222. “Fenomenul PUCIOASA” re-văzut de artistul plastic Sorin Dumitrescu (III)
Este momentul să atrag atenția asupra faptului că niciodată nu am calificat drept erezie demersul Noului Ierusalim sau produsele „atelierului ceresc de creație creștin-ortodoxă”! Eu le-am numit sectante, iar cine știe să deosebească între erezie și sectă, va înțelege gravitatea afirmației mele.
(Observația 9: S.D. pune acum degetul pe rană. Dacă ar fi vorba numai de erezie la adepții “Noului Ierusalim”, ar mai fi speranțe de îndreptare pentru ei. De multe ori, erezia are ca impuls inițial o necunoaștere sau o neputință de a înțelege anumite lucruri. Tocmai de aceea, ea este perfect reversibilă, în cazuri fericite. Când însă se trece mai departe, de le erezie la sectă, imboldul inițial al ereziei a fost deja altul: trufia, părerea prea bună despre sine, încrederea că se poate face mai mult și mai bine decât au făcut cei care trebuiau să facă și care erau îndreptățiți să facă. Secta înseamnă ruptură, înseamnă sfâșiere, înseamnă rană care sângerează în trupul Bisericii, rană aducătoare de moarte, dacă nu este rapid și energic tratată și vindecată. De aceea S.D. vorbește despre “gravitatea” constatării sale: “Noul Ierusalim” este o sectă și înseamnă rană adâncă în trupul Bisericii și înseamnă moarte spirituală pentru toți cei care au fost amăgiți că “Dumnezeu este acolo” [și numai acolo!])
Obiectele și textele lui Zidaru sunt una, iar fiecare luate în parte devin incongruente.
(Observația 10:Perfect adevărat! Dar asta în primul rând pentru că au autori diferiți: artefactele cu înfățișare teologică aparțin lui Marian Zidaru, dar mesajele teologice nu sunt ale lui, ci ale Mihaelei de la Pucioasa. Tocmai de aceea ele sunt incongruente. Tocmai de aceea Zidaru face eforturi supraomenești să legitimeze “Cuvântul” inventat de om în dreptul lui Dumnezeu prin imagine creată de om pentru a-L îndreptăți pe Dumnezeu)
De altfel, aici apare și consecvența tânărului Kessler care, când cere îndurare pentru calitatea nemaivăzută a obiectelor artistice, când îl ia mânuța pe dinainte pentru a nota gemetele de admirație pe care i le provoacă contemplarea "pulsului existențial pe care puțini oameni îl au" al modelului său charismatic. Mă întreb, nu fără o oarecare curiozitate, în ce fel o fi luat cunoștință tânărul E.K. de "pulsul existențial" al lui M.Z.? Bag seamă că tânărul hagiograf caută să măsluiască posteritatea idolului său și să descrie un fel de Marian Zidaru hipoacuzic și incapabil să articuleze nici măcar o vorbuliță, dar în care charisma stă să plesnească, mai ales atunci când se decide să atingă materia neînsuflețită a acestei lumi!
În realitate trufia lui Erwin Kessler s-a poticnit în trufia vârstnicului Marian Zidaru; contemplând tipologia acestuia din urmă, trufia tânărului Kessler a făcut un neașteptat coup de foudre. Obiectele plastice, sărmanele, și smintelile puerile care le țin isonul, acestea abia reprezintă adevăratul paratrăsnet care preia simpatia fulgerătoare dintre două orgolii. Atât.
Concluzie. Sorin Dumitrescu îi clarifică lui E.K. într-un mod magistral o nedumerire care mai bântuie și astăzi prin alte capete: “De ce nu soluționează Patriarhia această dilemă a Noului Ierusalim, odată pentru totdeauna?” Iată că nu Patriarhia trebuie să facă acest lucru, ci Sinodul, ceea ce a și făcut. Și a făcut-o încă din 1993, astfel încât unii mai uituci, printre care și E.K., s-au trezit în 1995 că au uitat și ceea ce nu știau, pentru că nu aflaseră la vremea cuvenită: Că Sinodul a declarat încă din anul 1993 că ideologia Noului Ierusalim este “străină de ortodoxie”. Expresia aceasta a fost intenționat aleasă de către ierarhi ca să nu jignească, ci să fie cât mai blândă posibil, sugerând celor care s-au înstrăinat de bunăvoie că sunt bineveniți ca să se întoarcă oricând în sânul Bisericii-mame, dacă se leapădă de ereziile lor. Tocmai de aceea, Sinodul s-a ferit să-i anatemizeze în față pe pucioși ca fiind „eretici” și „sectari”, deși ar fi fost întru totul îndreptățit să o facă. S.D. este însă mai categoric, căci el vorbește din dreptul celui lezat în mod direct de trufia confraților lui de breaslă, artiști și critici de artă, care se erijează în emisari mesianici. El categorisește fără ocolișuri inovațiile nou-ierusaelmitene ca „sectante”, mizând pe presupunerea că un duș rece poate fi mai eficient în a-i trezi din amorțire pe cei narcotizați cu „Cuvinte” meșteșugite, „căzute din cer”.
Cât privește „mArianismul” artistului Marian Zidaru, nici el nu scapă judecății lucide a lui S.D. Acest artist tragic al ortodoxiei nu se va putea detașa niciodată pecetea mesajului direct sau subliminal al operelor sale din tinerețe, chiar dacă prietenii care la nevoie se cunosc (primul fiind E.K.) vor fi fost săritori în a le supune unei operații laborioase de cosmetizare "higienică", eminamente estetică, declarând că „nu are niciun sens considerarea operei lui artistice ca fiind eretică și admirarea acesteia ca fiind condamnabilă”. Cu alte cuvinte, Marian Zidaru, dacă va reuși vreodată să se desprindă vreodată de tutela otrăvită și de „incantațiile” nocive ale liderilor pucioși Mihaela și Nicușor, adevărații guru ai sectei, cei care i-au dat un curs nefast vieții (și chiar a reușit, însă tare greu, abia după vreo 15 ani de robie pe „plantațiile de suflete” ale liderilor pucioși), tot va rămâne cu imaginea șifonată de pe vremurile în care pescuia în ape tulburi, și cu pecetea (profund incorectă, de altfel) de „fondator al sectei lui Marian Zidaru”.
|