Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut
Sfintii ne vor judeca, dupa cum urmeaza:
|
Așa să fie ? Ia să citim mai cu atenție:
Citat:
1. Canonul 9 apostolic: "Toți credincioșii care intră în biserică și ascultă scripturile, dar nu rămân la rugăciune (slujbă) și la Sfânta Împărtășanie, aceia trebuie să se afurisească, ca făcând neorânduială în biserică."
|
Aici este vorba de creștinii care nu rămân până la sfânta împărtășanie, nu care nu se împărtășesc. Nu e tot aia. Contextul e evident: neorânduiala din biserică e dată de foiala lor prematură în timpul Liturghiei Jertfei.
Citat:
2. Canonul 2 de la Antiohia (local): "Toți cei ce intră în Biserică și ascultă Sfintele Scripturi, dar nu participă la rugăciune împreună cu poporul, sau se feresc de participare la Sfânta Euharistie potrivit oarecărei nerânduieli, aceștia să se lepede din Biserică, până când nu se vor mărturisi și nu vor arăta roduri de pocăință, și atunci rugându-se vor putea primi iertare;"
|
Același lucru, doar cu alte cuvinte. Nimic despre vreo obligație de a se împărtăși.
Citat:
3. Sfântul Ioan Gură de Aur - Omilia III Efeseni: "in zadar se savarseste Liturghia in fiecare zi daca nu va impartasiti". "Acestea le spun nu ca sa va impartasiti oricum, la intamplare, ci ca sa va faceti vrednici."
Tot el ne avertizeaza: "cel ce nu este vrednic să se împărtășească în fiecare zi nu este vrednic nici măcar o dată pe an, pentru că vrednicia nu ține de timpuri (perioade sau soroace)".
|
Abia aici este vorba de actul cuminecării. Numai că asta nu este canon, ci îndemn (omilie). Scopul nu este a-i judeca pe cei ce nu se cuminecă, ci, cum spune sfântul, să fie toți în stare de vrednicie. E cu totul altceva, să nu-l răstălmăcim.
Citat:
4. Sfântul Vasile cel Mare - Epistola 93 catre patriciana Chesaria: "Impartasirea zilnica si hotararea de a primi zilnic Sfantul Trup si Sange al Lui Hristos e un lucru bun si folositor, caci El insusi o spune limpede: "cel ce mananca Trupul Meu si bea sangele Meu are viata vesnica"." "Cu toate acestea noi ne impartasim doar de 4 ori pe saptamana: duminica, miercurea, vinerea si sambata, precum si in zilele in care se face pomenirea vreunui sfant)."
|
O scrisoare, fie ea a Sf Vasile cel Mare, nu e canon universal.
Citat:
5. Sfântul Nicodim Aghioritul: „Este cu neputință să ajungă cineva la desăvârșire fără deasa împărtășire cu Sfintele Taine. Pentru că fără de aceasta, nici dragostea nu o poate dobândi, fără dragoste nici ascultarea de stă*pâneștile porunci, iar fără ascultare nici desăvârșirea.De ace*ea, Sfinții Părinți nu cer desăvârșirea de la cei ce se împăr*tășesc, ci îndreptarea vieții prin pocăință."
|
În sfârșit, o părere mai limpede formulată. Spun "părere", fiindcă nici aceasta nu e canon.
Citat:
6. Sfântul Nicolae Cabasila - cel mai autoritar Sfânt Părinte care a scris despre Sfânta Liturghie: "Cât timp suntem uniți și păstrăm legătura cu Hristos, trăim viață sfântă, sorbind izvor de sfințenie prin Sfintele Taine; dar dacă ne despărțim de Biserică – Trupul tainic al Său –, în zadar vom gusta din Sfintele Taine, căci seva de viață nu mai curge prin mădularele moarte și tăiate. Și cine desparte mădularele de Trup? „Păcatele voastre stau ca un zid despărțitor între Mine și voi”, zice Domnul. Dar oare orice păcat ucide pe om? Nicidecum! Ci numai păcatul de moarte. Tocmai de aceea se și numește de moarte; căci există păcate care nu sunt spre moarte, spune Sfântul Ioan (I Ioan 5,17). Prin urmare credincioșii care n‑au săvârșit păcate de moarte nu sunt întru nimic opriți să se împărtășească cu Sfintele Taine și să devină părtași la sfințire, ca unii ce sunt încă mădulare vii, pentru că păstrează unitatea cu Capul (Hristos). Mai mult decât atât, în tratatul său Despre viața în Hristos, Nicolae Cabasila face o afirmație și mai directă spunând: pe cât este de nedrept să te împărtășești din Sfintele Daruri dacă ai săvârșit păcat de moarte și nu te‑ai spovedit, tot pe atât de mare greșeală ar fi să fugi de această „Pâine”când n‑ai greșit de moarte!"
|
Aici, acest sfânt parcă ar citi dintr-un catehism catolic. Numai că...nimic despre deasa împărtășanie în acest lung citat.
Citat:
7. Sfântul Simeon Noul Teolog: "Pentru a nu se ajunge la tot felul de excese, pentru ca cineva să se poată împărtăși, este obligatoriu să aibă și binecuvântarea duhovnicului, iar dacă, din anumite pricini legate de timp sau distanță, nu se poate obține binecuvântarea, este important ca respectivul măcar să nu fie oprit pentru vreo perioadă de la primirea Sfintelor Taine. Dacă nu vor fi încălcate rânduielile stabilite de Biserică pentru primirea Împărtășaniei (împăcarea cu toți, spovedania, pravila de rugăciune, postul etc.), nu se va ajunge la nici o extremă."
|
Iarăși, nimic despre deasa împărtășanie. Mai degrabă dimpotrivă, autorul recomandă scrupulozitate.
Concluzia mea este că NICI UNUL din citatele de care vă slujiți nu vă slujește demersul. Nici unul dintre autorii citați nu afirmă că ar fi păcat rara împărtășanie. Prin urmare, sfinții nu ne vor judeca pentru aceasta, fiindcă obiectul judecății sunt păcatele.