Din
Pelerinul rus:
Cu ajutorul lui Dumnezeu am ajuns în Kiev. Cea dintâi și cea mai însemnată dorință a fost să postesc, să mă spovedesc și să mă împărtășesc cu Sfintele Taine. Am tras lângă Lavră, ca să-mi fie mai lesne a ajunge la biserică. M-a primit un bătrân bun, cazac de neam. Trăia singur și m-am bucurat de multă liniște și tăcere în locuința lui.
M-am pregătit pentru spovedanie, gândindu-mă să-mi mărturisesc păcatele cât se poate de amănunțit. Ca urmare, am început să-mi amintesc toate păcatele mele, săvârșite încă din cea mai fragedă tinerețe. Ca să nu le uit, m-am apucat să le categorisesc și să le scriu pe o coală mare de hârtie.
Am aflat că în pustietatea Kitaev, la șapte verste distanță de Kiev, se nevoiește un duhovnic foarte înțelept și cu dreaptă socoteală. Se mai povestea că oricine se spovedește la el dobândește un duh umilit și se întoarce folosit, plin de o mare pace sufletească. M-am bucurat mult și, fără multă zăbavă, m-am dus la el. După ce am primit câteva sfaturi și după ce am stat puțin de vorbă, i-am dat foaia ca s-o cerceteze. Citind-o, duhovnicul mi-a zis:
- Iubite prieten, ai scris aici multe lucruri de prisos. Iată ce trebuie să știi:
1. La spovedanie nu trebuie să repeți acele păcate de care te-ai căit mai înainte, de care ai fost dezlegat și pe care nu le-ai mai săvârșit. Altminteri, asta ar însemna o neîncredere în puterea tainei ce se săvârșește la spovedanie.
2. Nu trebuie să-ți amintești de alte persoane cu care ai venit în atingere în clipa când ai făptuit păcatele, ci să te osândești numai pe tine. Sfinții Părinți opresc pe credincioși să-și spună păcatele în toate amănuntele, ci numai să le recunoască în general, pentru ca nu cumva, luându-le pe fiecare în parte, să dea prilej de sminteală atât sufletului său, cât și duhovnicului.
3. Tu ai venit să te pocăiești și totuși nu te căiești de păcatele tale, fiindcă nu știi cum trebuie să te pocăiești, adică îți săvârșești pocăința în chip rece și indiferent.
4. Tu ai înșirat toate mărunțișurile, iar ceea ce este mai însemnat ai scăpat din vedere. Nu ți-ai mărturisit cele mai grele păcate.
N-ai recunoscut și n-ai notat că tu nu iubești pe Dumnezeu, că urăști pe aproapele, că nu crezi în cele ce spune cuvântul Domnului și ești plin de mândrie și de slavă deșartă. În aceste patru păcate se cuprinde toată prăpastia de răutăți și toată stricăciunea noastră sufletească. De fapt, ele sunt rădăcinile din care răsar toate vlăstarele căderii noastre în diferite păcate.
Când am auzit aceste cuvinte, am rămas uimit.
- Cuvioase părinte, i-am spus eu, cum s-ar putea oare să nu-L iubim pe Dumnezeu, Făcătorul și Purtătorul nostru de grijă?! în ce mai putem crede, dacă nu în cuvântul Domnului, căci în El se află tot adevărul și toată sfințenia?! Cât despre aproapele, eu nu-i doresc decât binele. Și pentru ce l-aș putea urî? N-am cu ce mă trufi, căci, pe lângă păcatele mele fără de număr, nu am nimic vrednic de laudă. Și cum aș mai putea umbla după plăceri și pofte eu, care sunt atât de sărac și bolnăvicios?! Desigur, dacă aș fi fost învățat sau bogat, atunci, fără îndoială, m-aș fi simțit vinovat de toate câte mi le-ați spus.
- Iartă-mă, iubite, dar ai înțeles atât de puțin din câte ți-am explicat! Cum să te lămuresc mai bine?! Uite, îți dau o scriere după care eu însumi mă spovedesc. Citește-o și vei vedea limpede că tot ceea ce ți-am spus este adevărat.
Duhovnicul mi-a dat hârtia, iar eu am început s-o citesc: