Citat:
În prealabil postat de tricesimusseptimus
Nu există nici un argument scripturistic pentru închinarea la icoane. Hristos ne spune că închinarea noastră trebuie să fie în duh și în adevăr.
|
argumentul scripturistic e chiar Intruparea lui Hristos.
daca nici asta n-o fi biblic si in adevar, ce sa mai zic?
Doar ca Scriptura trebuie inteleasa ca un intreg, nu doar pe versete separate, ca doar nu e un cod de legi cu puncte, articole si subpuncte.
E preferabil sa intelegi ca in BO vorbim de 3 termeni distincti:
1.adorare ( in lb. greaca - latria) - cinstirea absoluta care se cuvine NUMAI SI NUMAI lui Dumnezeu
2. venerare, cinstire ( gr. doulia) - cinstirea acordata sfintilor, icoanelor, sfintei cruci, moastelor
3. supravenerare sau preacinstirea ( gr. iperdoulia) - cinstirea acordata Maicii Domnului.
Citat:
În prealabil postat de annajanette
Si totusi nu sunt impacata cu ideea de incinare la idoli la crestini(icoane)  eu nu stiu ce sa ma cred toti crestinii se roaga la icoane, stau si ma intreb o fi mai bine de penticostali ca nu fac asta?
|
annajanette draga, nu esti impacata pt. ca nu faci diferenta: ,,icoana,, nu e idol, ci e ,,chip,,.
si cand te rogi cu o icoana in fata, nu te rogi lemnului din care e facuta, ci ,,chipului,, care e pe ea.
incerc sa-ti dau cateva detalii mai jos:
Pana la intruparea celei de-a doua persoane a Sf. Treimi, Dumnezeu (duh fiind) nu isi aratase niciodata chipul (in lb. greaca ,,chip,, se zice ,,eikon,,). De la acest cuvant avem in lb. romana cuvantul ,,icoana,,.
Porunca din VT, ,, sa nu-ti faci chip cioplit, nici alta asemanare a vreunui lucru din cer sau de pe pamant,, e o porunca data oamenilor pt. a nu-L identifica pe Dumnezeu cu nici o proiectie imaginara la care sa se inchine - orice inchipuire si-ar fi facut ei, ar fi fost inevitabil un idol.
De aceea le-a poruncit evreilor sa nu-si faca nici o asemanare a nici unui lucru din cer sau de pe pamant, adica sa nu si-L imagineze in nici un fel, pt. ca oricum si L-ar fi imaginat, nu ar fi corespuns cu ceea ce e El.
Odata cu intruparea celei de-a doua Persoane a Sfintei Treimi intr-o persoana umana lucrurile iau alta dimensiune.
Ortodoxia are la baza dogma intruparii Fiului lui Dumnezeu. Unul din Treimea cea nevazuta devine vazut si poate fi vazut.
De acum se stie ca
Hristos e chipul (eikon-ul, icoana) vazut al Dumnezeului celui nevazut.
Si deci din momentul in care se stie care e chipul vazut al Dumnezeului celui nevazut, nu mai e pericol sa cada lumea in idolatria imaginatiei si a inchipuirilor de tot felul.
In VT era pericolul ca fiecare sa si-L imagineze pe Dumnezeu cum are chef. De aceea, le-a interzis sa-si faca ei chip cioplit si alte asemanari si inchipuiri. Pentru ca nu era inca vremea ca Dumnezeu sa-si arate chipul (eikon-ul) prin fiul Lui.
In ortodoxie, ideea e ca daca chipul lui Hristos nu e reprezentat in icoane, ar insemna ca nu-i recunoastem firea umana, adica negam intruparea celei de-a doua persoane a Sf. Treimi.
Intruparea creeaza icoana si icoana arata intruparea. Ciclul
non-reprezentarilor lui Dumnezeu se inchide odata cu intruparea.
Uite ce zice Sfantul Teodor Studitul despre Hristos reprezentat in icoana: "Nascut fiind din Tatal care nu poate fi infatisat, Hristos nu poate avea chip. Dar daca este nascut dintr-o Mama care poate fi infatisata, are, in mod natural, un chip care corespunde celui al Mamei Sale.
Daca nu poate fi reprezentat prin arta, atunci ar insemna ca este nascut doar din Tata si ca nu este intrupat. Dar asta este impotriva randuielii divine de a ne mantui".
Cum ti-am zis mai sus, cuvantul icoana (din grecescul eikon) inseamna ,,chip,,, nicidecum lemn, hartie sau sticla sau vopsele.
Astea sunt doar suportul material pe/prin care transpunem ,,chipul,, lui Hristos.
Asa ca, a cinsti un ,,eikon,,(o icoana) inseamna a cinsti chipul acelei Persoane transpus pe acel suport de lemn sau sticla, nicidecum nu cinstim ,,suportul,,.
Nimeni nu-i tampit sa cinsteasca suportul de lemn si nu persoana reprezentata pe el.
Cinstim icoana (chipul vazut) pt. ca harul izvorat din ,,eikonul,, lui Hristos celui viu trece de/prin suportul material (lemn, sticla etc.).
Cum crezi ca lucreaza harul prin icoane, mai ales cele facatoare de minuni?
Mai trebuie precizat ca nu oricine poate picta icoane si ca nu orice reprezentare artistica religioasa e icoana. Exista niste criterii.
daca vrei sa afli mai multe, citeste aici
http://www.crestinortodox.ro/diverse...nei-69525.html