Cum, deci, să ne mântuim în această vreme de pieire? Au spus niște teoreticieni cum că nu se poate omul mântui; dacă va vrea Dumnezeu, îl va mântui, dacă nu, e imposibil. Și toate acestea independent de nevoințele omului. Calvinism, nu altceva, dar principalul e că nici să tinzi spre mântuire nu are sens, de vreme ce nu te poți mântui. Păcătuiește, frate al meu, cât îți poftește sufletul - vei fi pe plac sau nu, nu depinde de tine. Numai că nu, tocmai că nu este deloc așa. Da, fără ajutorul lui Dumnezeu, nimeni nu se poate mântui. Însuși Mântuitorul le-a spus aceasta ucenicilor, ce să ne mai frământăm zadarnic mințile. Dar ajutorul Domnului se adaugă la râvna omului, la munca și la străduințele lui. Cum marele ierarh Ioan Gură de Aur spunea că tu trebuie să aduci tot ce e al tău, iar ce nu ajunge, va împlini Dumnezeu! Și pentru că râvnă nu este, ne mântuim cu necazuri și boli. Cumpătare trebuie, cumpătare în toate.
Boala boarfelor, consumismul, iată povara satanică ce stăruie asupra oamenilor. Toate sunt puse în slujba agoniselii și nu mai au capăt. Am început povestirea mea cu prima viziune, cum se prăbușeau oamenii în iad, ce-i trăgea pe ei încolo. Ce înseamnă aceasta? Că nu trebuie să ai nici mașină, nici casă, nici mobilă? Cu vreo doi ani în urmă, au venit la mine, pentru rugăciuni, două familii de ruși care au fugit din Georgia. M-a uimit evadarea lor, felul cum s-au petrecut toate. Era deja imposibil de plecat. Toți cei care voiau s-o facă legal, adică să respecte toate formalitățile, ca să aibă posibilitatea să-și ia cu ei tot ce-au agonisit, mașini și ce mai aveau de preț, fie la hotarul țării, fie în drum spre el, au fost jefuiți și supuși violențelor, iar în unele cazuri - omorâți. Vizitatorii mei au judecat cu înțelepciune: „Domnul a dat, Domnul a luat, noi să supraviețuim, celelalte ni se vor adăuga“. Așa cum erau îmbrăcați s-au urcat în mașini, și-au luat doar haine călduroase în portbagaj și au fugit. Dumnezeu, cu purtarea Lui de grijă, le-a dat atunci și locuințe, și mașinile și le-au legalizat, așa a fost să fie. Iată, așa stau lucrurile cu atașamentul față de obiecte. Unul le salvează fără a se mai gândi la propria siguranță, cum altfel, doar toată viața a muncit pentru ele. Pentru altul, ele sunt niște mijloace, nu un scop în sine. De aceea, un asemenea om cu o asemenea atitudine față de lucruri nu se va orienta niciodată la ceea ce se cheamă „demnitate”. Să-mi fie comod, și-atât. Iată o mentalitate potrivită, mai ales pentru vremurile noastre.
Nu trebuie să adunați lucruri a căror însemnătate nu vă e clară sau de care vă puteți lipsi. Vi le procurați doar pentru că toți le au. Nu e bine așa. Mulțumiți-vă cu ceea ce e absolut necesar, nu foarte scump, ci simplu și trainic. Aceasta se referă îndeosebi la haine și la hainele călduroase, de iarnă. Principiul este acesta - să fie trainice, din fibre naturale și să țină cald. LIPSA DE TIMP SI DE COMUNICARE. PERICOLUL TELEVIZORULUI. PREGATIREA PENTRU PRIMIREA LUI ANTIHRIST.
Foarte atenți trebuie să fim cu aparatele electronice. Acestea, din așa-ziși prieteni, într-o clipă se pot transforma în dușmani nemiloși; orice receptor este în același timp și un emițător. Nu o singură dată am discutat despre aceasta cu oameni competenți. Aceasta privește îndeosebi televizorul. Această „minune” a civilizației iscă mari bătălii în jurul său. E vorba, cred, nu atât de televizor, cât de întrebuințarea lui. Pe de o parte, oamenii timpului nostru au un surplus de comunicare cu oamenii, iar pe de altă parte, oricât ar părea de straniu, simt lipsa comunicării. Și iată din ce cauză: comunicarea, ca, de altfel, tot ce face omul zilelor noastre, se produce în fugă. Comunicare; are loc fie la serviciu, fie pe drum, când omul e în¬tr-o dispoziție nu tocmai pașnică - e neliniștit, obosit. Lipsește atmosfera necesară pentru o comunicare liniștită. Omul zilelor noastre are o cantitate imensă de timp în plus; nu greșesc, pentru că „liber” înseamnă „în plus”. Și așa în toate: în ceea ce ține de hrană, de haine, de locuință. Peste tot, ceea ce este în plus este dăunător pentru suflet. Dar cel mai mare pericol constă în timpul de prisos, pentru că însăși apariția timpului liber este o mărturie a lipsei vieții duhovnicești și a unui mare răsfăț în viața de zi cu zi. In contul a ce apare timpul liber? În contul lucrului? Nu, orice altceva, numai nu lucrul va rămâne pe ultimul loc. Despre oamenii decăzuți, desigur, nu vreau să vorbesc, despre alcoolici și narcomani. Tema aceasta, chiar dacă se înrudește cu a noastră, e totuși diferită de ea. Deci, pentru omul societății contemporane, lucrul se află pe primul loc. Mai mult decât atât, chiar și credincioșii, primăvara, se ocupă de lucrările pământului și în zilele de duminică și în săptămâna Patimilor și în săptămâna Luminată; se produce un fel de nivelare, un fel de mitocănie generală. înseamnă că nu e timp de pierdut. Mai mult decât atât, toți, literalmente, suferă din cauza lipsei de timp. Dar, totuși, acest timp liber există și încă e foarte mult, însă de unde se ia? Acesta e timpul care trebuie folosit pentru lucrările duhovnicești - fie rugăciune, fie lecturi duhovnicești - și pentru comunicarea duhovnicească, folositoare pentru suflet. Numai că timpul acesta se folosește numai pentru distracții. Așa l-a învățat satana pe om să-și organizeze viața, ca din ea să lipsească cu desăvârșire timpul de liniștire, de cugetare asupra celor ce s-au întâmplat peste zi, pe parcursul săptămânii, a lunii. Toate acestea sunt înlocuite de distracții. Iar în acest sistem de distracții televizorul își are locul său de onoare, privilegiat. Cea mai mare parte a timpului liber el o „înghite”, acest idol al civilizației contemporane. Iar eu aș zice că e un tiran înfricoșător și un despot care ține sub dominația sa cea mai mare parte a omenirii, aflată într-o robie nemaivăzută, pentru că robii își simt situația înjositoare în care au nimerit, căci au ajuns la aceasta fiind forțați. Iar aceasta e o robie benevolă și, la prima vedere, chiar plăcută. Și doar roadele amare ale desacralizării, ale cruzimii și desfrâului dovedesc că și în acest caz, ca în orice altă robie, de câștigat are doar stăpânul. Iar coarnele stăpânului se ițesc de după ecran. De aceea, în acest sistem de pregătire a oamenilor pentru venirea lui antihrist, televizorului îi este destinat rolul nu doar de mâncător al timpului liber - rolul său distructiv e mult mai mare. Se uită omul la știri, chiar și ortodoxul, și i se pare că lucrul acesta e necesar și util sau, în orice caz, nedăunător. Numai ca propriu-zis știrile ocupă puțin loc, iar restul e ocupat de analiza celor întâmplate, adică o anumită viziune asupra lucrurilor, care trebuie să i se inducă consumatorului tele-produsului. Numele celor ce comandă aceste opinii, a celor ce comandă informația servită, nici nu trebuie numite - și așa este clar. De aceea, sub acțiunea programelor TV, omul își pierde capacitatea de a gândi independent și de a recepta maxim conștient evenimentele ce au loc și, în sfârșit, să-și creeze propria concepție despre lume.
Începusem a vorbi despre carențele actualei comunicări dintre oameni. Rădăcinile acestor slăbiciuni sunt de căutat în lipsa unei gândiri individuale și a deprinderii de a medita asupra celor ce se întâmplă, în corelație cu modul propriu de a vedea lumea. Aceasta nu e nicidecum o îndreptățire pentru căutările „individului” actual, nu. Am mai spus că în bucătăria mamei întotdeauna se afla cineva. Seara, după cină, se punea un samovar enorm și, împreună cu toți cei care rămâneau peste noapte, ne așezam să bem ceai. Începeau discuțiile. Cât de interesant era! Câte aveam de învățat din povestirile acelor oameni simpli. Tata ironiza pe seama plăcerii noastre de a ne petrece serile la bucătărie, considerând că un om instruit nu are ce învăța de la niște oameni cu puțină știință de carte. Dar, petrecând câteva seri cu noi, și-a schimbat părerea. Oamenii care veneau la noi erau cu toții ortodocși și cunoșteau lumea nu din comunicatele crainicilor de televiziune.
|