222. “Fenomenul PUCIOASA” re-văzut de artistul plastic Sorin Dumitrescu (II)
Deci, oricare problemă teologică, inclusiv cea a "iluminaților" Pucioasei, privește întreaga Biserică și oferă dreptul de a fi comentate, analizate, omologate, dezavuate de orice persoană care face parte din această Biserică.
(Observația 4: Încercarea lui E.K. de a minimaliza efectul nociv al mesajelor pseudo-teologice care însoțesc unele “opere artistice” ce provin din “atelierul de creație” de la Pucioasa , în raport cu mesajul hedonist intrinsec acestora, este demontată aici de S.D. fără menajamente: orice creștin are dreptul și chiar este dator să se exprime în raport cu aceste mesaje și cu legitimitatea lor.)
Oare E.K. știe că cel mai minuțios și mai dibaci "releveu" al elucubrațiilor Noului Ierusalim a fost făcut de un grup de studenți înaintea oricăror ierarhi și înaintea oricărei ințiative patriarhale? Acești tineri au purces la identificarea și încadrarea socio-teologică a bolboroselilor eshatologice de la Pucioasa, după care și-au încredințat rezultatele muncii lor Sf. Sinod și Patriarhului (Președinte al Sf. Sinod) pentru a trage concluziile. A lăsa greul Bisericii pe umerii întâistătătorilor ei, înseamnă a nu pricepe deloc ce este omul eclesial, care-i sunt îndatoririle și prin ce diferă postura îmbisericită de "traiul în afara dogmelor".
(Observația 5: S.D. face cunoscut faptul că decizia Sfântului Sinod din anul 1993 nu s-a luat în pripă și în totală necunoștință de cauză, așa cum insinuează pucioșii și admiratorii lor până în ziua de astăzi, adăugând de la ei și faptul că arhiereul Irineu ar fi fost supus la presiuni ca să se dezică de pucioși. Adevărul îl știm și îl cunoaștem din istoria Bisericii: acolo unde a lucrat Duhul Sfânt, nici o putere din lume n-a biruit tăria mărturisitorilor lui Dumnezeu. Dacă învățătura de la Noul Ierusalim ar fi fost adevărată, arhiereul Irineu ar fi fost întărit de Duhul Sfânt ca să-și ducă până la capăt făgăduința pe care o făcuse doar cu o zi în urmă: aceea că nu va ceda în fața Sinodului, nici dacă i se va aduce pedeapsa caterisirii pentru mărturisirea lui. Dumnezeul Pucios s-a dovedit însă a fi un dumnezeu neputincios, iar „proorociile” lui care anunțau instalarea lui Irineu pe tronul celui de al șaptelea patriarh – Teoctist fiind considerat de către pucioși ca ocupând pozițiile cinci și șase în lista patriarhilor – și a regelui Mihai pe tronul României s-a dovedit a fi niște minciuni numai bune pentru stimularea sporită a unor minți exaltate. )
Faptul că visătoria apocaliptică a cuplului Zidaru a fost destul de firav contestată de lumea credincioasă, nu reprezintă câtuși de puțin proba validității ei mistice, ci mai degrabă a unei disfuncții existente în viața eclesială, care determină pe destui credincioși să se comporte pasiv, ba mai mult - să vadă în Biserică un fel de instituție semi-magică de (de)servire a populației cu taine!
(Observația 6: S.D. trage un serios semnal de alarmă: creștinii s-au obișnuit cu o pasivitate călduță în fața ascensiunii sectelor, care fac de acum prozelitism pe față: pe la ușile caselor, pe la răspântii, prin casele de cultură, pe stadioane și prin expoziții de artă. Ei se mulțumesc să lase tot greul trăirii creștine pe seama Bisericii, pe care o privesc ca pe un sanctuar în care sfințenia este concurată cu magia albă, iar Tainele par a fi percepute de ei mai degrabă niște ceremonii pioase, decât niște lucrări autentic pnevmatofore.)
În acest context, dacă soții Zidaru, într-adevăr luminați de sus, ar înceta să bată câmpii și să-și potrivească visele și închipuirile folosind Biblia după cum îi taie capul, mobilizându-și în schimb fervoarea în slujirea adevăratei credințe, este sigur că Biserica ar avea numai de câștigat. Doar cel care mai poate nădăjdui într-o asemenea mutație duhovnicească, poate sesiza mutația subtilă (genuină!) a prezenței părintelui Galeria la expoziția lor. A-i măslui demersul recuperator (și destul de riscant) și a-l prezenta ca garant al "fericitului" Marian, reprezintă o gravă siluire a semnificației gestului părintelui. La fel, mă întreb în ce măsură E.K. realizează faptul că a prelua drept citat o apreciere făcută în treacăt de cineva, apreciere care nu se află cuprinsă în vreun interviu publicat, care n-a fost asumată în scris și nici n-a văzut în vreun fel lumina tiparului, reprezintă o delațiune?
(Observația 7: S.D. restaurează energic imaginea preotului Constantin Galeriu [care fusese șifonată tendențios și oportunist de către E.K.], arătând că demersul părintesc al acestuia de a nu da cu barda acolo unde răul se cădea a fi tăiat de la rădăcină se datorează unei înțelepciuni bătrânești, acumulate într-o viață de dăruită păstorire. Părintele Galeriu a simțit cu o intuiție care a lipsit celorlalți că Zidaru este recuperabil și că nu el este vârful de lance în această “afacere cu Dumnezeu”. El a citit sinceritatea în inima lui și a preferat să-i dea dragostea cerească și răbdarea îngerească în locul dreptății omenești. Nu a fost o garanție pentru Zidari, așa cum sugerează E.K. ci o păsuire, pentru a aștepta să vină vremuri mai limpezi. Că părintele Galeriu a avut perfectă dreptate să procedeze așa, s-a văzut cu prisosință: după 15 ani, Zidarii au tăiat definitiv cordonul ombilical nevăzut care-i lega de liderii pucioși, care-i manevrau ca pe niște marionete de la distanță. Demersul recuperator al părintelui Galeriu s-a dovedit a fi providențial.)
Cea de-a doua chestiune, extrem de înfiptă și ea în mintea multora, exaltă puținele impresii artistice, ale formei, de a transcede miraculos semnificațiile ideologice dorite de autor, sau mai pe șleau spus - de a-și lăsa codașe propriile conținuturi. Inefabilul oferă expresiei o detentă misterioasă care determină frumusețea operei s-o ia la sănătoasa în sus și să devasteze ideologia celui care a zămislit-o. Comentatorilor, (ca și tânărului Kessler) nu le rămâne altceva de făcut decât să se opintească să pună în carantină operele la adăpost de "dăunătoarele" conotații extraestetice și să propună o grijă "higienică", eminamente estetică, în stare să izoleze frumusețea operei de convingerile rămase de căruță ale autorului; cum s-ar spune să absolve romanele lui Céline sau studiile lui Evola de simpatiile fasciste ale genitorilor, să arunce în aer șarpanta masonică a "Flautului fermecat" și altele. Dacă în cazul ideologiilor politice, estetice ș.a.m.d. faptul este posibil, nu același lucru se petrece cu autorii care în mod nedisimulat își propun să exprime prin operă (ca un program de creație) o credință religioasă și fundamentul mistic care o animă. Comentatorul unei creații plastice angajate religios este dator să pornească contemplarea formei dinspre conținutul pe care aceasta se străduie să-l instituie și despre teologia în slujba căreia autorul și-a mobilizat întregul sistem prozodic. În acest sens, obiectele lui Zidaru nu pot fi privite în sine, adorate unilateral, estetic, de vreme ce ele însele dimpreună cu autorul lor reclamă / imploră cu obstinație conformitatea dogmatică. A le comenta rupte de "profețiile" pe care le ilustrează ca sculptori sau desene ,,mișto" necontaminate de delirul textelor pe care le însoțesc, așa cum se căznește tânărel Kessler să ne convingă că le contemplă, nu reprezintă decât un fals sau și mai rău, încă o trăznaie adăugată lor.
(Observația 8: S.D. descifrează paradoxul operelor artistice expuse în numele sectei “noul Ierusalim” de la Pucioasa: deși ele sunt însoțite copios de texte eretice, preluate ad litteram din “profețiile” mincinoase de la Pucioasa, artistul se străduie din răsputeri să le legitimeze prin lucrul mâinilor lui ca fiind într-o deplină conformitate dogmatică cu canoanele Ortodoxiei. Mai mult, în acea perioadă Marian Zidaru încă mai spera într-o simbioză a celor două biserici; cea tradițională, în care și el fusese botezat ca prunc și catehizat ca adult la Ghelari, și cea descoperită prin “proorociile” de la Pucioasa. Dimpotrivă, E.K. procedează după propriul lui interes: el separă intenționat mesajul estetic de cel teologic, aruncându-l pe acesta din urmă în drizoriu, pentru a nu-l mai incomoda. Preocupat exclusiv de ceea ce a mai rămas, E.K. se poate desfășura nestingherit cu tirade laudative la adresa artistului autor.)
|