(
Observația 8: Din nou o recunoaștere importantă: Erwin Kessler mărturisește că n-a fost niciodată la Pucioasa, și chiar simte că
e în defect pentru că n-a făcut-o. În mod sigur, dacă ar fi fost măcar o singură dată, ar fi devenit mult
mai precaut în aprecieri. Dar așa, el se prevalează de această
“neîmplinire
” ca să afișeze păreri personale cu caracter relativ, dar de un
relativ dus până la
nesiguranță. Tocmai de aceea
este nevoit să admită că, eventual, Sorin Dumitrescu
ar putea chiar să aibă dreptate, în caz că el este
mai mai umblat, mai informat, și deci știe mai multe. Este evident că Marian Zidaru nu a încercat să-l convertească pe Erwin Kessler , căci Marian Zidaru este foarte neîncrezător cu cei mânați exclusiv de curiozitate, dar nici nu se poate spune că a tăcut, fără a-i spune lui Erwin Kessler tot ceea ce crede)
(
Observația 9: Erwin Kessler
confundă obligația Sinodului Bisericii [și nu a Patriarhiei, care este doar o instituție religioasă cu caracter mai mult administrativ] de a se pronunța
ex cathedra asupra unor
inovații dogmatice venite de
aiurea, cu
obligația creștinului de rând de a evita,
preventiv,
orice contaminare de surse sau învățături care nu au fost validate în prealabil de autoritatea colectivă a Bisericii. De exemplu, o poruncă bisericească este aceea de
a nu citi cărți eretice: nu pentru că ar fi vorba
aici de o interzicere oarbă, ci pentru
că există riscul unor aprecieri greșite a celor citite, care să conducă apoi la
deviaționism sectar. Tot așa și cu o operă artistică al cărei mesaj este
eretic: pe atei sau pe creștinii statornici în credință nu-i poate influența cu nimic în rău, ei putând rămâne niște critici imparțiali, dacă e vorba de a a aprecia sentimentul estetic; însă
pentru cel slab sau șovăielnic în credință, un
entuziasm de moment
în fața unei erezii admirabile din punct de vedere estetic
poate avea consecințe dramatice aspra cursului vieții lui. Aici se deosebesc fundamental Sorin Dumitrescu și Erwin Kessler : dacă pentru primul,
rătăcirea unui semen de-al său este
un eveniment dureros și intolerabil, același eveniment pentru Erwin Kessler este unul
total indiferent, acoperit de
preceptul libertății de opțiune a individului, care trebuie respectată. Cu alte cuvinte,
sinuciderea spirituală este pentru unul o
defecțiune inacceptabilă, iar pentru altul
un drept inalianabil)
(
Observația 10: Faptul că un colecționar oarecare apreciază cu gusturile sale o creație artistică sau alta, fie ea și
eretică,
nu legitimează cu nimic acea creație, nici nu-i sporește
gradul de nocivitate ideatică. Faptul că un prelat de renume este prezent la o lansare de carte, nu face ca acea carte să devină, brusc, mai valoroasă decât era cu o zi în urmă. Erwin Kessler face însă o
asociere vicleană între
participarea părintelui Galeriu la lansarea unei cărți în incinta ultimei expoziții Zidaru, și caracterizarea lucrărilor de acolo ca fiind expresii ale "adevăratei ortodoxii". Un cititor neatent va înțelege că părintele Galeriu s-a referit la toate lucrările de acolo, deci și la acea carte [căci și cartea era o „lucrare”, nu?] , ca fiind expresii ale "adevăratei ortodoxii". Or, Erwin Kessler se referea la „toate lucrările de artă de acolo” dar a făcut-o lacunar, ca să lase loc și la interpretarea voită de el: cum că și cartea [o colecție de „Cuvinte” eretice pucioșești, tipărită fără a avea binecuvântarea vreunui ierarh ortodox] aducea un mesaj al „adevăratei ortodoxii”. Părintele Galeriu n-ar fi riscat să recomande călduros o carte pe care el nici măcar n-a citit-o, darămite să o studieze meticulos, cum ar fi fost cazul, dacă ar fi avut de gând.)
(Observația 11: Erwin Kessler sugerează în mod josnic, fără dovezi, că Sorin Dumitrescu ar fi avut o oarece invidie pe succesul crescând al lui Marian Zidaru, potențat acum printr-o critică favorabilă a lui Erwin.
În primul rând că Sorin Dumitrescu nu avea nevoie de așa ceva, el însuși fiind un artist plastic foarte apreciat.
În al doilea rând, pentru că relația dintre Marian Zidaru și Sorin Dumitrescu nu era una de rivalitate, ci mai degrabă de simpatie reciprocă.
În al treilea rând, pentru că înclinațiile lor artistice erau și sunt substanțial diferite: în timp ce Marian Zidaru este mai mult sculptor, Sorin Dumitrescu este mai mult pictor, chiar dacă preocupările lor artistice nu sunt neapărat monovalente.
În al patrulea rând, motivația reală a criticilor lui Sorin Dumitrescu față de Marian Zidaru am văzut deja că era alta: Sorin Dumitrescu este combativ din fire, organic și structural, față de deviaționismul sectar, pe care-l consideră o boală contagioasă a sufletului, insidioasă și foarte periculoasă, în timp ce Marian Zidaru este marcat de un entuziasm și o naivitate defetistă pernicioase, speculabile oricând de persoane interesate în a-l manipula și a-i administra de la distanță veniturile financiare, lucru care, din păcate, s-a și întâmplat)
(Observația 12: Erwin Kessler, cel care îl critica pe Sorin Dumitrescu că [cităm] “face observații critice la adresa stilului și argumentației mele fără a prezenta nici un exemplu” face la rândul lui la fel: îl acuză pe Sorin Dumitrescu că ar fi facilitat publicarea într-o revistă „una din profețiile Noului Ierusalim”. Despre ce profeție este vorba? Mister. Erwin Kessler nu se obosește să dea amănunte. Or, se știe că pucioșii au făcut multe „profeții”, unele dintre ele neavând neapărat conotații religioase. O parte dintre ele aveau chiar un caracter strict politic, deci n-au de ce să fie condamnate atâta vreme cât în politică orice este posibil. Cât timp Erwin Kessler face acuze superficiale, fără dovezi concrete, cum că Sorin Dumitrescu ar putea fi suspectat de simpatii ale unor idei ne-ortodoxe, nu putem fi obligați să catalogăm în contumacie aceste idei ca fiind neapărat „eretice”.
În plus, faptul că „profeția” nu este devoalată poate să creeze și alte neajunsuri. Cineva poate considera că „profeția”, indiferent care a fost ea, trebuie că musai s-a împlinit, îndată ce nimeni nu s-a ridicat ca să o conteste. Erwin Kessler se face astfel vector involuntar care susține din umbră, fie și indirect, secta „Noul Ierusalim”)
Concluzie. Erwin Kessler, în încercarea disperată de a scăpa de discreditare, comite noi erori, inclusiv aceea de a trece la contraatac atunci când „nu mai are gloanțe”. El se autoconstrânge la mărturisiri, dintre care cea mai importantă este aceea că deși n-a fost niciodată la Pucioasa, este convins printr-un al șaptelea simț că nimic periculos nu poate veni din direcția aceea. O altă recunoaștere semnificativă este aceea că în viața lui de zi cu zi, preocupările pentru dogme, învățături și practici religioase creștine îi sunt aproape străine.
Superficialitatea cu care s-a făcut avocatul diavolului îl obligă apoi să sară la beregata lui Sorin Dumitrescu și să-l atace cu supoziții sau cu acuze nesusținute cu probe că, la urma urmei, și Sorin Dumitrescu i-ar fi sprijinit cândva pe pucioși în ereziile lor [ca și când aceasta ar fi o scuză ca și el să facă la fel acum]. Subestimând malignitatea ereziilor de orice fel, Erwin Kessler minimalizează impactul negativ al artei cu tendință prozelitistă, care face în paralel cu expunerea de statui și de icoane [care au tematici sau abordări mai mult sau mai puțin canonice], lansări de cărți, broșurele și pliante de orientare pseudo-ortodoxă care nu au fost vreodată validate de Biserica oficială.
”
Oare cine l-a validat pe Domnul nostru Iisus Hristos?
a) Omul? b) Sinedriul? c) Pilat? d) Boborul? e) gLumea? f)Împărații și ighemonii?
În afară de Tatăl, doar desfrânatele și tâlharii...
Deci iată că ei sunt înaintea voastră și vor intra în Împărăție iar fiii vor merge cu gLumea departe de Duhul Sfânt.
Iistoria se repetă la nesfârșit în rău spre hău căci omul nu vrea să vadă și nici să audă ci face dureri mari Iistoriei... dar nu e obligat nici să audă și nici să vadă... ci doar cel ce voiește... dar la sfârșit se va judeca... nimeni nu scapă dacă închide ochii Lui Dumnezeu și-i deschide păcatului... și s-a și judecat căci „cine nu v-a primit pe voi, pe Mine nu m-a primit iar cine nu M-a primit pe Mine, nu a primit pe Cel Carele M-a trimis... pe Tatăl Meu și Tatăl Vostru...”
Deci așa cum M-au făcut pe Mine sectă și ereție și mincinos și nebun și în toate felurile, așa o să vă facă și pe voi căci nu e slujitorul mai mare ca Stăpânul și dacă pomului verde i-au tăiat Capul dar atunci pomului uscat și putregăit? Nu vă strângeți comori pe pământ unde vi le răpește furul ci...
căci acolo unde
vă este comoara acolo vă va fi și inima...