View Single Post
  #66  
Vechi 13.08.2010, 01:34:27
george.marian george.marian is offline
Member
 
Data înregistrării: 19.05.2010
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 62
Implicit

continuare:


Dacă facem o analiză a învățăturii hristologice prezentate de Sfântul Chiril în scrisoarea a II-a putem observa claritatea, concizia cu care adevărul de credință este expus. Întruparea lui Hristos nu reprezintă o alăturare cu o altă persoană, fie ea și umană, ci reprezintă o unire, o impropriere a firii umane, o „participare” ca a noastră „ în trup și sânge”.

Sfântul Ioan Damaschin în „Dogmatica” referindu-se la întruparea lui Hristos și nașterea din Fecioara Maria reafirmă învățătura Bisericii și adevărul de credință în același timp. Mai întâi în capitolul I al cărții a III-a din lucrarea sa „Dogmatica”[1] Sfântul Damaschin arată motivele pentru care Hristos S-a întrupat în acel timp și dragostea prin care, Acesta a luat „pârga firii noastre”:

„În sfârșit, Dumnezeu arată noianul cel mare al dragostei de oameni pe care o are pentru om. Căci însuși creatorul și Domnul primește să lupte pentru creatura lui și se face învățător cu fapta. Și pentru că dușmanul amăgește pe om cu nădejdea Dumnezeirii, acum este amăgit, căci Domnul s-a îmbrăcat cu haină trupul ui și arată în același timp bunătatea, înțelepciunea, dreptatea și puterea lui Dumnezeu. […] Și fiind Dumnezeu desăvârșit, se face om desăvârșit și săvârșește cea mai mare noutate din toate noutățile, singurul nou sub soare, prin care se arată puterea infinită a lui Dumnezeu. […] Și cuvântul s-a făcut fără schimbare trup din Duhul cel Sfânt și din Maria sfânta pururea Fecioară Născătoare de Dumnezeu. Și singurul iubitor de oameni se face mijlocitor între om și Dumnezeu,, fiind zămislit în preacuratul pântece al Fecioarei, nu din voință sau din poftă sau din legătura bărbătească sau din naștere voluptoasă, ci de la Duhul Sfânt și în chipul celei dintâi faceri a lui Adam”[2].


„Sfântul Ioan Damaschin accentuează ori de câte ori este nevoie adevărul coexistenței celor două firi, după unirea lor ipostatică și afirmă în același timp simultaneitatea creării firii omenești, a unirii celor două firi și a enipostasierii.”[3]. Vorbind despre modul întrupării Sfântul Ioan Damaschin spune:

Deci, după asentimentul sfintei Fecioare, Duhul cel Sfânt s-a pogorât peste ea potrivit cuvântului Domnului, pe care l-a spus îngerul, curățind-o și dându-i în același timp și puterea de a primi Dumnezeirea Cuvântului și puterea de a naște. Atunci a umbrit-o înțelepciunea enipostatică și puterea prea înaltului Dumnezeu, adică Fiul lui Dumnezeu, cel de o ființă cu Tatăl, ca o sămânță dumnezeiască și și-a alcătuit lui și din sângiuirile ei sfinte și prea curate, trup însuflețit cu suflet rațional și cugetător, pârga frământăturii noastre. Nu și-a alcătuit corpul pe aer seminală, ci pe cale creaționistă, prin Duhul Sfânt. Nu și-a alcătuit forma trupului treptat prin adăugiri, ci a fost desăvârșit dintr-o dată. Însuși Cuvântul lui Dumnezeu s-a făcut ipostasă trupului. Căci Cuvântul dumnezeiesc nu s-a unit cu un trup care exista aparte mai dinainte, ci locuind în pântecele sfintei Fecioare, și-a construit, fără ca să fie circumscris în ipostasa lui, din sângiuirile pure ale pururea Feciorei, trup însuflețit cu suflet rațional și cugetător, luând pârga frământăturii omenești, și însuși Cuvântul s-a făcut ipostasa trupului. În chipul acesta este simultan și trup: trup al Cuvântului lui Dumnezeu și trup însuflețit, rațional și cugetător. Pentru aceea nu vorbim de om îndumnezeit, ci de Dumnezeu întrupat […] Nu și-a schimbat firea, nici nu avem o iluzie de întrupare, ci s-a unit după ipostasă în chip neamestecat, neschimbat și neîmpărțit cu trup însuflețit, rațional și cugetător, care are în el însuși existent, pe care l-a luat din Sfânta Fecioară, fără ca să se schimbe firea Dumnezeirii lui și fără ca să rezulte o singură fire compusă din firea lui dumnezeiască și din firea omenească.”[4]

Comentând aceste cuvinte ale Sfântului Damaschin părintele Chițescu [5] arată faptul că prin aceste cuvinte combate pe nestorienii care afirmau existența în Iisus Hristos a două persoane corespunzătoare celor două firi, omenească și dumnezeiească. În capitolul IX [6] Sfântul Ioan Damaschin arată, împotriva nestorienilor, faptul că „chiar dacă nu există fire neipostaitcă sau ființă nepersonală – căci atât ființa cât și natura este considerată în ipostase și persoane – totuși nu este necesar ca firile unite unele cu altele după ipostasă să posede fiecare o ipostasă proprie”[7]. Apoi motivează această afirmație arătând posibilitatea ca cele două firi să aibă o singură „ipostasă”. În continuare afirmă că „ aceeași ipostasă a Cuvântului este ipostasa celor două firi, fără ca să îngăduie ca una din ele să fie neipostatică, fără ca să permită să aibă una față de alta ipostase deosebite și fără ca să fie uneori a acesteia, iar alteori a celeilalte, ci este totdeauna ipostasa amândorura în chip neîmpărțit și nedespărțit. […]

Trupul lui Dumnezeu Cuvântul nu există într-o ipostasă proprie, nici nu s-a făcut o altă ipostasă în afară de ipostasa Cuvântului, și nu are o ipostasă care să existe prin sine însăși.”[8]

Din această prezentare se poate observa legătura dintre calitatea de Născătoare de Dumnezeu a Fecioarei Maria și întruparea lui Hristos ca act de impropriere a firii umane și nu a unei alăturări de o altă persoană. Sfântul Ioan Damaschin având la bază afirmațiile Părinților Bisericii, aici intrând și mărturisirea Sfântului Chiril, susține adevărul de credință referitor la întruparea lui Hristos și explica clar și concis felul în care Cuvântul, cea de a doua Persoană a Sfintei Treimi, și-a impropriat firea omenească fără să producă vreo schimbare în Sine.

[1] Sfântul Ioan Damaschin, Dogmatica, ediția a III- a, trad. de Pr. D. Fecioru Dumitru, Editura Scripta ,
București, 1993
[2] Ibidem, p. 96
[3] N. Chițescu, A doua persoană a Sfintei Treimi în doctrina Sfântului Ioan Damaschin, în rev.„Ortodoxia”, anul XXVIII, nr. 2, aprilie- iunie, 1976, p. 307
[4] Sfântul Ioan Damaschin, Dogmatica, p. 98
[5] N. Chițescu, art. cit, în rev. „Ortodoxia”, nr. 2, 1976, p. 308 - 309
[6]Sfântul Ioan Damaschin, Dogmatica,p.. 110
[7] Ibidem
[8] Ibidem


Doamne Iisuse Hristoase, Fiul Lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Reply With Quote