228. “Fenomenul PUCIOASA” văzut de ziaristul Liviu Dobre
228. “Fenomenul PUCIOASA” văzut de ziaristul Liviu Dobre (I)
Pe situl “adevărul.ro” (Adevărul de Târgoviște) a apărut pe 18 iunie a.c. un articol intitulat Timp liber: „Noul Ierusalim”, cetatea sfântă din Glodeni Vale avându-l ca autor pe Liviu Dobre.
Reproducem în continuare acest articol, cu precizarea că observațiile din paranteze aparțin autoarei acestei analize:
Comunitatea creștină de la biserica din localitatea dâmbovițeană funcționează după reguli proprii. Dincolo de porțile impunătoare din lemn masiv, călugării și maicile sculptează, pictează și fac rugăciuni pentru binele omenirii.
În Glodeni Vale există o comunitate de creștini ortodoxi izolată (Observația 1.: Credincioșii pucioși sunt ei creștini, dar numai ortodocși nu mai sunt – deși au fost cândva, prin anii ’60 ai secolului trecut. Nici călugări și nici maici nu sunt și n-au fost vreodată, deci beneficiază în mod fraudulos de aceste apelative. Niciun “călugăr” pucios nu a fost tuns vreodată în monahism, niciunul nu face ascultare de episcopul locului, niciunul nu se îmbracă în haină călugărească, niciunul nu s-a învrednicit a fi numit stareț ca să-i păstorească pe semenii săi. În schimb, “mănăstirea” de la Pucioasa nu este numai de călugări, ci este mixtă, ceea ce este cel puțin o ciudățenie în lumea ortodoxă. Și cum de n-a observat L.D. atâta lucru, ca să intre pe loc la bănuieli? El nu vede că e mănăstire mixtă, dar o vede că e “izolată”. Ortodoxia poate admite, eventual, izolarea celor care duc cu binecuvântare viață pustnicească, dar în nici un caz nu admite schisma, care este cu totul altceva. Or, la Pucioasa este vorba de o mișcare creștină eretică și schismatică, autointitulată “Noul Ierusalim”, nerecunoscută ca atare de niciuna dintre Bisericile Ortodoxe Autocefale, deci este desprinsă de Ortodoxie), care trăiesc la biserica “Noul Ierusalim”, așa cum au denumit-o, și care au modul lor propriu de a-și manifesta religiozitatea.
“Biserica noastră se află în dialog cu cei de acolo, pentru ca modaliteatea lor de exprimare a credinței să fie integrată cât mai fidel canonicității tradiției spiritual răsăritene. La "Noul Ierusalim" există și un atelier realizat de soții Zidaru, cunoscuți artiști plastici”, a declarat pentru Adevărul de Seară Marian Puiescu, purtător de cuvânt al Arhiepiscopiei Târgoviște. (Observația 2.: Faptul că episcopul locului denotă o răbdare apostolică și o disponibilitate spre dialog cu pucioșii nu trebuie interpretat în mod automat ca o slăbiciune, sau ca o legitimare tacită a sectei, ci mai degrabă ca un demers înțelept. Pucioșii au rămas mereu niște răzvrătiți îngâmfați, care au preferat neascultarea canonică de chiriarhul locului, în loc să experimenteze umilința pe care o propovăduiesc cu atâta patos în scrierile lor apocrife. Scopul acestei atitudini irenice a chiriarhului este cu totul altul: acela de a da posibilitate pucioșilor rătăciți și celor înșelați de ei să se întoarcă în sânul bisericii în care au fost botezați: Biserica Ortodoxă Română. Dar care e poziția liderilor pucioși față de această mână întinsă din partea Bisericii Mame? Ei promovează un dialog al surzilor, fiind intransigenți și refractari la orice propunere care li s-a făcut de-a lungul vremii, și li se mai face încă, de a renunța la trufia neoprotestantă de a se considera ei singurii mântuiți, aleși și predestinați să-i mântuiască și pe alții [mai precis, toată omenirea de pe glob!!], de a respecta învățătura ortodoxă tradițională și ascultarea canonică, renunțând definitiv la evangheliile lor apocrife)
Puteți vizita “casa întâlnirii” sau “grădina întâlnirii”
Grădina acestei biserici este un spațiu impunător, prin porțile de lemn ce acoperă aproape în totalitate ceea ce se află dincolo de ele. Adepții acestui stil de viață se ocupă cu diverse îndeletniciri precum pictura și sculptura, dar și redactarea unei reviste lunare și chiar a unei cărți. Complexul creștin este format din “căsuța din deal”, locul unde își petrec cea mai mare parte din timp, “casa întâlnirii”, “grădina întâlnirii”, cu amfiteatru de festivități cultural-creștine, “cortul întâlnirii” și zece fântâni. Tocmai pentru că nu vor să aibă de-a face cu lucrurile moderne, nu ne-au permis să îi pozăm. (Observația 3.: Dacă ar fi observat Liviu Dobre câte telefoane mobile au pucioșii și câte mașini Peugeot, atunci nu s-ar fi lăsat atât de ușor mințit și ar fi înțeles că altul trebuie să fie adevăratul motiv al pucioșilor, pentru care ei evită să fie trași în poză. Liderii pucioși sunt obsedați de ideea de a rămâne cât mai mult în anonimat, pe de o parte, pentru a putea să-i dirijeze mai bine din umbră pe supușii lor, fără riscul de a fi atacați direct de ziariști incomozi care analizează fiecare amănunt și despică firul în patru. Pe de altă parte, ei au concepția bolnăvicioasă că pozele lor ar putea fi folosite de presupușii lor rivali, ca să li se facă blesteme și farmece, și în felul acesta să-și piardă puterea ocultă de care – cred ei – dispun)
În schimb, au fost de accord să stea de vorbă cu noi. (Observația 4.: Ceea ce i se pare lui Liviu Dobre a fi o concesie, este de fapt un interes bine calculat. Pucioșii pot astfel să-și facă singuri reclamă, așa cum vor, spunându-i ziaristului tot soiul de lucruri neverificabile, dar aparent credibile)
“Știm că oamenii de aici au o părere greșită despre noi, însă cu timpul unii dintre ei au înțeles că suntem și noi oameni normali, devotați lui Dumnezeu. (Observația 5.: Nu devoțiunea față de Dumnezeu li se contestă pucioșilor, ci modul eretic și schismatic în care ei o practică. În ce privește normalitatea, ce folos că o comunitate întreagă e alcătuită din oameni normali, dacă ei sunt conduși haotic și discreționar de 1-2 lideri dezaxați, “despoți luminați”, dar cu probleme psihice notorii în antecedente)
S-au mai schimbat și ei”, mărturisesc aceștia. (Observația 6.: Și lupul își schimbă părul, odată cu anotimpurile)
|