233. “Fenomenul Nicu Gabriel, ultima trâmbiță pucioșească”, văzut de ziaristul Emanuel Tânjală (I)
Articolul pe care îl vom analiza acum este un reportaj apărut în revista “Formula AS” Nr. 357/1999 și este intitulat “Minunile adevăratei credințe”. Autorul reportajului (Emanuel Tânjală) oferă o mostră de diletantism teosofic încărcat cu fascinația paranormalului: o împletitură de exagerări, minciuni și improvizații menite să țină pasul cu “minunile” lui Nicu Gabriel de la Borănești. Pentru a-l comenta, mai întâi îl vom reproduce, cu precizarea că observațiile din paranteze aparțin autoarei acestei analize:
Minunile adevăratei credințe
Intr-un sat aproape uitat din inima Baraganului, saptamana de saptamana se petrec evenimente greu de patruns și de povestit. Aici slujeste un preot tanar, caruia Dumnezeu i-a rasplatit nemarginita umilinta și nestinsa credinta cu miraculoase puteri vindecatoare.
De mai multi ani, parintele Gabriel Nicu poarta o lupta pe viata și pe moarte cu boala ( Observația 1. Corect ar fi fost “cu bolile”, căci el nu se lupta cu vreo boală de-a lui, ci cu bolile celor care veneau la el) și cu demonii care incearca sa copleseasca sufletele crestinilor neajutorati. Înarmat doar cu o cruce de lemn, tanarul preot infrunta forta infricosatoarelor umbre, ( Observația 2. Percepția ziaristului că N.G. se lupta numai cu umbrele ar putea fi, eventual, una corectă, sugerându-ne în acest caz un demers donquijotesc al celui în cauză ) citind în biserica Moliftele Sfantului Vasile cel Mare. Într-o atmosfera coplesitoare, asemanatoare primelor veacuri crestine, ( Observația 3. Ziaristul încearcă să ne convingă că memoria lui vizuală nu-l înșeală, iar asemănarea celor două atmosfere – cea antică și cea contemporană – este nu numai apăsătoare, ci și plauzibilă) cand Biserica lui Christos era plina de har și miracole, ( Observația 4. Acum devine vizibilă pregătirea pe care ziaristul tocmai a făcut-o: asemănarea nu se reduce doar la atmosferă, ci și la însușirile intrinseci sanctuarului: Biserica lui Hristos și Biserica lui Nicu Gabriel sunt întru totul asemănătoare în lucrare și în jurisdicție, deoarece ambele sunt pline de har și de miracole. Cititorul va deduce volens-nolens că toate celelalte Biserici – în primul rând, BOR – sunt goale de har și de miracole)
cei pierduti isi afla salvarea, cei rataciti se intorc pe calea cea buna și cei drepti isi intaresc credinta. Departe de toate desertaciunile acestei lumi trecatoare, strain de orice slava sau infumurare pieritoare, preotul misionar pastoreste turma ce i-a fost incredintata cu iubire și devotament.
"Te blestem, satana, iesi!"
În satul Boranesti, din comuna Cosereni, judetul Ialomita, viscolele iernii și arsita verii au asprit chipurile oamenilor, iar saracia sta ca o cicatrice pe fata acestor meleaguri. Tocmai în acest loc umil, de la marginea lumii civilizate, a ales Dumnezeu, nu intamplator, o biserica și un om care sa laude numele Celui de Sus, spre luarea aminte a crestinilor români și pentru adeverirea sfintelor vorbe "cei din urma vor fi cei dintai". ( Observația 5. Cititorul va deduce, dacă nu e prea greu de cap, că singura biserică din România și singurul preot care Îl mai laudă pe Cel de Sus se află aici, la Borăneștii Coșerenilor. Ca să fie mai convingător, ziaristul va apela îndată la unele panseuri gabrielești de susținere, printre care unul pretinde că - cităm - “dintre 16.000 de "popi" care există în Romania, doar 7 sunt "adevărați preoți". Mai precis șase, în afară de Nicu Gabriel care este al șaptelea, dar primul dintre ei, căci el mai este pe deasupra și “prooroc”, iar cel din urmă este cel dintâi sau, altfel spus, este primus inter pares. Vom vedea îndată că aceasta este și explicația unei afluențe neobișnuite de “credincioși”, care vin de departe, în mod special, la Biserica lui Nicu Gabriel: ca să se întâlnească aici cu miracolele și cu harul )
În zarea indepartata, printre copacii rari, abia zaresti turla unui lacas pierdut intre cer și pamant. Varul ce albeste zidurile exterioare aseaza o pata de lumina alaturi de casele cenusii, cu garduri lasate, pe langa care scormonesc, printre gunoaie, obisnuitele pasari de curte. Într-un asemenea peisaj mohorat, intre scoala și cimitir, sta, linistita și singura, bisericuta de tara ce poarta indoitul hram al Adormirii Maicii Domnului și al Sfintilor Arhangheli Mihail și Gavril. Primul lucru care sare în ochii strainului sosit aici este multimea de masini aliniate în curtea bisericii. Citind numerele de inmatriculare, îți dai seama ca au sosit oameni din aproape zece judete ale tarii: de la Braila, Calarasi sau Bucuresti, pana la Harghita și Covasna. Pe marginea drumului sunt parcate cateva autobuze sosite de la Braila, orasul în care preotul paroh de la Boranesti are cei mai multi neofiți, ( Observația 6. Acest cuvânt, “neofiți” exprimă destul de corect realitatea. Neofitul este persoana care a îmbrățișat de curând o nouă religie, abandonând credința veche. Având în vedere că toți neofiții lui Nicu Gabriel provin din BOR, unde n-au găsit ceea ce căutau, e de înțeles care este “credința veche” pe care aceștia au abandonat-o) prin osardia sorei Veronica și a sorei Florica, ce au raspandit cu mult zel printre credinciosi vestea minunata a puterilor vindecatoare ce le-a dovedit, cu dreapta sa credinta, parintele Gabriel. ( Observația 7. Sunt cunoscute asemenea “surori”, super-specializate în marketingul misionar, care pichetează cu mult zel fie bisericile care au zi de hram, fie slujba Acatistului de la “Biserica Sfântul Anton” în fiecare zi de marți, fie pelerinajele de la Sf. Dumitru sau la Sf. Parascheva, strecurând în mâna pelerinilor bilețele trase la xerox cu o scurtă reclamă a unei noi “biserici făcătoare de minuni și grabnic vindecătoare”, chivernisită de un preot atât de “plin-ochi de har”, de stă gata să plesnească. Fie de curiozitate, fie de nevoie, fie de disperare, nu puțini dintre cei abordați în acest mod “profesionist” se vor regăsi peste câteva zile printre zeloșii participanți/abonați la slujbele de exorcizare colectivă din acele biserici super-sfinte și super-dotate cu har”) O pace fara cusur imprejmuieste sfantul lacas, chiar daca mai multi copii de tigani cersesc langa clopotnita de la poarta. Orice pelerin care paseste prin pridvorul acoperit și zidit ca o camera, intrand în pronaos, este cuprins de o mistica perplexitate, ca și cand ar patrunde, dintr-o data, intr-un alt veac. Sfintii alungiti în fresca proaspata de pe ziduri scruteaza blajin multimea credinciosilor ingenuncheati. Sute de oameni s-au frant de mijloc, lipindu-si fruntile de lespezile reci. O padure de lumanari aprinse, infipte în colivele sau merindele insirate pe cateva mese, inconjoara ca un brau de lumina usile imparatesti și intreaga fata a altarului. Prin fumul ce se ridica din cadelnita zaresti Chipul luminat de iubire și indurare al Pantocratorului, ce îți insufla amintirea binecuvantatei promisiuni facuta de Însusi Fiul lui Dumnezeu - Unde va veti aduna macar doi, acolo Voi fi și Eu cu voi... Jur imprejurul preotului, ingenuncheat în fata multimii, stau copii paralitici, bieti nebuni cu mintea pierduta, bolnavi stravezii, carora medicii nu le mai dau nici o sansa de scapare. Printre gemetele infricosatoare ale demonizatilor, tuna glasul parintelui Gabriel, ridicand crucea de lemn, drept singura arma de aparare: "Te blestem, satana, iesi!". Bolnavii se cutremura, cuprinsi de o deznadejde inflacarata, copiii paralitici tipa, demonizatii gem și se zvarcolesc pe jos, apucati de friguri și de spasme, iar multimea infiorata inmarmureste, în genunchi, neindraznind sa mai ridice privirile. Apoi, preotul pomeneste pe fiecare dintre cei prezenti, pe numele de botez, implorand mila Prea Sfintei Treimi pentru mantuirea tuturor. Parintele Gabriel afunda busuiocul în Agheasma Mare și stropeste, de la un capat la celalalt al bisericii, pe toata lumea ce a fost binecuvantata. Bolnavii și sanatosii, în egala masura, sunt impartasiti cu Prea Sfantul Trup și Prea Sfantul Sange ale Mantuitorului nostru Iisus Christos. Pe obrajii mamelor ce-si poarta în brate, pana la usa altarului, copiii paralitici sau bolnavi, siroiesc fara incetare lacrimi fierbinti... Toti cei prezenti sunt coplesiti de o fericita intristare duhovniceasca, pe care numai nadejdea salvarii sufletelor, din noaptea acestei vieti trecatoare, le-o mai poate insufla! Într-o asemenea atmosfera halucinanta se incheie marea slujba ce aduna, în fiecare vineri, în biserica din Boranesti, mii de credinciosi din toate colturile tarii. ( Observația 8. O exagerare gogonată. Mai înainte se vorbea despre “sute de oameni” îngenuncheați, iar acum s-a ajuns brusc la câteva mii. A îndesa câteva sute de credincioși într-o bisericuță de țară este de-a dreptul o performanță. Dar a pretinde că “sardelele” erau de ordinul miilor, este de-a dreptul comic, dacă n-ar exista și amărăciunea pe care ți-o lasă minciuna fără scrupule)
|