233. “Fenomenul Nicu Gabriel, ultima trâmbiță pucioșească”, văzut de ziaristul Emanuel Tânjală (V)
Concluzii
Reportajul și interviul lui E.T. dezvăluie multe ascunzișuri ale pastorației lui Nicu Gabriel de la Borănești. În dorința sa megalomanică de a poza în mare împlinitor al celor trei voturi monahale, “monahul” Nicu s-a izbit de un amănunt incomod, acela că era căsătorit în mod legal. În consecință, s-a străduit din răsputeri să-și ascundă statutul de om căsătorit, pentru a mima imaginea unei “castități originale”, inclusiv prin abandonarea nemotivată a soției.
În ceea ce privește celelalte două voturi, prezentarea lor este însoțită în mod voit de o denaturare interesată. Este vorba în primul rând de “votul ascultării”, despre care aflăm că N.G. îl denaturează, îndată ce îl observă doar față de episcop și față de duhovnic. În realitate, adevăratul monah trebuie să facă ascultare de stareț, căci nu este vorba aici de o ascultare administrativă (ascultare pe care toți clericii, fie ei monahi, fie laici, o datorează episcopului) ci de o ascultare specială, care ține de moralitate, de umilință și de tăierea voii proprii. N.G. a construit chilii în jurul bisericii, dar n-a reușit să-și naturalizeze și un stareț, căruia să-i facă ascultare. S-a înconjurat însă de "surori" fidele, care să-i compenseze repudierea forțată a soției. Acest gest este influențat probabil de experimentele "mănăstirii" mixte de la "Noul Ierusalim", pe care el le cunoștea foarte bine, în care preoții Nicolae Nedelcu și Spiridon Șerban, pentru a mima castitatea, și-au exilat soțiile și fiicele minore prin satele învecinate și s-au înconjurau îndată cu "surori" ceva mai tinerele. În ceea ce privește episcopul, acesta nu trebuie perceput ca un despot, de care toți clericii sunt siliți să asculte cu înfricoșare, căci el este doar un părinte îndrumător, cu o jurisdicție mai largă, cu demnități extinse dar și cu îndatoriri mai cuprinzătoare decât cele ale preotului. În schimb, starețul trebuie privit ca un formator de caractere, și de aceea ascultarea care i se cuvine și i se atribuie are conotații mai mult morale. În ceea ce privește duhovnicul, sfaturile lui sunt orientative și educative; ascultarea de duhovnic nu este obligatorie, deși este energic recomandată. Excepție fac, desigur, eventualele "canoane de pocăință" pe care le formulează duhovnicul, dar acesta este un caz particular, întrucât apelarea la ele trebuie să fie o excepție, nu o regulă.
Nici cu votul sărăciei lucrurile nu sunt deloc clare. Simpla declarație olografă a lui N.G. că toți banii, până la ultimul leu, ajungeau întotdeauna în vistieria parohiei, este insuficientă și lipsită de logică. Înseamnă că, din lipsă totală de bani, N.G. nu-și mai cumpăra nimic pentru sine, nici mâncare, nici lenjerie, nici săpun, ci stătea mereu nespălat, rufos și într-o periculoasă stare de inaniție. Această pretenție de a fi perceput cu orice preț ca un sărac lipit pământului este lipsită complet de credibilitate, creând prin ricoșeu mari semne de întrebare asupra destinației sutelor de milioane dobândite de N.G. prin metode discutabile, dar care lui i se par “apostolice”. În plus, un paroh preocupat de acest subiect, și anume de dorința de a demonstra semenilor că trăiește fără bani, deși îi are la îndemână, devine suspect tocmai prin tendința lui de a se disculpa de o vină pe care nu i-a formulat-o nimeni. El ar fi trebuit să delege unul sau doi epitropi de încredere, care să se ocupe în mod exclusiv de chestiunile financiare și de manipularea banilor dobândiți. În această situație, într-adevăr ar fi fost în afară de orice suspiciune.
Last edited by mariamargareta; 05.07.2010 at 09:11:26.
|