View Single Post
  #5  
Vechi 05.08.2010, 01:27:36
mariamargareta mariamargareta is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.366
Implicit 243. “Fenomenul PUCIOASA” văzut de părintele Arsenie Papacioc

243. “Fenomenul PUCIOASA” văzut de părintele Arsenie Papacioc (I)

Într-un interviu ( http://www.trilulilu.ro/Efeseni/388d46c80729f2 ) moderat de către Sorin Dumitrescu în urmă cu 17 ani (mai exact, pe data de 24 iulie 1993), Arhimandritul Arsenie Papacioc își exprima o poziție extrem de nefavorabilă la adresa fenomenului “Noul Ierusalim” de la Pucioasa.
Reproducem aici acea parte de interviu care conține dialogul dintre cei doi pe marginea acestui subiect, cu mențiunea că notele din paranteze ne aparțin.

Sorin Dumitrescu: Părinte arhimandrit, vreau să vă întreb un lucru – ăsta-i un lucru capital, care… ne preocupă pe toți acuma –… această… acest lucru cu alunecările credinței… ați auzit, de pildă – trebuie că vi s-a…v-a ajuns la ureche –… așa-zisul “fenomen” de la Pucioasa, care a creat o problemă în Biserică. Răspunsul Sinodului, finalmente, a fost destul de… timid – îndrăznesc eu ca să calific – bine c-a fost!

Arsenie Papacioc: Da! Bine c-a fost, și n-a fost timid. (Notă: Arsenie Papacioc apreciază corect: răspunsul Bisericii n-a fost unul timid, ci unul înțelept. Ar fi fost mult mai simplu și mai comod să-i anatemizeze în bloc pe toți pucioșii ca eretici, dar în acest caz șansele de recuperare a sutelor de naivi înșelați de către liderii pucioși ar fi fost substanțial micșorate. Or, Biserica a lăsat o poartă deschisă, astfel încât oile rătăcite, atunci când li se va amărî de tot pântecele de la mâncarea străină și li se va tăbăci pielea de la gârbaciul stăpânilor lor, să se poată întoarce singure în staulul pe care l-au părăsit) Nu se poate răspunde altfel, știți!? Însă… i-a pus în situația să recunoască… să se recunoască că sunt îndrăzneți, sunt naivi: “…facem biserică nouă… (Notă: Dorința de a edifica o “biserică nouă” este recunoașterea fățișă a pucioșilor de a se desprinde de biserica strămoșească, adică de a alege schisma în locul ascultării) … nici din punct de vedere al unor organizații regulamentare călugărești (Notă: Așa-zisa “mănăstire” de la Glodeni era de fapt un “ghiveci călugăresc”, în care nu găsești nici tundere în monahism, nici ascultare de chiriarh, nici stareț sau stareță, nici viețuire neamestecată între bărbați și femei, nici straie călugărești, nimic, nimic, în afară de pretenția de a fi considerați în mod gratuit “sfinți călugări”), nici nimic, amestec acolo… bizantinerie… au declarat-o pe-aia “sfântă”, au dezhumat-o și puțea, (Notă: La fel ca și pretenția pucioșilor că mumia Verginicăi pe care ei au deshumat-o la 7 ani de la deces “era moaște” și “avea mireasmă de trandafir”, și această remarcă a lui Arsenie Papacioc este total hazardată, îndată ce se bazează pe relatări neconfirmate și lipsite de credibilitate. În acest caz, numai un martor ocular imparțial ar avea dreptul să se pronunțe. Problema oricum este mai delicată decât pare la prima vedere, deoarece comportă mai multe soluții posibile:
- O variantă posibilă ar fi ca Arsenie Papacioc să aibă dreptate, dar această potrivire ar fi exclusiv rodul întâmplării și nicidecum al unei documentări infailibile – având în vedere că el nici n-a fost de față la evenimentul respectiv;
- O a doua variantă ar fi ca pucioșii să aibă totuși dreptate, caz în care există patru explicații posibile:

Explicația 1. Verginica a fost într-adevăr sfântă și a fost dăruită de Dumnezeu cu acest dar, caz în care ar fi trebuit ca moaștele ei să fie însoțite și de unele minuni și vindecări; or, minunile n-au avut loc, iar pucioșii s-au repezit s-o îngroape în grabă la loc și să-i aștearnă deasupra o lespede grea de ciment. În plus, sfințenia ar fi trebuit confirmată și de toate celelalte manifestări, trăiri, acte personale și împrejurări legate de viața Verginicăi; dar aici sunt multe lucruri discutabile și de discutat;

Explicația 2. Verginica nu a fost sfântă, dar a primit mireasma în chip supranatural de la diavol, care a urmărit să creeze o și mai mare confuzie între pucioși și ne-pucioși, aducând în acest mod și mai mulți naivi spre înșelare;

Explicația 3. Verginica a fost parfumată discret de către creștinii pucioși chiar în momentul deshumării, zicând ei că în acest fel fac un lucru bun, ca să-i întărească în credință pe simpatizanți și pe adepți, după principiul lor declarat că “a minți pentru Dumnezeu este nu numai permis, ci chiar recomandat”);

Explicația 4. Verginica a fost parfumată din belșug la momentul înhumării în anul 1980, în baza aceluiaș principiu: “credința în Dumnezeu merită a fi stimulată prin orice mijloace, inclusiv frauduloase”. O variantă a acestei explicații este ca în sicriu să fi fost lăsată intenționat o sticluță cu parfum, al cărui dop fie nu a fost înfipt bine, fie s-a degradat în decursul celor 7 ani care au trecut de la deces.

În lipsa unor martori imparțiali, ambele variante, cât și explicațiile adiacente, rămân perfect echiprobabile) au zis că “e mireasmă bună”, au îngropat-o imediat, a fost o femeie măritată și făcea pe fecioara… (Notă: Căsătoria Verginicăi cu Nicolae Stoica, un tânăr cu 15 ani mai mic decât ea, este prezentată de pucioși ca fiind strict formală, aleasă de Însuși Dumnezeu ca singura soluție care îi asigura Verginicăi sprijin material și o îngrijire aleasă. Acest deziderat a fost însă rapid invalidat de însuși mersul lucrurilor: soțul Verginicăi se uita lung după alte femei, prefera sticluța și paharul, iar după câțiva ani de conviețuire a părăsit-o definitiv pe Verginica și s-a însurat cu altă femeie, cu care a făcut și copii. “Dumnezeul” cel care i l-a ales Verginicăi pe Nicolae drept mire, dacă era într-adevăr Dumnezeu, ar fi trebuit să știe că Verginica n-avea nevoie de un asemenea “susținător” terchea-berchea, desfrânat și bețiv, îndată ce toată viața ei, Verginica a fost oricum înconjurată de destui simpatizanți, dintre care multe erau femei devotate) vreau să zic că, aveam atâtea argumente și aveam ce să le spunem. Și Biserica nu putea să ia o altă măsură, pentru că e vorba de credincioși, de lume, nu-știu-ce, știți…

S.D.: Bun! Alături de astea există un anumit reviriment al “spiritului Vladimirești”. Există chiar un reviriment al tipului de “profeție abruptă”,… cum să spun eu? poporană, de tip… “Petrache Lupu”… (Notă: Sorin Dumitrescu aduce în discuție un subiect pretinent: mișcările pseudo-ortodoxe centrifuge își caută cu disperare legitimitatea construind legături cu “spirite profetice” colaterale. Pucioșii, spre exemplu, au “confiscat” pur și simplu toate personalitățile excentrice ale ortodoxiei românești [Petrache Lupu, Iosif Trifa, Ioan Iovan, Veronica Barbu, Arsenie Boca], declarându-le pro domo “trâmbițe apocaliptice” pucioșești!)

A.P.: Nu!…

S.D.: …există curentele evanghelice! Noi…

A.P.: Nu!…

S.D.: … tipărim acuma o carte, poate că vi-o aduceți aminte, a apărut în Fundațiile Regale, demult,… a domnului Urzică…

A.P.: A, cum să nu! Am…

S.D.: Așa…“Minuni și false minuni”…

A.P.: Am fost buni prieteni, să știți…

S.D.: O să apară… A stat lângă mine, la Foișorul de Foc…

A.P.: Am stat și eu la el, acolo, după ce m-am eliberat, mai multe săptămâni… și ne-am…

S.D.: Da!? Extraordinar…

A.P.: Ne-am împrietenit mult, să știți…

S.D.: Da! Ea apare în două săptămâni, maximum și,… așa… sper ca să intereseze…
Reply With Quote