„Atunci, unde e mai bine să ne salvăm?“, îl întrerup pe stareț. Unde va arăta Dumnezeu. Principalul e mântuirea, nu discu¬țiile [teoretice] despre mântuire. Esența „minunilor” antihristului va consta în seducția pe care o vor emana. Adică, atrăgătoare vor fi aceste false minuni, vor vrăji ochiul. De aceea, până și să te uiți la ele e păcat și primejdie de moarte. Trebuie să te ascunzi și privirea să ți-o ascunzi. Dar nici aceasta nu e tot. Sensul venirii sale va fi dreptatea absolută. A venit Mântuitorul nu în Numele Său, ci în Numele Tatălui. Nu L-au primit, ci, mai mult decât atât - L-au răstignit. Dacă e să judecăm drept, și acum îl batjocoresc și-L răstignesc, negând Dumnezeirea Lui și schimonosind învățătura Lui. Iar acesta va veni ca dumnezeu, nu Dumnezeu, dar ca dumnezeu, și îl vor primi și-l vor crede dumnezeu pentru minunile sale mincinoase, pentru faptele sale înșelătoare. Adică pentru ceea ce va fi plăcut și atrăgător pentru oameni. Ispititor, ne spune limba slavonă, bisericească. De aceea se și spune că nu se va îndrepta tot cel viu - nu va avea îndreptățire. Acum sunt din cale afară de vorbăreți pseudoînvățătorii. Atunci însă când faptele și cuvintele lor vor fi verificate de Adevăr, se va vădi toată minciuna. Dar va fi primit antihristul în orice biserică din lume și i se vor închina lui ca unui dumnezeu. Ia aminte, cinstite părinte, nu el se va declara dumnezeu, dar cu minuni amăgitoare va face astfel încât i se vor închina ca unui dumnezeu! Iată în ce constă grozăvia, iată de ce va lipsi orice motiv de îndreptățire! Dar cei care îl vor primi vor fi oamenii pentru care Evanghelia se sfârșește la Cina cea de Taină. Pentru Golgota, ei sunt surzi. Chinurile pe cruce sunt pentru El, toate astea se întâmplă acolo, în Ierusalim, cu 2000 de ani în urmă. Știi, când ne luau CK, eram ca niște oi, nu vreau să spun miei, ca nici măcar astfel să nu mă compar cu Mântuitorul. Mergeam tăcuți la abator; pur și simplu era greu să-ți imaginezi că e posibilă o asemenea fărădelege. Și doar știam cine sunt ei. Cât au proorocit stareții despre aceste vremuri, despre puterea slugilor întunericului. Dar ședeam și așteptam - cine va fi următorul. Doar mulți au nimerit în aceste mreje ale minciunii. Cât de mari și de deștepți erau și arhiepiscopul Ilarion, învățătorul meu, și mitropolitul Serghie, și mulți alții. Dar au greșit când au crezut că te poți înțelege cu dracii și cu slugile lor. Le părea că, păstrând forma, conținutul va rămâne de la sine. Numai că nu a fost așa, dar aceasta s-a văzut mai târziu. Tot aceasta se întâmplă și acum, numai că se va vedea mai târziu.
SUPUNEREA FATA DE PUTEREA SATANICA? NU E DE AJUNS SA CITIM SI SA DISCUTAM, CI SA FAPTUIM CELE CARE DUC LA DOBANDIREA HARULUI(deosebit de important este acest capitol ! Luati aminte !)
„Iertați-mă, părinte Antonie, dar cum rămâne cu cuvintele Apostolului despre putere și despre supunerea în fața ei?“, îl întrerup eu iarăși. E-e-eh, suflete al meu - a zis starețul. Dar Apostolul Petru n-a fugit el, oare, din Roma, când L-a întâlnit Mântuitorul? Dar pe Apostolul Pavel nu l-au salvat oare într-o coșniță, dându-l jos de pe zid? Ce are a face aici acceptarea realităților și opunerea satanismului? Ce să-ți aduc eu exemple - amintește-ți de marea muceniță Ecaterina, sau de marele mucenic Gheorghe. Supunerea e posibilă doar în lucrurile ce țin de puterea laică - să-ți faci meseria, să nu faci răscoale armate. Dar și aceasta, după cum vede fiecare. Frații Macabei sunt un exemplu bun de folosire a forței împotriva celor ce-L insultă pe Dumnezeu și tot ce este Dumne¬zeiesc. Dacă apuci drumul smereniei prostești, așa și vei începe a pune întrebări despre proslăvirea în rândul sfinților a lui Alexandru Nevski, biruitorul, și a lui Dimitrie, cel care i-a prăpădit pe tătari pe câmpia Kulikovo. Întrebările ca întrebările, dar de proslăvit, i-a proslăvit Dumnezeu! Eu, când aud asemenea întrebări „evlavioase”, îmi amintesc de viața Sfântului Vasile cel Mare și a Cuviosului Iov de la Poceaev, făcătorul de minuni. Ce vreme înfricoșătoare le-a dat Dumnezeu pentru viață. Ei, și ce? Nu s-a rugat, oare, Sfântul Vasile să moară împăratul Iulian? Văd că vrei să spui că Iulian a fost un apostat, dar era împărat și împărat legitim, bagă de seamă! Oare nu de frică pentru comoditatea noastră ne rugăm pentru „puterea” satanică?! Și doar Dumnezeu a arătat că Sfântul Vasile a avut dreptate - lui Iulian i s-a tras moartea nu de la o arma pământească, ci a fost străpuns de lancea unui soldat ceresc. Dar Cuviosul Iov a făcut compromisuri cu polonezii? Nu, el a luptat cu ei și cu acoliții lor în fel și chip. Nici de judecăți nu s-a ferit dreptul! Dar tu-mi spui de putere! Lucrarea lui Dumnezeu trebuie să se facă cu chibzuință. Dacă în relațiile de putere, perechea șef-subaltern ar însemna doar atotputernicia unuia și adânca smerenie a celuilalt, n-ar mai fi nevoie de Sobornicitatea Bisericii. Dar dacă n-ar fi Sobornicitatea, n-ar mai rămâne Biserica nici Ortodoxă - de câte ori s-a întâmplat ca cel care era în adevăr să fie un singur om, în timp ce ierarhia superioară era în erezie?! Ce să mai vorbim despre puterea laică -mitropolitul Filip și patriarhul Nicon, de exemplu. Și acești drepți, însetați de adevăr, sunt proslăviți ca sfinți: Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Grigore Teologul, Cuviosul Maxim Mărturisitorul, Cuviosul Iosif Voloțki, dar parcă poți să-i enumeri pe toți. Dar mai trebuie ținut minte că, luptându-se pentru curățenia credinței, ei, Sfinții Părinți, singuri erau împlinitori plini de râvnă ai Legilor lui Dumnezeu. Supunerea smerită în fața oricărei puteri îi convine celui care nu este atras de viața după Cuvânt. Pentru că drumul mărturisirii, chiar dacă e pe undeva și așternut cu roze, neschimbat, după „Osana…“, va răsuna și „Răstignește-L, răstignește-L“. Această incomoditate va servi drept motiv pentru justificarea de sine și primirea antihristului - știință avem, dar rațiunea s-a întunecat din cauza păcatelor. Adică, dacă orice putere e de la Dumnezeu, ne-om supune și antihristului, n-avem încotro. Și încă vor adăuga că toate se fac cu voia Domnului. De aceea, se și spune că se va întrona necuratul în orice biserică și niciun cuvânt despre cei care au slujit acolo mai înainte. Ține minte exemplul marelui stareț, făcătorul de minuni de la Sarov. Câte icoane avea el? Una. Cărți? Vreo zece. Dar a dobândit mare slavă, și nu de la oameni, ci de la Dumnezeu. Acum toți au pe-acasă iconostase, rafturi întregi de cărți, numai că nu se săvârșește fapta cugetată! Mulți ascultă, dar puțini aud, părinte. „Da, m-am gândit eu, e o piatră și în grădina mea, ce mai bucurie îmi aduce biblioteca de vreo mie și jumătate de cărți!” Îți mai spun încă o dată: nu e nevoie de discuții despre mântuire, ci de fapte pentru mântuire - atât acum, cât și atunci, ceva mai târziu. A trecut timpul îndreptățirilor, dacă a mai fost vreodată. Nu numai mântuirea, toate trebuie supuse acestui scop. A lăsat Domnul timp liniștit pentru a ne deschide mintea și a auzi cuvântul lui Dumnezeu și, principalul, pentru dobândirea harului Dumnezeiesc înainte de anii înfricoșători. Cine va folosi aceasta spre bine, iar cine spre rău. Primii vor mai primi, iar cei din urmă și ce-au avut vor pierde! Cum s-a și spus: că celui ce are i se va mai da, iar celui ce n-are i se va lua și puținul ce-l are. Veghează!”
(Din: “Staretii despre vremurile de pe urma“, Manastirea Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil, Petru-Voda, 2007)
|