Subiect: Richard Dawkins
View Single Post
  #5  
Vechi 30.05.2010, 16:15:06
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Vocație și mediocritate

Citat:
În prealabil postat de horatiu.miron Vezi mesajul
Dawkins fie a scris The God Delusion intr-un limbaj care sa fie pe intelesul omului de rand, fie se face vinovat de ce zicea mai sus HoratiuM. In ambele cazuri eu il apreciez, pentru ca a reusit sa popularizeze ateismul si a facut multi oameni sa-si puna intrebari in privinta credintelor pe care le au.

Sunt sigur ca pentru cine doreste atei mai bine pregatiti filosofic decat Dawkins e plina balta de peste. Dar apar ei la TV? Scriu ei carti pentru mase? Sunt ei figuri publice controversate? Nu, pentru ca nu e rostul lor acesta, asa cum nici rostul lui Dawkins nu e sa fie mai bun ca marii filosofi ai lumii.

În primul rând eu nu văd nici un motiv de bucurie sau apreciere în răspândirea ateismului când se bazează pe lipsa de cultură a relativismului inept sau a monismului materialist, adică pe un dogmatism și un sistem de prejudecăți echivalent tocmai celui pe care pretinde că-l identifică și combate. Și eu am fost un ateu radical odată. Și chiar anticreștin. Dar mi-am dat seama că fără o ontologie fundamentală nu voi putea niciodată să am nici curajul și nici înțelegerea propriei mele poziții. Or, ontologia m-a făcut să mă îndrept către filosofie, iar acolo am reușit să-mi pun problemele în mod ireductibil și să ridic chestiunea totalității sau a fundamentului a tot ceea ce se află în ființă sau în neființă. După câțiva ani chinuitori de îndoială și investigații am reușit să ajung la concluzia că trebuie să existe o Ființă absolută care nu mai este un zeu sau o entitate determinată, limitată, finită. Și asigur pe oricare om care este doritor să facă ontologie serioasă că nici nu se poate ajunge la o altă concluzie - dacă îți duci raționamentele până la capăt și ai curajul să admiți că ai greșit atunci când descoperi că ai făcut-o.

- Or, ateismului i se poate recunoaște acest merit: acela de a exorciza norii de fum ai concepțiilor și reprezentărilor neclare sau determinate, de a face o reducție fenomenologică și de a ajunge la problema fundamentală a nedeterminării. De aici încolo pot să meargă mai departe doar aceia care au curajul de a-și spune că oricând suntem sub puterea autoînșelării dacă nu ajungem la un răspuns final, care, adică, să își adeverească substanța chiar acolo și când este pus sub îndoială - iar acesta este singurul semn al certitudinii de care dispunem.

Însă cei care ajung (dacă ajung...) la problema nedeterminării trebuie să lase și ateismul și teismul la ușă pentru a da ocazia faptelor inteligibile să își facă ele însele cunoscute esența, fără intervenția sau prejudecata celui care le cercetează, de orice fel ar fi ea. Teismul - dacă se mai poate numi astfel - la care se ajunge prin răspunsul la problema nedeterminării, depășește orice fel de confuze reprezentări asupra lumii sau a fundamentului său. De aici încolo poate, numai, să înceapă adevărata cunoaștere, indiferent că vorbim despre știință sau filosofie.

Cam acesta este meritul ateismului și necesitatea lui în biografia unui viitor credincios autentic. Pentru că adevărata credință întotdeauna vine numai și numai prin îndoială.(!) Paradox asupra căruia nu meditează, vai!, nici credincioșii, dar nici aceia care se pretind atei.

În al doilea rând, dacă e să vorbim despre atei mai "tari" decât Dawkins, dați-mi voie să mă îndoiesc. Cine? B. Russell? Voltaire? Hume? Herbart? Despre oricine ar fi vorba, nu poate sări peste problema nedeterminării ontologice și felul în care o asumă îi va revela întregul mod de a gândi. Iar ateismul care este profesat - o!, îl știu pe de rost!, eu însumi îl practicam cu minuție! - întotdeauna refulează această problemă și se întoarce numai ca mod de gândire simptomatic al acestei refulări. Deci, dați-mi voie să mă îndoiesc asupra noutății pe care ar putea s-o aducă la lumină vreun ateu sau altul. Toți cei pe care i-am cunoscut își trăiau necredința într-un neverosimil somn dogmatic în raport cu problema fundamentală a cunoașterii și a ființei. Și, ca fapt divers, foarte puțini au fost în stare să aibă curiozitatea măcar să treacă prin marea filosofie într-un mod riguros. Oricum, asigur pe oricine că încă nu am întâlnit vreun ateu care să fie în stare să îmi arate că a înțeles măcar în mod coerent idealismul german, de pildă - Kant sau, încă și mai greu, un Hegel. Încă nu am întâlnit ateul care să aibă forța interioară prin care să parcurgă măcar primele pagini din "Fenomenologia Spiritului" sau "Știința Logicii" și să le înțeleagă. De regulă, cei pe care i-am întâlnit nu doar ignorau cu voioșie aceste lecturi fundamentale, dar le și disprețuiau, fiind complet depășiți de faptul că tocmai ignoranța lor îi obliga să repete toate erorile de concept analizate și depășite de astfel de scrieri.

În final voi confirma, da, că rolul lui Dawkins nu e acela de a fi mai bun decât filosofii lumii. Demonstrează el însuși că e incapabil de o asemenea performanță. Cu toate că, în ciuda a ceea ce credeți Dvs., tocmai asta și încearcă. Iar aici se arată mediocritatea și impostura lui patente. Pur și simplu pretinde o vocație pe care nu o are. Și sfârșește, inevitabil, în sfânta mediocritate. Aș îndrăzni să pariez că peste o sută de ani nimeni nu își va mai aminti de el, dacă nu ar fi destul de evident că nu voi mai fi pe atunci în viață.

Last edited by HoratiuM; 30.05.2010 at 16:48:12.
Reply With Quote