Citat:
În prealabil postat de horatiu.miron
Mie nu mi se pare deplasat sa promovezi ideea ca Dumnezeu, asa cum e el reprezentat de religiile lumii, nu exista. La urma urmei, fie exista, fie nu exista. Asa ca dezbaterile la care participa atei ca Dawkins si diversi teisti mi se par o idee buna. Sigur, fiecare religie isi portretizeaza diferit zeitatile, cu particularitati, mituri, ritualuri etc. Mai apoi avem dezacordurile din interiorul fiecarei religii, secte etc. Pe tema acestor diferente se poate discuta frumos si se poate ajunge la concluzii.
Problema e ca la cele mai multe astfel de dezbateri la care am asistat se cade in filosofia Dumnezeului filosofilor. Teistii se fac in special vinovati de acest lucru, alegand la un moment dat sa ignore particularitatile despre care vorbeam mai sus si continuand cu generalitati. De la "de ce sa nu fi transformat Iisus apa in vin?" sau "de ce n-ar fi fost Moise in stare sa despice Marea Rosie cu un toiag?" se ajunge aproape invariabil la "dar puteti sa demonstrati ca nu exista o forta suprema?". Definitia zeitatii este modificata din mers, insasi tema disputei e alterata si teistul se face ca uita de multitudinea de particularitati care-i definesc religia, care o fac diferita de celelalte, care-i dau legitimitate, daca putem vorbi despre asa ceva.
Daca ma intrebi pe mine, Dumnezeul crestin, la fel ca si cel musulman sau iudaic sau scientolog sunt cu totii contradictii, constructii imposibile. Dar daca ne apucam sa construim o fiinta suprema de la zero si sa-i conferim calitati din mers, discutia se poate prelungi indefinit. De-aia sunt agnostic fata de un astfel de Dumnezeu si ateu fata de un Dumnezeu al religiilor.
Daca Dawkins este ateu fata de un Dumnezeu-constructie filosofica, cred ca e treaba lui sa dea un raspuns. Eu, insa, il stimez pentru ateismul anti-religios, pentru popularizarea sa in randul maselor. Nu trebuie sa fii filosof ca sa vezi contradictiile mari cat casa din cartile sfinte ale diverselor religii, ca sa observi raul pe care religia organizata l-a produs omenirii sau cum percepte vechi de mii de ani inca tin omenirea in frau in drumul sau catre progres, civilizatie, emancipare. Exact asta constata Dawkins si se bucura de succes.
Nu stiu multe despre competentele filosofice la nivel inalt ale lui Dawkins, mai ales ca in putinele dezbateri serioase in care l-am vazut, atat el cat si partenerul de dezbatere se scaldau la un moment dat intr-o incertitudine din asta fara iesire. A sustine ca stii ca nu exista nici un fel de fiinta suprema, atata timp cat nu ai la dispozitie mijloace pentru a verifica acest lucru, mi se pare o ineptie. La fel cum si reciproca e valabila pentru mine: a sustine ca stii ca Dumnezeu exista, atata timp cat intreaga ta stiinta e de fapt delegata unor clerici, atata timp cat asa-zisele dovezi sunt cel mult experiente personale, subiective, imposibil de testat, e o absurditate.
De-aia, in opinia mea, teistii, la fel ca si ateii strong sunt la fel de absurzi. Ma declar un ateu weak, (a.k.a. ateu agnostic) si un anti-religios. Dawkins poate ca nu ma reprezinta in totalitate, dar in mare avem multe in comun.
|
În primul rând, nu există oameni a-religioși. Eliade a spus-o clar: "Sacrul este un element din structura conștiinței, nu o etapă a acestei conștiințe." Psihanaliza o repetă, și ea, în termeni oarecum diferiți: există un inconștient care ține de tot ceea ce în mod absolut ne scapă. În acest inconștient se află un așa-numit "obiect-falic" care orientează dorința noastră, dorință ce nu poate fi niciodată satisfăcută de obiecte determinate. Cu cât încercăm mai mult așa ceva, cu atât ne îmbolnăvim psihic mai tare. (Firește, vulgarizez aici întreaga problemă. Dar o fac pentru a încerca să fiu mai pe înțeles.)
În al doilea rând, ar fi cazul ca ateii să ia puțin seama la pretențiile pe care le au în polemicile lor împotriva religiei. Una dintre cele mai penibile marote este empirismul sau, cum e botezat mai nou via Popper, falsificaționismul. Aici nu cred că filosofi începând cu Platon și terminând cu Hegel au repetat îndeajuns că empirismul nu are ce căuta pe terenul chestionărilor fundamentale. Mai întâi deoarece nu i se poate pretinde întregii cunoașteri să fie legitimată strict prin recurgerea la experiența simțurilor, căci ar trebui, la fiecare propoziție, să facem experiența tuturor fenomenelor - și nu ne prea dă mâna. Al doilea - falsificaționismul nu este, la rândul său, falsifiabil. Cu alte cuvinte, necesitatea și universalitatea empirismului nu pot fi demonstrate sau experimentate empiric, așa cum cere empirismul când se proclamă ca atare. Ci, când o face, cade imediat în petitio principii.
Deci să încetăm odată cu prostiile astea: "Presupozițiile religiei nu pot fi testate științific" sau "Nu există nici o probă experimentală a suprasensibilului sau a existenței lui Dumnezeu". Adică e "genial" cel care-și închipuie că suprasensibilul va deveni, de obicei la comandă, sensibil (adică opusul său) ca să poată fi confirmat de cei care nu văd minciună decât în ceea ce nu țin în mână. De altfel, după Kant și, mai ales, după primul capitol din "Fenomenologia Spiritului" lui Hegel, empirismul trebuia de multă vreme aruncat la groapa de gunoi a epistemologiei. Or, se întâmplă pe dos. A propos de ceea ce suntem condamnați să repetăm dacă nu cunoaștem.
În al treilea rând, ateii ar trebui să-și fi dat seama de multă vreme că, dacă se interoghează asupra fundamentelor, apoi nu vor putea face niciodată chestia asta lăsându-și logica neatinsă. Adică o chestionare și reevaluare a fundamentelor implică destul de evident (nu știu cum de nu văd ateii chestia asta) o reevaluare și chestionare a bazelor logicii: id est - categorii + cele patru principii. Și, bineînțeles, nu în ultimul rând, raportul gândirii și al intuiției cu realitatea și cu Realul (care nu e totuna cu realitatea). Un Parmenide, un Platon, un Aristotel, Plotin, Sf. Părinți, Leibniz, Hegel - toți oamenii ăștia au înțeles că fundamentele logicii nu mai pot fi tratate ca și cum nimic nu s-ar fi schimbat și gândirea ar opera ca și până acum cu principiul identității sau cel al non-contradicției când chestionările devin ireductibile. Ei au înțeles că fundamentul întotdeauna duce la paradox și că nici logica nu mai e atât de logică dacă e luată la bani mărunți. De exemplu, se știe încă de la Platon că în faimosul și banalul principiul al identității A=A stă ascunsă o contradicție deoarece A este întotdeauna dedublat în el însuși ca să fie, apoi, făcut egal lui însuși. Or, dedublarea înseamnă diferență, iar diferența schimbare; deci A=A poate foarte bine să însemne, dacă privim mai bine, A=non-A... ș.a.m.d..
Se poate vedea așa ceva, de pildă, în dialogul "Parmenides", al lui Platon, unde logica formală sau dianoetică e lăsată deoparte și se intră în ceea ce avea să se numească mai târziu logică transcendentală - unde însuși conținutul devine formă a judecății și, reciproc, forma ține deja de conținut... etc. etc. etc.. La fel se poate vedea și la Hegel, în "Știința Logicii" unde problema principiului identității e pusă în termenii identității dintre Ființă și Neant, de pildă.
Așa că toate acele construcții imposibile ale substanței divine sunt imposibile pentru intelectul determinat care are impresia că încă mai poate să opereze și la acest nivel. Căci pentru acest intelect, da, Dumnezeu va fi totdeauna ceva imposibil. De fapt, Dumnezeu este chiar Imposibilul, dar un alt fel de imposibil decât accesează precupețele la piață când bârfa le spune că s-au ieftinit ouăle. Ci Imposibilul apare ca atare numai pentru cel care nu înțelege că o contradicție conceptuală nu e neapărat ceva ce rațiunea trebuie să abhore. Firește, nu orice contradicție conceptuală poate fi luată în discuție, ci numai cele care au o anumită apodicticitate, care se impun, adică, prin firea lucrurilor. Au înțeles asta toți marii filosofi sau reprezentanți de tradiții religioase ori metafizice (ultimul care discută într-un mod temeinic asta și chiar pune în discuție contradicția din formulările dogmaticii creștine - Trinitatea, duofizismul lui Hristos, transsubstanțierea - și elaborează chiar un sistem, este Blaga, cu al său "Eon dogmatic") și Sf. Părinți când au dat curs formulărilor din Sinoadele ecumenice.
Așa că cei care nu sunt atenți ce fac cu propria lor rațiune când judecă astfel de probleme sunt condamnați să-și piardă timpul și să-și prindă degetele într-o menghină suprainteligibilă dând însă vina pe menghină pentru că ei nu știu să-i înțeleagă resorturile. Mă rog, e peste intențiile mele să intru aici într-o expunere filosofică. Am vrut numai să trag câteva semnale de alarmă.
În sfârșit, dar nu în ultimul rând, problema dovezii existenței lui Dumnezeu, dacă tot vrem să ridicăm această chestiune în acești termeni, în lipsa unei experiențe spirituale (nu simțuale!), se poate rezolva numai și numai pe teritoriul rațiunii. Asta nu are nimic a face cu experimentul sau simțurile. Iar din acest punct de vedere, dovada deja s-a dat: e vorba despre argumentul ontologic care, și nu o spun eu, este valid. Dacă nu e judecat de pe spezele logicii formale, evident.
În fine, ce am vrut să spun este că în mai toate disputele pe care le-am urmărit între atei și religioși, ambele tabere excelau într-o unilateralitate oarecare și, nu știu cum, reușeau să ocolească întotdeauna miezul problemelor. După care se plângeau de partea adversă. Ce am vrut să spun aici este că ar fi de apreciat acela care ar încerca să găsească o a treia soluție, ceva transcendent opozițiilor parțiale care s-au epuizat. Or, așa ceva nu se poate găsi nicicum în cărțile lui Dawkins. Iar ateul care vrea mai mult greșește când se rezumă să-l citească. Există atei, dacă nu mai tari, în tot cazul, mai inteligenți decât el.