CUM VA FI PRIMIT ANTIHRIST SI CUM VA FI SFARSITUL. CAUZA NENOROCIRILOR. INDRACIREA OAMENILOR SI CHINURILE ULTIMILOR CRESTINI
(…) Eh, rațiunea aceasta! Unii taie cu cuțitul pâine, iar altul îi ia cu el omului viața. Iar rațiunea, rațiunea e un lucru alunecos, nu există ticăloșie și mârșăvie pe care rațiunea să nu le poată justifica, să nu găsească cauza din care toate acestea n-ar trebui făcute. Așa va găsi o scuză și pentru numerele personale și pentru pașapoarte și pentru … 666! Că doar nu pe cadavre vor fi puse numerele astea și nici nu vor adormi simțurile oamenilor, nu, nicidecum. Toți, toți vor înțelege, dar rațiunea va găsi justificări, numaidecât va găsi, iar omul, pregătit deja în forul său interior să trădeze, se va autoliniști cu argumentele rațiunii. Amar îmi este mie, unui bătrân de o sută de ani, să spun aceasta, dar pregătirile vor fi de așa natură că despre materii înalte, vă rog să mă credeți, nici vorbă nu va fi! Ce vorbă mai poate fi de „iubește-L pe Domnul Dumnezeul tău“? Pe sine însuși se vor trăda, pe nevestele și copiii lor, trup din trupul lor. Apostolul Iubirii îi demasca pe cei care se băteau cu pumnul în piept că-L iubesc pe Dumnezeu și-l urau pe aproapele, zicând: Cel care nu-l iubește pe aproapele său pe care îl vede, cum îl poate iubi pe Dumnezeu, pe Care nu-L vede? (Ioan 4: 20) Aproapele, nu ca rudă de sânge, ci toți oamenii care ne înconjoară. Trădătorul timpurilor de pe urmă e și trădătorul sângelui său, gata să distrugă totul pentru o clipă de viață pământească, care nu vrea să-și ia de seamă, să înțeleagă că, întâi de toate, pe sine se trădează, că se dă nu în mâinile despoților de pe pământ, ci la chinuri veșnice în iad. Se trădează, se trădează. Iată-l născut și botezat până se află în mâinile Domnului. Însă el are voință liberă de alegere și înțelegere a binelui și răului, și conștient se leapădă de dreptul de fiu al Iubirii și trece în robia răului! Dar cât e de înfricoșător acolo! (…) Starețul s-a lăsat pe pernă și a tăcut. De sub pleoapele lăsate cădeau lacrimi - una, două, trei… Buzele i se mișcau mute în rugăciune. Tu crezi, continuă el peste câteva minute, că făcătorului de minuni de la Sarov, atât de simplu înălțat până la sălașurile raiului, i-a fost ușor să fie gata să meargă în iad, doar ca alții să se salveze?! Nu, aceasta e treapta cea mai înaltă a Iubirii, e o totalitate a tuturor virtuților, dacă vrei, Vedere a lui Dumnezeu, Cunoaștere a lui Dumnezeu. Dumnezeu pe Fiul Său L-a adus ca jertfă pentru păcatele noastre, pentru păcatele întregii omeniri. Apostolul Pavel se oferă pe sine ca jertfă pentru neamul iudeilor, preafericitul Serafim - pentru creștinii din păgâni. Ei și alții ca ei, mii, care au mers pe calea agonisirii virtuților, pe calea asemănării cu Dumnezeu, au fost gata să se jertfească pentru oile rătăcite. Ei nu doar au citit, ci au și cunoscut, căci Dumnezeu așa a iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat (Ioan 3: 16). - Părinte Antonie, întreb, dar, totuși război va mai fi? Starețul a zâmbit cu amărăciune. O, neam puțin credincios, până când voi fi cu voi?! - îți amintești aceste cuvinte, părintele? Despre ce vorbesc eu, părinte Alexandru?! Războiul merge de la facerea lumii și va continua până la a Doua Venire a lui Hristos Răscumpărătorul! Vor participa sau nu oamenii la acest război, nu e chiar atât de important, mai exact, aceasta este urmarea, nu cauza. Cauza e în spiritualitate, în eforturile spiritului. Amintește-ți, Constantinopolul asediat de către păgâni, de strămoșii noștri slavi. Dar asediaților, cu toată decăderea lor, li se păstrează conștiința faptului că motivul nenorocirilor sunt anume păcatele, ele sunt pricina acestor necazuri. Dumnezeu e cu noi atâta timp cât noi suntem cu El. Se întorc grecii de la păcat, cu post și rugăciune, și Dumnezeu arată o astfel de minune a Maicii Domnului că începe o furtună și corăbiile păgânilor sunt împrăștiate în toate părțile. Cât de minunate sunt lucrurile Domnului o dovedește faptul că după această minune o mare parte din slavi au primit botezul. Iată și războiul. Fiecare trebuie să ducă război cu propriile sale păcate. Iar de rezultatele acestei lupte în plan duhovnicesc vor depinde și succesele în viața pământească. Vremurile de pe urmă. De cum Evanghelistul începe a povesti despre ele, dintr-odată dispare meticulozitatea expunerii. Uite cum Scriptura e plină de mici detalii, ce exactitate a expunerii, lucru de înțeles, căci știm că scriau oameni inspirați de Duhul Sfânt. E cu totul altceva când vine vorba despre timpul din preajma Venirii a Doua a lui Hristos. Despre ce scriu Evangheliștii? Ei vorbesc despre sărăcirea spirituală a oamenilor. Aceasta deja nici sărăcire nu mai poate fi numită, e un fel de îndrăcire a omenirii. Pentru că ele, duhurile căzute, sunt purtătoare a tuturor viciilor: mândria, beția, desfrânarea, iubirea de arginți, setea de putere, ateismul. Și de acum, ca urmare a acestora - catastrofele terestre, cutremurele de pământ, arătări cerești înfricoșătoare, boli necunoscute, războaie și altele. Distrugerea spiritualității va duce la pieirea vieții pe pământ. Însuși Mântuitorul spunea că ziua și ora sfârșitului nimeni nu o știe, doar Tatăl. Trebuie să veghezi ca să nu fii luat prin surprindere, ca gospodarul cel rău când dau buzna tâlharii. Nu e nicio aluzie în Scriptură la o dată anume, sau la un soroc lăsat, ca să poată fi făcut vreun calcul. Dar omul întotdeauna se străduiește să pătrundă cu mintea sa căile Domnului. Câte încercări au făcut să numească anul cu pricina - în zadar! Subit va fi acest sfârșit, adică neașteptat. Și aici apare senzația contradicției - Evanghelia va fi propovăduită întregii creații, știm că acesta este unul dintre semnele sfârșitului lumii, iar glasul trâmbiței Arhanghelului va fi neașteptat. Nu e nimic de mirare aici și nu-i nicio contradicție. Și iudeii au așteptat mii de ani venirea lui Mesia, au studiat Testamentul și prooro¬cirile, dar a venit Mântuitorul și nici într-o locuință omenească nu s-a găsit un loc pentru Dumnezeiescul Prunc! Ei primii aveau să audă Vestea cea Bună din gura Domnului Însuși. Și ce? Întâi „osana”, iar peste câteva zile - „răstignește-L, răstignește-L!” Această Veste Bună le era incomodă, le strica liniștea, modul obișnuit de viață. Mai simplă și mai accesibilă era învățătura omenească, învățăturile bătrânilor, pe care le-au și urmat. Conform lor, așteaptă și acum venirea lui mesia ca împărat al împăraților, pe care poporul evreu îl va face rege al întregii omeniri. Și îl vor primi. Il vor primi pe antihrist. Așa și acum, toți vor auzi cuvintele Evangheliei, mai exact, le vor asculta, dar nu le vor auzi. Nu le vor auzi. Nu vor auzi învățăturile Bisericii, Corabia salvatoare a vremurilor din urmă, și vor merge după învățăturile omenești, vor respinge adevărul, se vor mulțumi cu povești, așa cum ne avertizează Apostolul. Nu le e comodă lor, le încurcă modul de viață format din deprinderea de a-și satisface poftele. Și vor huli, și vor batjocori peste măsură Biserica ce le-a dat Sfânta Scriptură.
|