Citat:
În prealabil postat de strajeru
...
Intr-adevar exista mici abateri ( insa nu pot fi catalogate drept erezii)care nu-s facute de Par.Visarion ci de Epitropi.Acesti epitropi sunt oameni simpli fara cultura care au cazut in patima mandriei si a slavei desarte si au reusit sa convinga si pe altii(la fel de inculti si saraci cu duhul)ca in tot ceea ce spun ei au dreptate. Multi din ei au fost chiar dati afara din "lucrare" tocmai din cauza abaterilor de la ortodoxie. "Lucrarea" privita in ansamblu este buna.
[...]
Toti care aveti ceva impotriva lor,duceti-va la bisericile unde merg ei si veti vedea acolo ordine si disciplina,stati cu ei de vorba si veti vedea ca nu sunt sectanti nici eretici nici schismatici.Spun acest lucru pt. ca am fost(si sunt) mult timp intre ei,si chiar doream sa vad vreo abatere, insa nu am vazut, eu fiind foarte iubitor de dogmele ortodoxiei.
Deci FRATILOR:haideti sa luptam mai bine impotriva protestantilor, spiritistilor, ocultistilor, vrajitorilor si spiritistilor.Sa aparam cat putem Credinta nosatra Ortodoxa de toti "lupii" din afara,caci multa vreme nu mai avem. [...]
|
Sintetizând:
-
există mici abateri ale "lucrării", dar care "nu pot fi catalogate drept erezii";
- abaterile sunt totuși "
abateri de la ortodoxie", motiv pentru care unii dintre adepți au fost "îndepărtați din lucrare"
- abaterile aparțin
numai unor sfetnici de-ai părintelui, aleși de el și numiți "epitropi";
-
străjeru "a dorit să vadă vreo abatere, dar n-a văzut", deși pretinde că ele există și că aparțin doar epitropilor;
-
străjeru ne recomandă ("
pentru a apara cat putem Credinta noastra Ortodoxa") să nu vedem răul adus de "lupii" cei dinăuntru
(presupunând că el există) ci doar pe cel adus de "lupii" dinafară ("
protestanții, spiritiștii, ocultiștii, vrajitorii" și - din nou (!) - "
spiritiștii").
Problema pe care o ridică acești "mișcăriști" ai Ortodoxiei (Visarioniștii nu sunt singurii; mai sunt și "
Ostașii" de la Deva, și
Pucioșii, și
Maitreyștii, și
Ioneștii, și
Ucenicii Sfântului Ilie, și
Dogarii, și
Desankiștii, și
Messianicii, etc., etc.) este problema "
drobului de sare": ea este mult mai complexă decât pare, dar în același timp este extrem de simplă: EI SUNT SEMINȚELE SCHISMEI ÎN BISERICĂ! Să ne amintim de lecțiile istoriei: oare "
tudoriștii" n-au fost și ei la început "
buni ortodocși"? Cum de au devenit ei
neoprotestanți pentru vecie? Oare
Tudor Popescu nu era un bun preot creștin ortodox, care a vrut numai binele Bisericii (lui)?
În general, întemeietorii acestor "lucrări" și "mișcări" centrifuge (inclusiv
ierodiaconul Visarion Iugulescu!) au fost oameni de bună credință, sinceri în convingerile lor, devotați Ortodoxiei și plini de râvnă. Ei au încercat
de jos în sus, prin mijloace proprii (prima greșeală!) să corecteze unele neajunsuri observate de ei în Biserică. În acest scop, ei au făcut multe, sau chiar foate multe fapte bune, dar au creat și inovații formale
(a doua greșeală!) legate de portul creștinesc, de relațiile sociale, de conduita exterioară, sau de administrație [exemplu: numirea acestor
"Epitropi (și
Epitropițe !)
ai Lucrării" de către
Tăicuțu' Visarion]. În felul acesta au apărut două, trei sau mai multe categorii de creștini [de exemplu:
creștine fără batic pe cap și
creștine mai cu moț, dar
cu batic pe cap (ziua și noaptea, nu numai la rugăciune). Alt exemplu:
creștinii care cântă la slujbe
numai cântări
aprobate de biserică, și
creștini care cântă la slujbe
și alte cântări, "mult mai frumoase și mai înălțătoare și mai folositoare" decât primele]. Apoi, unii dintre ei au venit și cu "mici ajustări" care vizau aspecte dogmatice
(a treia greșeală!) . Apoi, treptat,
liderii mișcăriști au scăpat frâiele din mână. Ucenicii lor au luat-o razna și n-au mai putut fi controlați. Unii s-au organizat de-a binelea în secte (exemplu: facțiunea schismatică neoprotestantă de la Deva a "
Oastei Domnului"). Neoprotestantismul a pătruns așadar în Biserica Ortodoxă nu din exterior (căci acest lucru nu s-a dovedit a fi posibil!) ci
din interior! Și acum vin admiratorii lor și zic:
Întemeietorii de "Lucrări" și de "Mișcări" și de "Oști" n-au nici o vină! Vina aparține exclusiv ucenicilor lor! Ei și numai ei sunt vinovați de micile-marile abateri! Să nu-i mai denigrăm, că nu ei au greșit, ci să ne concentrăm deci numai pe pericolele care vin din exterior!
Orice facțiune fundamentalistă pseudo-ortodoxă are în ea germenii mândriei și ai schismei. Promotorii ei nu pot fi absolviți de urmări,
nici măcar după moartea lor. De aceea marii duhovnici și teologii au fost mereu sceptici când au auzit de apariția uneia sau alteia dintre mișcările puritane care
vor să corecteze din temelii Ortodoxia,
ajunsă (după părerea lor)
la un impas intolerabil. De aceea, pozițiile intransigente ale păr. Ilie Cleopa, a păr. Arsenie Papacioc, a păr. Sofian Boghiu, a păr. Petre David și a păr. David Pestroiu față de cele mai mici "devieri" sau "abateri" ale acestor "mișcăriști în piei de miei" și "lucrători pe la spate" sunt corecte și binevenite. Ele sunt un semnal de alarmă pentru ce a fost și pentru ce va urma în mod inevitabil în Biserică, dacă toleranța este greșit înțeleasă de membrii ei.
Biserica a păstrat întotdeauna
calea moderată de-a lungul veacurilor, ferindu-se de excese, al căror rezultat inevitabil este căderea în suficiență și în mândrie.
Atitudinea aparent tolerantă a unor ierarhi față de acești "mișcăriști" și "lucrători" (pe la spate) este una înțeleaptă, dar nu trebuie înțeleasă greșit, ca fiind încurajatoare. Ea lasă o portiță de întoarcere oilor celor rătăcite - doar atât!
Faptul că episcopul X a binecuvântat cartea Y, arătând că este bună în conținutul ei, este doar un gest de dreptate și de bunăvoință, dar el nu trebuie speculat și nu-l legitimează pe autorul cărții în toate acțiunile și luările lui de poziție, ci numai în ceea ce a scris în cartea respectivă.