Citat:
|
În prealabil postat de iosif
Mirean, prefer sa nu comentez afirmatia ta. Asumarea responsabilitatii este un act care nu se judeca in astfel de imprejurari. Spatiul intimitatii nu se cucereste cu atata usurinta pentru ca prin insasi natura lui este nu este un spatiu public.
Toti crestinii au preotie universala, adica sunt chemati prin botez sa-L marturiseasca pe Hristos in cuvant si fapta. Doar unii dintre crestini primesc prin harul Sfintei Taine a Hirotoniei harul preotiei sacramentale, adica harul promis de Iisus Hristos de a lucra in Biserica Sa spre iertarea pacatelor oamenilor, spre impartasirea de har, spre slujirea evangheliei.
Aceste detalii sunt niste detalii teologice, de aceea sunt mai putin cunoscute in afara mediului teologic. Da, toti suntem datori sa propovaduim cuvantul prin marturisirea lui Dumnezeu. Marturisirea lui Dumnezeu se face prin viata noastra, prin cuvantul nostru, intotdeauna sub indrumarea Bisericii acolo unde harul lui Dumnezeu lucreaza prin excelenta.
Protestantii au dus la extrem conceptul de preotie universala. Ei sustin ca toti sunt preoti si nu mai e nevoie de ierarhie sacramentala, adica de preoti alesi si sfintiti de episcopi.
Biserica Ortodoxa invata faptul ca toti crestinii sunt chemati sa propovaduiasca pe Hristos prin viata lor, prin marturia lor, sa-i aduca jertfa de lauda, de rugaciune in baza preotiei universale. Preotia sacramentala se refera la existenta diaconilor, preotilor si episcopilor asa cum a fost stabilit de Sfintii Apostoli care au hirotonit dintru inceput oameni alesi.
Deci, conceptul de preotie universala exista si se refera la chemarea si datoria crestinului de a-L sluji pe Dumnezeu in cuvant si fapta.
|
foarte bine, si eu sustineam ca cei randuitzi sacramental sunt defapt preotzi si slujitori iar creshtinii cu preotzie universala sunt defapt crestini, in cazul nostru apartzinand de BOR. Si aceasta hirotonie, sau alegere, sau investire sau cum vrei sa-i spui se manifesta spre creshtini prin translatarea acestor puteri lucratoare si daruri si slujiri, creshtinii simplii, nefiind necesar de a fi preotzi sub juramant, putand sa duca in viatza lor toate acestea, adica insuashi preotzia (sacramentala cum ii spui dumneata). Bineintzeles pentru a continua tainele si lucrarile si dragostea si credintza si marturisirea si iertarea pacatelor si lauda si alte lucruri bineplacute Domnului ... :)
Cam asha cred si eu cumva ca ar fi... adica este, doar ca termenii sunt cam pomposhi si incomozi uneori... dar acum parca incep sa te pricep.:dozingoff: