Citat:
În prealabil postat de pacatoasa
Am si eu o nelamurire legat de taina spovedaniei ...Am citit in cartile cu parintele Cleopa ca atunci cand, te spovedesti trebuie sa spui pacatul asa cum l-ai facut...eu am inteles ca trebuie sa spun mai amplu nu doar am furat ci am furat mere(am dat doar un ex)...am auzit de la oameni ca nu trebuie sa spui asa cu amanuntul pt ca in unele cazuri poti sminti preotul...chiar am intrebat o maicuta duminica si mi a spus ca nu trebuie sa intru in amanunt trebuie sa spun am furat, am desfranat etc....pentru ca preotul nu te are numai pe tine...sunt si alti oameni pe care ii asteapta...
Va rog, frumos sa mi spuneti si mie cum e bine...
|
Ca regulă generală, condițiile din partea penitentului pentru ca o spovadă să fie bună (=validă) sunt:
- conștientizarea păcatului prin examen de conștiință (=cercetarea cugetului).
- căința. Prin "căință" se înțelege nu numai părerea de rău față de păcatul săvârșit, ci și hotărârea de a nu mai păcătui. (aceasta este o eroare frecventă! Spovada NU este validă dacă penitentul nu a luat, la momentul spovezii, hotărârea de a nu mai repeta cel puțin acele păcate).
- trebuie spuse păcatele atât în specie, cât și în număr. (De exemplu: "am furat de 5 ori" și nu doar "am furat"). În cazul în care numărul nu este cunoscut, ceea ce se întâmplă des în cazul viciilor (împietrirea în păcat), se va spune "de numeroase ori" sau "de atâtea ori, că numai Domnul mai știe".
-trebuie spuse TOATE păcatele de care ne amintim la momentul spovezii.
Până unde mergem cu amănuntele ? Vom relata amănuntele care ar avea importanță pentru calificarea păcatului ca specie sau gravitate și numai pe acelea. Dar, vom răspunde întrebărilor preotului care ar cere lămuriri.
Exemple:
-vom spune "am înjurat de cele sfinte" și nu doar "am înjurat", fiindcă înjurătura de cele sfinte este păcat grav, incompatibil cu mântuirea (și cu împărtășirea), pe când "simpla" înjurătură este păcat lesne iertător, pentru care căința bună este suficientă.
-vom spune "am furat mere" și nu "am furat", deoarece materia furtului este importantă. Furtul unor mere ar putea să nu fie păcat grav.
-NU vom spune "mi-am înșelat nevasta făcând sex oral cu vecina Nuța", fiindcă împrejurarea "cu cine mi-am înșelat nevasta" este irelevantă: din moment ce am înșelat-o, e păcat grav contra poruncii a șasea. Dimpotrivă, vom spune "am făcut sex oral cu nevasta", fiindcă "a face sex oral" poate să fie păcat sau să nu fie păcat dacă e făcut cu nevasta, pe când dacă e făcut cu vecina Nuța este păcat întotdeauna.
Nu trebuie să uităm că mărturisim păcatele noastre și NU ale altora. De exemplu, nu vom spune "mi-am înșelat nevasta cu vecina Nuța, care și ea își înșeală bărbatul adesea", fiindcă astfel nu o ajutăm deloc pe vecina Nuța: nu putem spovedi și păcatele ei.
Din respect față de timpul și nervii preotului, precum și a fraților și surorilor care stau la coadă, nu vom mărturisi simplele ispite sau păcatele ușoare. Totuși, dacă avem chiar și cel mai mic dubiu asupra caracterului grav sau ușor al unui păcat, îl vom spovedi și pe acela. Aceeași regulă se aplică dacă suntem mai la început în exercițiul vieții creștine.
Mai ales dacă nu ne-am spovedit de un timp mai îndelungat, să ne folosim de îndreptare de spovadă.
Este bine să Îl rugăm pe Dumnezeu să ne amintească păcatele pentru o bună spovadă. La sfârșit, să Îi aducem rugăciune de mulțumită fiindcă ne-a iertat.
În sfârșit, trebuie să fim siguri că am înțeles care este canonul de pocăință și să nu uităm să îl împlinim.