Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Potrivit teoriei dv, dacă înțeleg bine, A Doua Persoană era moartă când a fost înviată de A Treia Persoană. În acest caz, vă rog să nu mai folosiți expresia "Cristos a înviat" la diateza activă, ci spuneți "Cristos a fost înviat", ca să priceapă lumea mai bine credința dv. De asemenea, când un creștin de altă confesiune vă salută cu cuvintele "Cristos a înviat !" răspunsul corect, din punctul dv de vedere, ar trebui să fie: "Adevărat că a fost înviat !"
|
Poate vă va surprinde, însă noi nu-L percepem pe Dumnezeu (deși suntem trinitarieni) ca pe trei dumnezei. Când admitem că Dumnezeu este descoperit în trei Persoane divine, transpunerea expresiei "
persona" din limba latina (ați spus că cunoașteți latina), poate da naștere la o gravă confuzie doctrinară. În latină, expresia
persona are semnificația de rol, personaj, mască (de actor), pe când în limba noastră "
persoana" se distinge ca un eu, coință, intelect aparte, apropiată de expresia "
personalitate", înțelegând o sumă de proprietăți care o disting ca individualitate. În limba noastră, expresia de "Trei Persoane" are un iz de "triteism", oriintenția formulei doctrinare a fost să exprime singularitatea lui Dumnezeu. Formula exprimă o bogăție și o complexitate internă fără a descompune Dumnezeirea în părți aparte, ci descrie natura singularității sale, ca fiind total unitară. Poate de aceea și ființa umană a fost creată cu această caracteristică unitară, ea neputând fi separată în părți independente: suflet-corp, respectiv duh-suflet-trup (am în vedere formularea din 1 Tes. 5,23).
Consider că este mai corect să înlocuim termenul de "persoană" cu "mod de existență" sau "subzistență", care corespunde termenului grecesc [
hypostasis] ipostază, dând astfel posibilitatea păstrării unei rezerve pline de respect față de taina cu totul specifică Divinității.
Mă bucur -iată- că
mai descoperim ceva comun, am observat pe aici că ortodoxia foloseste termenul
ipostas, în același sens.
Cât privește scrupulozitatea lui "Cristos
a fost înviat", versetul din 1 Petru (de unde a pornit toată discuția noastră) chiar asta zice:
"
Pentru că și Hristos a suferit odată moartea pentru păcatele noastre, El cel drept pentru cei nedrepți, ca să ne aducă pe noi la Dumnezeu, omorât fiind cu trupul, dar viu făcut cu duhul" (1 Petru 3,18 versiunea sinodală)
iar Biblia dvs. Catolică spune chiar mai frumos:
"
Căci și Hristos a murit odată pentru păcate, El dreptul pentru niște nedrepți, ca să ne conducă la Dumnezeu. Cu trupul a fost ucis, dar cu Spiritul a fost readus la viață".
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Și uite așa ajungem la argumentare circulară, după următoarea schemă (recapitulez cele discutate):
-pasul 1: din episodul Schimbării la Față, aflăm că Moise, care murise, era viu. Ce înseamnă acest lucru: era acolo sufletul său sau era acolo sufletul și trupul său ?
-pasul 2: era acolo sufletul și trupul său, acest lucru îl știm din Iuda 1:9.
-pasul 3: dar în Iuda 1:9 aflăm că Sf Arh Mihail și diavolul s-au certat pe trupul lui Moise, nimic despre o eventuală înviere a lui cu trupul. De unde știm că nu s-au certat pe locul unde să fie îngropat, că asta sugerează Deut 34:6 ?
-pasul 4: știm că era înviat cu trupul din episodul Schimbării la Față. și cercul s-a închis
|
Eu nu obișnuiesc să folosesc argumentul Schimbării la Față, a venit doar vorba de el că discutam despre Moise. Faptul că sf.ap. Petru dorește să le facă câte o colibă fiecăruia demonstrează că aceștia nu erau niște "stafii", "spirite diafane" (iertare, dar nu mai știu ce termeni să folosesc în confuzia aceasta lexicală și doctrinară), ci oameni întregi cu trup și suflare de viață (adică "suflete vii" - termen biblic).