View Single Post
  #2054  
Vechi 04.06.2010, 12:32:57
mariamargareta mariamargareta is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.366
Implicit 222. “Fenomenul PUCIOASA” re-văzut de artistul plastic Sorin Dumitrescu (I)

Preambul. Schimbul de replici dintre Sorin Dumitrescu și Erwin Kessler continuă! S.D. îi dă o nouă ripostă lui E.K., tot în ziarul "România liberă" (cel din 4 februarie 1995) sub titlul „Neo-kesslerism și empiriocriticism”, ocazie cu care tranșează și poziția sa față de „problema teologică a Noului Ierusalim”. Sorin Dumitrescu dezvăluie acum ceea ce se pare că tânărului său confrate în ale criticii îi scăpase din vedere, sau printre degete, sau printre picioare: BOR tranșase deja chestiunea cu mult curaj și cu o autoritate incontestabilă, declarând că inovația de la Pucioasa este „străină Ortodoxiei!”
Reproducem aici această „contraofensivă critică”, cu mențiunea că observațiile din paranteze aparțin autoarei articolului de față.



Neo-kesslerism și empiriocriticism

Sâmbăta trecută m-am hotărât să sacrific câțiva din quadrații rezervați Fundației Anastasia, pentru a publica căzni­ta replică trimisă ziarului de tânărul Kessler, considerând că unele afirmații din cuprinsul acesteia pot interesa pagina creștină. Cititorul ar comite o eroare dacă ar socoti revenirea mea în "cazul Kessler", ca debut al unei controverse mai întinse. Puzderia de puștime prin care Erwin Kessler încearcă să bruieze adevărul observațiilor mele exclude (cel puțin provizoriu!) înfiriparea vreunei polemici. Cineva care declară negru pe alb: "Ori eu am început invers, adică apofatic ... "! descurajează elan­ul oricărui schimb de idei. Care va să zică, aștept ca tânărul Kessler să se maturizeze, să mai dea nițeluș cu nasul prin lume și să se mai dumirească oleacă lăuntric, pentru a spera să comu­nicăm cândva cum se cuvine. Din păcate, reaua credință pitită (cu destulă nepricepere!) la încheieturile replicii sale și stupefi­anta superficialitate care îl mână să ia cu asalt axiologia artelor vizuale din România pare a fi de rău augur. Mă voi rezuma deci, să comentez doar două chestiuni, cât de cât mai răsărite, din tex­tul incult al replicii respective. Cauterizarea restului de neo­brăzări o las pentru altă dată, dacă nu în plata Domnului!
Și acum chestiunile cu pricina. Prima privește o "teorie" destul de înrădăcinată în mentalitatea liberei cugetări (preluată și de E.K. ca un "adevăr de-a gata"!) potrivit căreia, chipurile, "problema teologică a Noului Ierusalim nu ne privește pe noi, căci nu o poate soluționa decât Patriarhia" și, consecutivă celei dintâi, cea de-a doua chestiune în care autorul se întreabă retoric: "Până atunci are vreun sens considerarea operei artistice ca fiind eretică și admirarea acesteia ca fiind condamnabilă?".

(Observația 1: S.D. extrage din hățișul de axiome cu pretenție de aforism lansate de E.K. pe cele mai grave: tendința de a exterioriza total problematica legitimității Noului Ierusalim, aruncând-o ca pe o mâță moartă în ograda “Patriarhiei” (creștinii fiind predestinați imediat la rolul de simpli spectatori, care urmează să-și perfecționeze teologia dognatică direct din artele vizuale), și tendința de a bagateliza rolul nefast al mesajului eretic care ar putea însoți eventual o operă artistică, prin promovarea unei opțiuni depășite și nerealiste: arta pentru artă. Nu admirarea operei de artă eretice este condamnabilă, așa cum sugerează cu aparentă naivitate E.K., ci lipsa de discernământ în aprecierea mesajelor care le însoțesc. Erezia estetică poate deveni un drog al minții, în lipsa dreptei cugetări, singura care ar fi să distingă la timp între plăcerea de a consuma stupefiante și durerea adusă prin lipsa lor, odată ce s-a instalat dependența de ele. )


De la început este de remarcat faptul că numai insul care­-și duce "traiul în afara dogmelor", ajunge să confunde în așa hal rostul instituțiilor eclesiale, atribuind bunăoară Patriahiei com­petențele Sfântului Sinod sau ale întregii Biserici. A pune în seama Patriarhiei soluționarea "problemei teologice a Noului Ierusalim" este la fel de absurd ca faptul de a-i pune în cârcă deciziile parlamentului și aceasta pentru simplul motiv că sediul acestuia se află pe Dealul Patriarhiei!

(Observația 2: S.D. îl demască pe E.K. ca pe un ageamiu în domeniul teologic, habarnist în cunoașterea dogmelor, care însă se bagă cu obrăznicie ca musca-n ciorbă, dorind să epateze printr-un limbaj căutat și împănat cu prețiozități, dar și cu grave confuzii. Bineînțeles că S.D. îi răspunde cu aceeași monedă, vorbindu-i pe limba și pe limbajul lui și demontându-i “soluțiile” ca fiind de-a dreptul “absurde”. )



Este recomandabil ca tânărul Kessler, ca și alții ca dânsul, să știe că atunci când Sfântul Sinod al BOR a calificat trăznaia de la Pucioasa, ca fiind străină de ortodoxie, nu a făcut altceva decât să împlinească exi­gențele sobornicității și, ca atare, să formuleze un adevăr pe care și-l asumă intreaga Biserică.

(Observația 3: S.D. restabilește un adevăr istoric, pus în umbră mai degrabă de neștiința lui E.K. decât de reaua lui intenție: Biserica s-a pronunțat ferm asupra „fenomenului de la Noul Ierusalim- Pucioasa”, calificându-l fără echivoc ca fiind „străin de Ortodoxie”.)