Citat:
În prealabil postat de AndruscaCIM
Daca si-ar cere iertare Biserica Catolica ( inca o data), de data aceasta enumerand pe toti cei care au gresit, exagerat, deviat...ati crede, si daca nu mai e nevoie sa specifice aceste lucruri, dumneavoastra credeti contrariul?
Daca eu as intreba 3-6 preoti catolici ce parere au despre Torquemada, si mi-ar spune altceva decat dumneavoastra...v-ati mentine opinia, v-ati cere iertare pentru opiniile neconfirme cu cele ale Bisericii...sau vi le-ati mentine, in contradictie cu ce crede Biserica?
|
Oamenii au păreri personale. Și preoții au dreptul și ei la păreri personale, deși un preot bun va ști întotdeauna să precizeze ceea ce este părere de ceea ce este învățătură, prin expresii ca "după părerea mea", sau "eu cred că", fiindcă în caz contrar se subînțelege că preotul, mai ales când este în exercițiul ministerului lui sacerdotal, predică părerea Bisericii și nu păreri personale. Iar părerea Bisericii transpare în acte oficiale ale magisteriului sau ale mădularelor competente ale Bisericii în limita lor de competență. După cum v-am mai spus, nu cunosc nici un act al Bisericii sau al vreunei instanțe a ei care să îl înfiereze pe Torquemada sau să declare că este nevrednic ori că a luat decizii greșite și care anume ar fi acelea. Se poate să fie, dar nu le cunosc eu. Deci, ca să vă răspund la întrebare: dacă 3-6 preoți catolici ar declara că au o părere în general proastă despre Torquemada, ori despre rolul avut de Inchiziție în ansamblul ei, nu ar fi suficient ca să îmi schimb opinia. Dacă însă, ar pune în eviedență existența unor acte ale Bisericii de tipul celor menționate, atunci voi fi obligat să îmi schimb părerea, fiindcă părerea mea nu poate fi contrară părerii OFICIAL FORMULATE în Biserică.
Dacă papa sau responsabilul de resort din Curie (azi card Levada, în calitate de "Inchizitor General") ar declara public că își cere scuze pentru eventuale crime ale lui Torquemada, atunci ar trebui să îmi revizuiesc părerea mea, acestea fiind luări de poziție oficiale, chiar dacă sunt vorbite și nu scrise.
Cred că aici e diferență față de Biserica Ortodoxă. În Biserica Ortodoxă, din câte înțeleg, contează mai mult ce spun călugării și preoții decât ce spun episcopii, patriarhii, sinoadele (ceea ce numim noi "magisteriu"), pe când în Biserica Catolică e invers. Nici un preot sau călugăr catolic nu ar îndrăzni să afirme că trebuie să credem în ceva ce nici papa, nici episcopul și nici un conciliu nu a spus că trebuie să credem, iar în cazul în care ar face-o totuși, voi ignora asemenea spuse sau chiar mă voi adresa ierarhului, spre a lua măsurile cuvenite (probabil apostrofarea, în acest caz).
Citat:
De ce nu va intrebati confesorul, sau alti preoti catolici ce cred in legatura cu acest individ-criminal, si cu Inchizitia in general, si continuati sa va expuneti opiniile aici( va este teama sa aflati adevarul)?
|
Vedeți răspunsul de mai sus. Confesorul meu este competent să îmi spună, în urma confesiunii mele, dacă o anumită acțiune a mea este sau nu este păcat. Mă îndoiesc că e competent să facă același lucru despre acțiunile lui Torquemada. Chestiunile istorice, de tip "a făcut sau nu a făcut atrocități Napoleon ?" sau "a avut un rol mai degrabă bun sau mai degrabă rău lucrarea urmașilor Sf Bernard" NU sunt de competența confesorului meu, și primul care știe asta este el.
Citat:
Ce credeti despre cele afirmate aici de dumneavoastra, ca sunt failibile...sau nu?
|
Desigur că sunt failibile. Sunt păreri ale unui laic în materie istorică, nu păreri ale papei sau sinodului ecumenic în materie dogmatică.
Citat:
Enumerati erorile, exagerarile, devierile, violenta folosita in numele Adevarului, si separarile dintre crestini pentru care si-a cerut scuze Biserica Catolica!!!!!!
|
Bănuiesc că Biserica Catolică și-a cerut scuze pentru procese instrumentate greșit. Victimele unor asemenea erori judiciare au putut fi, uneori, persoane nevinovate. Am amintit de Fecioara din Orleans. Știm asta, fiindcă a avut loc un recurs peste secole, în urma căruia, în prima parte a sec XX, Ioana d'Arc a fost declarată nevinovată de acuzațiile care i s-au adus (vrăjitorie) și a fost înălțată la cinstea altarelor. Deci, dacă Biserica, reexaminând cazul, o consideră pe Ioana d'Arc nevinovată și chiar făcând parte din Corul Fericiților, așa o consider și eu. Nu acesta este, însă, cazul cu presupusele victime ale lui Torquemada.
Când Biserica va reexamina dosarul Ian Huss și va declara că acela nu a stăruit în erezie, inchizitorii săi săvârșind o teribilă eroare judiciară, așa voi considera și eu. Până atunci consider, orice ar spune confesorul meu, că Ian Huss a fost eretic și că verdictul dat de judecători "vinovat pentru erezie" a fost unul foarte temeinic și corect.
Acuma, cred că am vorbit suficient și în amănunt pe această temă. Nu vă voi mai răspunde eventualelor replici ale dv la replicile mele la replicile dv la replicile mele, deoarece cred că ceea ce a fost important a spus fiecare și, mai departe, nu sunt previzibile decât variațiuni pe aceeași temă. Care oricum s-a depărtat mult de subiectul topicului.