View Single Post
  #65  
Vechi 13.08.2010, 01:33:24
george.marian george.marian is offline
Member
 
Data înregistrării: 19.05.2010
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 62
Implicit

Întruparea lui Hristos premisă pentru Teotokos(Θεοτόκος)

Nu puteam vorbi despre Fecioara Maria fără să avem în vedere problema hristologică, mai precis, învățătura despre Mântuitorul Hristos.

Nașterea din Fecioară a lui Hristos a reprezentat pentru teologii din toate timpurile momentul unei adevărate încercări, și asta datorită tainei și adâncimii duhovnicești a acestei învățături. Încă din primele veacuri Persoana lui Hristos a reprezentat un motiv de conflict între cei ce apărau învățătura adevărată a Bisericii și cei care încercau să impună învățături greșite. Astfel dacă unii negau realitatea trupească a lui Hristos, iar alții afirmau existența unui „trup fără naștere, scos din elementele lumii superioare” alții ca Apolinarie, de mai târziu, afirmau că „ Dumnezeu în Hristos a devenit trup și că trupul s-a transformat în natură dumnezeiască […],- iar- Hristos nu a luat trupul Său, firea Sa omenească din Fecioara Maria, ci El a adus din cer un trup ceresc. El a trecut ca o parcurgere prin trupul Fecioarei Maria” [1].

Toate aceste afirmații nu au adus decât la o accentuare a conflictului și o datorie din partea părinților Bisericii de a lămuri aceste adevăruri despre Persoana lui Hristos. Încă din perioada reniceeană Părinții Bisericii, cum ar fi Sfântul Irineu [2] au mărturisit învățătura despre Întruparea lui Hristos, și despre Persoana Sa. Sinoadele ecumenice au reprezentat momentul în care Părinții Bisericii au sistematizat și mărturisit în același timp adevărul de credință răspunzând și condamnând pe cei care afirmau altceva decât ceea ce ni s-a transmis prin Sfinții Apostoli. Secolul IV a reprezentat momentul în care învățătura despre Persoana lui Hristos a devenit subiectul unor discuții aprinse între școala Antiohiană și cea Alexandrină.

Respingând „metoda alegorică” și elaborând în schimb metoda „istoricogramaticală” școala antiohiană a „pus accentul pe umanitatea lui Hristos” spunând că „Hristos a avut suflet și trup omenesc și la El a avut loc o dezvoltare” [3]. „Antiohienii au constatat existența a două „naturi” în Hristos. Acum era vorba totuși ca să deosebească într-un fel și cum aceste două naturi ar fi unite în Hristos. Unirea nu a putut să se gândească a fi de natură „fizică”, vreo amestecare a naturilor nu putea să aibă loc. Natura umană trebuia să fie intactă și natura dumnezeiască nu putea să fie supusă schimbării. Aceasta nu putea să participe la suferința naturii umane. Ambele naturi sunt în schimb unite și au unitatea lor în aceea că în această unire a lor o unitate de voință are loc. Acest fel de unire a început deja la naștere și s-a format apoi tot mai desăvârșit în timpul dezvoltării lui Iisus. După înviere, Logosul și-a făcut templul său, omul desăvârșit participant la înălțarea dumnezeirii peste suferință și moarte. Cu toate că naturile trebuie astfel să nu se amestece totuși Iisus a putut datorită dumnezeirii care era în El să devină subiect pentru cinstire dumnezeiască și adorare”[4]. După o astfel de percepție antiohienii gândeau că „Logosul a folosit firea umană ca organ, a lucrat prin aceasta. Dar prin această a doua natură, au rămas două firi independente, unite numai prin lucrare și prin unitatea voinței. Deci aici este vorba despre o unitate spirituală, morală”[5]. Astfel școala antiohiană, prin acceptarea unei uniri doar la nivel „moral” între cele două firi a deschis calea pentru concepțiile lui Teodor de Mopsuestia și mai târziu Nestorie.

Spre deosebire de școala antiohiană cea alexandrină a plecat „de la incompatibilitatea dumnezeiescului cu omenescul, care însoțește gândirea idealistă. Ei au prezentat întruparea ca o transformare a firii dumnezeiești în cea omenească, dar pentru că Dumnezeu este neschimbător în ființa Sa, aceasta nu a putut să se întâmple altfel decât în astfel că firea umană s-a înălțat la dumnezeire. Deci aici nu a existat unitatea numai în lucrări și voință, ci în substanță însăși. Aceasta a fost o unitate fizică, substanțială, prin care însușirea firii umane se volatilizează”[6].

Secolul al IV-lea a reprezentat momentul declanșării la nivel de ostilități controverselor dintre cele două școli, antiohiană și alexandrină, iar motivul principal l-a reprezentat Persoana lui Hristos, mai precis întruparea Sa și nașterea din Fecioara Maria.[7] Astfel că acest conflict s-a consumat între reprezentanții de seamă ai celor două școli din timpul acela, Nestorie și Sfântul Chiril al Alexandriei.

La sinodul IV ecumenic s-a „mărturisit că Fiul lui Dumnezeu, Cel dinainte de veci, S-a întrupat și S-a făcut om din Fecioara Maria, Născătoarea de Dumnezeu, și prin Întrupare s-a realizat uniunea ipostatică, sau unirea într-un ipostas a firii dumnezeiești și a celei omenești, adică o persoană în două firi, Persoana lui Iisus Hristos.” Mai precis la sinodul din 341 de la Efes s-a acceptat ca fiind conformă cu adevărul revelat scrisoarea a II-a a lui Chiril:

„ Noi nu zicem deci, se spune, că natura Logosului s-a făcut trup printr-o schimbare, nici că ea a transformat în total omul așa că el este constituit din trup și suflet, ci noi susținem că Logosul a încorporat ipostatic în El însuși trupul însuflețit de un suflet rațional, s-a făcut om în mod inexprimabil și incomprehensibil și a luat numele de Fiul lui Dumnezeu, și aceasta nu numai prin voința sa, prin bunăvoința sa sau prin luarea unei persoane. Și deși naturile ar fi deosebite, ele sunt reunite în unitate, un singur Hristos și un singur Fiu rezultând din două; nu că diversitatea naturilor ar fi fost suprimată din cauza unirii, ci pentru că dumnezeirea și umanitatea s-a format dintr-un singur Domn și Fiu, Iisus Hristos prin unirea lor tainică și inexprimabilă. În acest sens, cel care inainte de toate timpurile a existat și s-a născut din Tatăl a fost numit un Fiu al Fecioarei după trup, nu ca și cum firea sa dumnezeiască ar fi luat în Sfânta Fecioară un inceput al existenței sau ca și cum după prima naștere din Tatăl, El ar fi avut nevoie de a fi născut din nou, căci este lipsit de sens și inconvenabil să se susțină că Acela care există înainte de toate timpurile și este de o ființă cu Tatăl are nevoie să se nască pentru a ajunge la existență.

Dar pentru că din cauza noastră și a păcatelor noastre El s-a unit ipostatic cu natura umană, El s-a născut din Fecioară și pentru aceasta s-a numit Fiul său după trup. Căci acesta nu este un om obișnuit care s-a născut din Fecioară și asupra căruia Logosul lui Dumnezeu a venit să se odihnească, ci unit cu trupul în sânul Fecioarei s-a numit Fiul după trup și El revendică nașterea trupească ca a sa proprie. În acest sens, noi zicem despre Logosul că a pătimit și a înviat, nu în acest sens că Logosul a primit bătăi. Lovituri și răni în propria sa natură divină, căci după cum ființa dumnezeiască este fără trup, la fel este incapabilă să sufere, dar pentru că trupul pe care l-a luat a suferit, astfel se spune că a suferit pentru noi. Logosul există fără durere într-un trup susceptibil de suferință. Noi gândim același lucru în ceea ce privește moartea sa, pentru că Logosul dumnezeiesc nemuritor și nepieritor prin natura Sa este viața și creatorul celor vii. Dar pentru că trupul său, prin harul lui Dumnezeu după cum mărturisește Sf. Pavel (Evrei 2,9), a gustat moarte din iubire pentru noi, este de ajuns să se spună despre El însuși. El a suferit moartea pentru noi. Aceasta nu ar ajunge pentru că ceea ce aparține ființei sale proprii a primit moartea în sine (aceasta ar fi o nebunie să se spună sau să se gândească), ci pentru că trupul său, după cum s-a spus, a voit să guste moartea.

Astfel noi recunoaștem un Hristos și un Domn, nu pentru că noi adorăm omul alături de Logos, pentru ca să se amintească prin acest „alături de Logos” gândirea separării, dar noi adorăm una și aceeași persoană, pentru că trupul său cu care el stă alături de Tatăl sau, nu este străin Logosului, nu că doi Fii ar sta la dreapta Tatălui. El nu stă decât alături unit cu trupul.

Dacă noi voim să respingem unirea ipostatică incomprehensibilă, noi vom ajunge să recunoaștem doi Fii. Noi nu avem deci dreptul să separăm un Domn Iisus în doi Fii, și să contestăm absolut credința ortodoxă că introduce, după cum au făcut unii, unirea persoanelor. Într-adevăr, Sfânta Scriptură nu spune decât că Logosul nu s-a unit cu persoana unui om, ci că El s-a făcut trup. Dar când se spune că Logosul s-a făcut trup, se înțelege numai prin aceasta că El participă ca și noi în trup și în sânge. El și-a apropriat trupul nostru, El a ieșit ca om din sânul unei fecioare, fără a pierde pentru aceasta dumnezeirea sau nașterea din sânul Tatălui său, căci El a rămas ceea ce era chiar luând trupul” .

[1] B.Hugglund, Teologins historia, En dogmhistorisk oversikt, I und, 1956, p. 69 - 70, apud, Pr. Prof., Dr. Ștefan Sandu, Istoria Dogmelor, vol. I., p. 363
[2] În acest sens Sfântul Irineu prin lucrările lui: „Contra ereziilor” afirmă foarte clar că Hristos în momentul nașterii din Fecioară, nu a trecut impasibil, ci a luat firea omeneasca (cf. Pr. Prof. Dr. I.G. Coman, op. cit. p. 383-384)
[3] B.Hugglund, Teologins historia, En dogmhistorisk oversikt, I und, 1956, p. 70 - 71, apud Pr. Prof., Dr. Ștefan Sandu, p. 381
[4] G. Aulen, Dogmhistoria, Stockholm, 1927, p. 63; R. Seeberg, Text-book of the Historz of Doctrines, Vol I. Historz of Doctrines in the Ancient Church, Oregon, 1997, p. 249, apud Pr. Prof. Dr. Ștefan Sandu, op. cit., p 381
[5] B. Hagglund, Teologins historia. En dogmhistorisk oversiki, Lund, 1956, pag 244 - 245, apud Pr. Prof. Dr. Ștefan Sandu, op. cit., p. 383.
[6] B.. Hagglund Teologins historia. En dogmhistorisk oversiki, Lund, 1956, pag 244 - 246, apud, Pr. Prof. Dr. Ștefan Sandu, op. cit., p. 391
86Ibidem
[7] D. Stăniloae, Dogmatica, vol II, p 36
Reply With Quote