Să continuăm, domnule tricesimusquintus, de unde rămăsesem:
Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus
Cât privește scrupulozitatea lui "Cristos a fost înviat", versetul din 1 Petru (de unde a pornit toată discuția noastră) chiar asta zice:
"Pentru că și Hristos a suferit odată moartea pentru păcatele noastre, El cel drept pentru cei nedrepți, ca să ne aducă pe noi la Dumnezeu, omorât fiind cu trupul, dar viu făcut cu duhul" (1 Petru 3,18 versiunea sinodală)
iar Biblia dvs. Catolică spune chiar mai frumos:
"Căci și Hristos a murit odată pentru păcate, El dreptul pentru niște nedrepți, ca să ne conducă la Dumnezeu. Cu trupul a fost ucis, dar cu Spiritul a fost readus la viață".
|
E ciudat că aici sesizați diateza pasivă (care nu apare totuși în alte versete), dar nu sesizați că, indiferent că spunem "omorât cu trupul, viu făcut cu duhul" ori am spune "omorât cu trupul, înviat pe sine cu duhul" ideea este aceeași: avem pe de o parte trup (mort), iar pe de altă parte duh (viu). Chiar nu sesizați că Sf Petru este partizanul dihotomiei ceva mai mult decât sunteți dv ?
Citat:
Faptul că sf.ap. Petru dorește să le facă câte o colibă fiecăruia demonstrează că aceștia nu erau niște "stafii", "spirite diafane" (iertare, dar nu mai știu ce termeni să folosesc în confuzia aceasta lexicală și doctrinară), ci oameni întregi cu trup și suflare de viață (adică "suflete vii" - termen biblic).
|
Mai întâi, îmi pare că aveți o intenție de mișto, pe care o găsiți probabil de bun gust. În urma obiecției dv că termenul de "suflet" sugerează "suflul vital", v-am propus să utilizăm termenul de duh pentru ceea ce este non-trup în om și am avut impresia că sunteți de acord.
Dar să revenim: din faptul că Petru dorește să facă colibe și le mai și repartizează, nu putem trage, în mod licit, concluzia că Moise fusese înviat cu trupul. Desigur că sunteți la curent cu expresia, folosită chiar de Domnul, de "casa Tatălui meu" (Luca 2:49 de exemplu). Pe de altă parte, sper să îmi dați dreptate că "Tatăl" este duh pur. Prin urmare, duhurile au și ele "casele" lor. Dacă asta este valabil pentru un duh despre care știm că este omniprezent, precum cel al Tatălui Ceresc, cu atât mai valabil este pentru duhuri care nu au asemenea atribut.