236. “Fenomenul PUCIOASA” văzut de preotul Cloșcă Ciprian Marius
Într-o carte de anvergură intitulată Ortodoxia și noile mișcări religioase, scrisă de preotul Cloșcă Ciprian Marius, autorul îi rezervă un capitol special sectei pucioșilor, intitulat “Biserica Noului Ierusalim”.
Cu părere de rău trebuie să constatăm că intoxicarea mediatică a liderilor pucioși, combinată cu superficialitatea cercetătorului prelat, au dus la o prezentare puternic deformată a fenomenelor neo-ierusalemitene în această carte. Liderii pucioși și-au atins și prin el ținta: aceea de a ascunde sub o perdea de fum nocivitatea anti-ortodoxă a ideologiei lor. Ca mai toți ziariștii vremii, dornici de senzație, și autorul acestei cărți s-a împiedicat doar de vârful aisbergului, zugrăvind în culori vii doar aspectele formale, tragi-comice, ale unei secte care în esență este extrem de periculoasă.
Încă de la început, preotul Cloșcă se îndulcește cu descrieri superficiale, creionate cu tușe îngroșate de senzațional, dar pe alocuri profund eronate. Vom reproduce spre exemplificare câteva citate din însăilările sfinției sale, marcând prin observații punctuale toate pozițiile noastre divergente:
VII.4. BISERICA NOULUI IERUSALIM
“În România, o biserică ivită pe la începutul anilor 1990, în formă circulară, de lotus, dezvolta tema milenarismului. (Observația 1.: Autorul apropie până la o neavenită confuzie două aspecte complet diferite care definesc termenul de “biserică”: biserica luată ca lăcaș de cult și biserica luată ca instituție ecleziastică. Biserica luată ca lăcaș de cult, deși este descrisă aici ca fiind “în formă circulară, de lotus” este departe de a fi circulară, îndată ce amprenta ei la sol este un poligon cu douăsprezece laturi, care sugerează o formă de cruce. În orice caz, ea a fost zidită din temelii în anul 1991 și în această calitate n-avea cum să “dezvolte tema milenarismului”. Există însă și o Biserică instituțional-schismatică, organizată la Pucioasa după ianuarie 1993 pe scheletul unor “mișcări” fundamentaliste ortodoxe [născute la rândul lor prin anii ’50 ai secolului trecut și care se îngemănau la modul relativ, optimist și idealist cu unele familii din “Oastea Domnului”], care și-a luat numele de “Biserica Noul Ierusalim” și care a promovat o doctrină apropiată de milenarism, dar căruia i-a adus modificări ideologice importante. Această Biserică de fapt nici nu este o Biserică propriu-zisă, îndată ce nu a primit nici o recunoaștere în acest sens de la vreuna dintre Bisericile Ortodoxe surori, ci este doar o sectă pseudo-ortodoxă schismatică și ostilă Bisericii Ortodoxe Române) Este vorba despre Biserica Noului Ierusalim, întemeiată de pictorul Marian Zidaru. (Observația 2.: Acesta este deja un fals istoric dovedit, rod al intoxicației mediatice ale adevăraților lideri ai sectei, iar autorul cărții este inconștient de faptul că se face vector involuntar al intereselor lor obscure, prin care au urmărit cu dibăcie promovarea artistului Marian Zidaru ca lider și figură mediatică și aparent harismatică, în timp ce Zidaru era de fapt marioneta lor. Biserica “Noul Ierusalim” [și nu Biserica Noului Ierusalim, căci nu există vreun Ierusalim nou la Pucioasa], în structura ei actuală, a fost întemeiată, condusă, dezvoltată și diversificată de către adevărații lideri ai sectei pucioșilor, pe numele lor Mihaela Tărcuță și Nicolae Nedelcu ) Acesta se consideră și este considerat, de membrii grupării, drept un iluminat, dirijat de Duhul Sfânt de 20 de ani. (Observația 3.: Evident că Zidaru s-a străduit să joace cât mai bine rolul care i s-a trasat de către liderii pucioși, el fiind în habotnicia sa [ abil speculată de liderii pucioși], convins că-L servește cu conștiinciozitate, dăruire și zel, pe Însuși Bunul Dumnezeu. În realitate, el servea [fără să-și dea seama] exclusiv interesele liderilor, drapate cu un idealism religios militant și agresiv) El lucrează prin inspirație divină și își numește producția “lucrare divină”. (Observația 4.: Zidaru era un artist idealist, ca atare putea trece cu ușurință de la idee la suportul ei, adică la materie. Zidaru era un meșteșugar muncitor, care-și iubea meseria, înțelegând să facă din ea o transpunere artistică a realității transcendentale, și nu un teatru de păpuși destinat aplauzelor din bâlciuri. De aceea el și-a impus să creadă că tot ceea ce face cu mâinile va trebui să fie în concordață cu mesajul biblic și să-i servească lui Dumnezeu, ca mesager al materiei care vorbește în numele lui Dumnezeu. Inspirația lui venea din două surse aparent compatibile: Biblia, și ceea ce liderii lui l-au inoculat să creadă că este Noua Biblie: “Cuvântul lui Dumnezeul de la Pucioasa”. Acesta este motivul care l-a făcut pe Zidaru să creadă că imaginația lui și lucrul mâinilor lui sunt de inspirație divină. Cât privește “lucrarea divină”, sintagma aceasta nu i se potrivește, deoarece ea era consacrată de pucioși așa-zisei “coborâri a Cuvântului” peste liderii pucioși auto-investiți ca “prooroci” ai lui Hristos) Această misiune divină transmisă prin artă datează de la prima sa călătorie în Occident, în 1984. (Observația 5.: Inexact. Evenimentul amintit aici a însemnat cu totul altceva: trecerea artistului de la statutul de om “indiferent religios” la statutul de “simpatizant creștin”. Au urmat câțiva ani de ucenicie în creștinism, parte din ei făcuți pe lângă preotul Nerva Florea de la Ghelari, un preot providențial, dăruit misiunii sale, care i-a trezit gustul trăirii ascetice și al zidirii de biserici. Întâlnirea nefastă cu predicatorii pucioși, plecați în misiuni prozelitiste prin toată țara [inclusiv la Ghelari], i-au schimbat complet viața. Aceasta s-a făcut însă ceva mai târziu, iar după moartea părintelui Florea [19 iunie 1990], atracția “sfințeniei pucioșești” i-a purtat pașii definitiv spre Pucioasa) “Convertirea sa ar fi avut loc în piața San Marco din Veneția. (Observația 6.:Convertirea la creștinism, da, așa cum am mai spus; dar nu convertirea la pucioșism, care vine abia după 1990) Înainte de aceasta, artistul ar fi avut, după cum afirmă, premoniții apocaliptice exprimate în ciclul său de miei cu șapte ochi și șapte coarne. (Observația 7.: Fie este vorba de o transpunere involuntară în materie a lecturilor sale entuziaste, de începător, din Biblie, fie este o simplă coincidență ideatică, artiștii fiind prin natura profesiei niște idealiști. În acest caz, după trecerea timpului, motivația inițială se estompează treptat și mobilul de altădată este reformulat de la sine în tiparele momentului)
După trei ani petrecuți cu soția sa, de asemenea sculptor, lângă o biserică și lângă un duhovnic dintr-un orășel din Transilvania, adoptând un rit riguros de mănăstire, Marian Zidaru a întâlnit grupul iluminaților de la Pucioasa- Dâmbovița. (Observația 8.:Orășelul din Transilvania era Ghelari, iar duhovnicul era preotul Nerva Florea. Viața mănăstirească se rezuma la ascultarea de îndemnurile duhovnicești ale părintelui Florea și la sărăcia [nu de bunăvoie, ci de nevoie] impusă de puținătatea banilor primiți pe munca lor. Adesea mâncau doar ciuperci culese de ei din pădure, și așa s-au învățat și cu dulceața postului. Nu Zidarii i-au întâlnit pe pucioși, ci pucioșii i-au întâlnit și i-au “pescuit” pe Zidari, în pelerinajele lor cu scop prozelitist) Acolo, de 40 de ani, un grup de credincioși se simte în contact direct cu Dumnezeu. (Observația 9.: Afirmația aceasta este atât de netă, încât dă impresia că este însușită deplin de autorul ei. Totuși, ar trebui nuanțat ceva: “contactul direct” se rezumă la pretenția unei “proorocițe” că vorbește cu gura ei în numele Domnului. Nimeni din grupul respectiv nu L-a auzit vreodată pe Dumnezeu vorbind, ci au auzit doar vocea unor oameni, binecunoscuți lor de ani de zile, dar care se pretind a fi “prooroci”) Ei au “sanctificat-o” deja pe prima clarvăzătoare, Virginia Tudorache, ale cărei oseminte ar fi devenit făcătoare de minuni. (Observația 10.:”Sanctificarea” Virginiei Tudorache-Stoica a constat din două etape: Mai întâi, “ucenicii”i-au construit o biografie edulcorată, înțesată cu “minuni”, și un Acatist [copiat din greu după Acatistul Maicii Domnului], pe a cărui construcție se roagă ei la “sfânta Virginia”, ca la oricare alt sfânt din calendar. Apoi, au inventat o colaborare stabilă cu duhul celei plecate în lumea drepților, prin care “duhul Verginicăi” este chemat și le vorbește pucioșilor din cer , prin “telefonul duhovnicesc”, monologând în numele lui Dumnezeu și legând astfel pe mai departe firul “proorociei” care păstrează continuitatea “Cuvântului lui Dumnezeu dela Pucioasa”
Mirajul sfințeniei este atât de molipsitor, încât preotul Cloșcă se trezește supralicitând și clasând fără echivoc oasele Verginicăi drept “făcătoare de minuni”. Asta în timp ce pucioșii înșiși n-au vorbit niciodată despre vreo minune făcută de “moaștele” Verginicăi, în afară de o indescriptibilă și insesizabilă senzație de mireasmă care s-ar fi ridicat de pe fundul coșciugului, umplând cimitirul satului, atunci când i s-a făcut dezgroparea de 7 ani )
- va urma -
Last edited by mariamargareta; 14.07.2010 at 21:18:25.
|