Citat:
În prealabil postat de topcat
Ai cumva o demonstratie a faptului ca fiinta umana nu e matematizabila?
Iar altii spun ca nu e
Daca constiinta influenteaza lumea materiala inseamna ca e detectabila, nu? Iar daca nu e detectabila inseamna ca nu ne influenteaza, nu? Si daca nu ne influenteaza inseamna ca nu are vreun rost sa il studiem sau sa vorbim despre el, nu?
|
La faptul că pulsiunea genetică e depășită, dublată sau negată în viața umană: avem cultura împreună cu toate semnificațiile ei și cu religiile ei, avem creațiile umane culturale care nu au nimic de a face cu genetica, ci sunt acte gratuite din punctul de vedere al eficacității lor materiale, avem sacrificiul de sine pentru valori și idei, iar nu pentru perpetuarea speciei, avem suicidul, avem avortul, avem dragostea sexuală fără finalitate biologică, avem inconștientul, avem dorința și chiar și pulsiunile care sunt cu totul altceva decât instinctele de care dispun ființele animale.
Pentru imposibilitatea matematizării ființei umane: avem conceptele, în primul rând, care, atunci când au a face cu logica transcendentală sau cu semnificațiile de orice fel, nu mai pot fi matematizate — înseși noțiunile de bază ale matematicii, cum e, de pildă, o funcție, au nevoie de conceptualizări de bază care nu mai pot fi descrise matematic. Apoi, e întreaga subiectivitate cu toate trăirile ei, adesea amfibolice, confuze, contradictorii, ambivalente etc. etc.. Încearcă să le matematizezi, să vedem dacă poți. Nu putem matematiza, de asemenea, valorile morale, valoarea vieții umane, de pildă, sau moralitatea sau imoralitatea homosexualității etc. etc.. Mai este iubirea, mai este ura, plictisul etc. etc.. Nici măcar conștiința nu este descriptibilă matematic. Abia anumite procese ale creierului angajate conștient sau inconștient ar putea fi descrise matematic în mod coerent, dar nu conștiința. Chiar aveai nevoie de astfel de enumerări cu privire la chestiuni atât de banale și de evidente?
La ultima obiecție: pui problema exact pe dos. De la Kant știm că noi niciodată nu detectăm lucrul-în-sine, Realul așa cum este, ci toate senzațiile pe care le primim sunt prelucrate de către structura noastră de cunoaștere (sistemul neuronal care transformă senzațiile în percepții și apoi mediază transformarea lor în fapte psihice +
intuiția pură ale cărei coordonate sunt spațiul și timpul). Prin urmare, în ciuda faptului că noi suntem afectați de anumite forme ale senzațiilor din afara noastră, noi niciodată nu știm cum arată cu adevărat obiectele, cum arată în el însuși acel „ceva” din afara noastră care ne dă senzațiile. De aceea, noi detectăm diverse manifestări, numite
fenomene, ale obiectelor, dar niciodată esența lor. Așa că se întâmplă tocmai că noi oamenii putem detecta numai cauze determinate, vizibile senzitiv în raport cu fenomenele; însă niciodată nu putem să le detectăm empiric sursa absolută a manifestării lor, nici cu simțurile, nici cu aparatele de măsură. În ce privește conștiința, putem viziona, simți efectele pe care ea le are în lume, dar nu putem să vedem, să simțim în mod nemijlocit plenar, complet, absolut transparent esența ultimă a ei. Tocmai de aceea ea nu poate fi măsurată. Pentru că orice lucru măsurabil ține de o anumită determinare a lui, prin limitele pe care le are și prin proprietăți.
Conștiința are anumite limite și proprietăți care îi pot fi, în parte, măsurate, în parte, nu îi pot fi, dar, problema este că
ea scapă de fiecare dată fiecăreia dintre aceste determinări. De unde știm asta? Păi, tocmai din faptul că această conștiință
le știe, le poate identifica. Or, aceasta înseamnă că ea se află, de fiecare dată, dincolo de fiecare dintre aceste determinări, este diferită, distinctă de ele, motiv pentru care le și
distinge, le află. Nu poți să vezi decât ceea ce e diferit de tine. La fel și față de ea însăși: conștiința știe despre ea întrucât, paradoxal, diferă de sine și este, simultan, identică sieși. Ceea ce înseamnă că, într-o clipă a conștiinței, partea și întregul coincid. Deci conștiința este un mod al infinitului actual determinat. Or, nu putem detecta și măsura ceva care nu are întreguri și părți în sensul clasic al termenului.
Mai mult, dacă ar fi să punem problema măsurării conștiinței în deplinătatea sensului său, vom vedea că vom cădea imediat în paradox. E vorba despre faptul că o entitate reflexivă se măsoară pe sine. A măsura înseamnă tocmai a face un raport între două determinații. Singura problemă este că cel care măsoară trebuie să fie dincolo de fiecare determinație sau sistem de măsură în parte tocmai pentru a avea acces la ambele determinații. Atunci se vede ușor paradoxul automăsurării conștiinței-de-sine: ea se ia pe sine ca ceva determinat, pentru a se măsura; însă, pentru a avea acces la propriile determinații, ea trebuie să fie altceva decât ele, deci trebuie să nu fie determinație. Mai mult, când o măsurăm, avem două repere: unitatea de măsură și conștiința. Dar conștiința se pune pe sine ca determinată în vreme ce e, simultan, deosebită de ambele determinații pentru a putea măsura; atunci adevărata măsură a conștiinței e tocmai nemăsuratul care îi permite să măsoare — deci ea se va lua pe sine, simultan, ca determinată și nedeterminată și se va măsura pe sine, simultan, prin determinarea care nu-i convine și prin nemăsuratul prin care nu poate să măsoare... Or, singurul mod de a căuta cu tot dinadinsul un rezultat al măsurătorii conștiinței de sine este acela de a nu lua în seamă nedeterminarea ei și de a falsifica implicit, conștient sau inconștient, rezultatul.
Conștiința nu poate fi redusă la chimie și la fizică deoarece toate acestea sunt determinații. Or, conștiința este distinctă de ele întrucât le cunoaște. Altfel, ar fi identică lor și, fie nu ar exista nici o cunoaștere, deoarece nu ar mai exista un punct nedeterminat și pur reflexiv care să se raporteze la sine ca la ceva cert întrucât se are pe sine prin negativ (iar certitudinea vine doar prin travaliul negativului — „de ce așa și nu
alt-fel ?”), fie am fi identici atomilor și particulelor subatomice, iar singurul tip de viață la care am avea acces ar fi cel al descărcărilor energetice ale materiei. Adică am dispărea ca subiecți și nu am mai fi aici pe forum ca să purtăm astfel de discuții.