofensivă” este expresia neputinței de a strânge în brațe și apoi de gât pe cineva alunecos care scapă mereu și mereu strânsorii. Sorin Dumitrescu nu se apără pe sine ofensiv, dar apără ofensiv un principiu și o valoare universală care-i este lui aproape de inimă: ortodoxia, ca moștenire de la părinți și de la strămoși)
(Observația 3: Erwin Kessler are grijă să-i prevină pe cei care-l cunosc că vor fi martorii unei schimbări neașteptate: de data asta, numai de data asta, are de gând să devină „rău”. Pentru că „așa nu mai merge”: S.D și-a permis prea multe. La un așa „atac sub centură”, menajamentele uzuale nu-și mai au rostul. Mai ales că Sorin Dumitrescu și-a permis să inventeze arme noi: cuvinte și expresii neexperimentate [încă] la care nu se știe dacă se poate găsi rapid antidotul. Printre ele, sintagma „Neputințele tânărului Kessler” este de departe cea mai insuportabilă. Pamfletistul Caragiale ar fi invidios dacă ar putea să afle cât de inventivi pot fi unii artiști ai cuvântului din urbea lăsată lor moștenire și de aceea, în imaginația onirică a lui Erwin Kessler , musai că acum plânge încetișor de delectare, ascuns de rușinea plăcerii pe undeva prin Figura nr.9 a cimitirului Bellu)
(Observația 4: Are, căci adularea nesăbuită alterează caractere până nu de mult integre. Dacă îl inoxici pe cineva cu precizări mincinoase că este ales și sfânt, inevitabil va veni momentul acela ca nefericitul să creadă de-a binelea că așa este. Erwin Kessler își propune un periaj admirativ restrâns la persoana care pare a fi un sol al lui Dumnezeu [ e vorba de Marian Zidaru], pe simplul motiv „că nu e bine să te pui rău cu Dumnezeu”. Acolo unde te pricepi cel mai puțin e bine să fii cel mai precaut, ca să nu ai eventual surprize. Oricum, nu te costă nimic să fii când mai încruntat, când mai admirativ, când mai demolator, când mai apreciativ, căci variația sporește aparența firescului.
(Observația 5: Marian Zidaru este o autentică și profundă surpriză pentru Erwin Kessler deoarece insolitul nu poate creea decât surprize. Ce poți face, aflat pe neașteptate în fața unei capre cu două capete, decât să cazi în profundă uimire, apoi imediat în extaz? Este cazul și cu experiența trăită de Erwin Kessler în fața crucilor strâmbe ale lui Zidaru și a „bizareriilor lui pseudoiconice” [am numit acele „icoane” care, în loc să se spiritualizeze, se materializază devenind basoreliefuri și statui, redimensionându-se pe orizontală, mai degrabă decât pe verticală])
(Observația 6: În țara orbilor, cel cu un ochi este împărat. În caruselul lumesc al artei, prezența unui artist cu preocupări creștine, dar mai ales cu veleități de a trăi de-a binelea viața creștină, este un „accident” stupefiant. Toți îl înconjoară, îl pipăie și îl ciupesc fin, ca să vadă dacă nu cumva e vreo himeră, și nu încetează să se mire. „Charisma” lui Marian Zidaru este, desigur potențată de limbajul lui care copiază cu atașament „modelul pucioșesc” imprimat de liderii lui de la Pucioasa. Cum e turcul, și pistolul. Dacă liderii pucioși proclamă o întâlnire imediată cu Stăpânul Lumii, ucenicul lor de la „atelier” nu poate fi nepăsător, ci se face porta-voce „charismatică” pentru o asemenea știre minunată)
(Observația 7: În sfârșit, Erwin Kessler face un efort de sinceritate și recunoaște că explicația extazului său în fața ineditului mistic o constituie tocmai viața lui de zi cu zi, care este departe de dogme, învățături și practici religioase. Un “no man’s land”care îi impune respect, nesiguranță și chiar o ușoară teamă, dar și o curiozitate puerilă și o sete neostoită de surprize. Pentru Erwin Kessler , Zidaru este echivalent în mister și fior burlesc și pseudomistic cu „omul cu două capete: jumătate cap de om, jumătate cap de bou!”, care tocmai a sosit cu Circul ambulant într-o urbe mică, în care de obicei nu se întâmplă nimic)
|