View Single Post
  #13  
Vechi 15.08.2010, 21:31:00
glykys's Avatar
glykys glykys is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.703
Implicit Pr. Teofil Paraian - Maica Domnului ca exemplu pentru noi

Maica Domnului ca exemplu pentru noi

Cucernice părinte, iubiți frați și iubiți credincioși, ca să fim cu adevărat cinstitori ai Maicii Domnului trebuie să o cunoaștem pe Maica Domnului și mai ales putem fi cinstitori ai Maicii Domnului când îi urmăm exemplul.
După ce duminică seara am spus ceva despre locul pe care îl are Maica Domnului în gândirea și practica ortodoxă, în cultul ortodox, după ce ieri seara am spus ceva despre felul cum trebuie să ne raportăm noi înșine la Maica Domnului, în acestă seară gândul nostru va stărui în legătură cu Maica Domnului ca exemplu pentru noi, pentru că adevărata cinstire pe care o aducem Maicii Domnului nu trebuie să se rezume numai la gând și numai la cuvânt, ci trebuie să treacă și la viață, și ca să o putem cinsti cu viața trebuie să știm ceva despre Maica Domnului, să încercăm să întrupăm în noi virtuțile Maicii Domnului.
Adevărul este că în Sfânta Evanghelie se vorbește despre Maica Domnului întâmplător. Sfânții Evangheliști nu și-au propus să ne prezinte pe Maica Domnului. Dacă citim ceea ce este scris în fiecare dintre Sfintele Evanghelii despre Maica Domnului, constatăm că de fapt Sfinții Evangheliști nu și-au propus să scrie anume despre Maica Domnului, ci despre Maica Domnului s-a scris în Sfânta Evanghelie în legătură cu Domnul Hristos, tangențial, și de aceea putem găsi prea puține informații în legătură cu Maica Domnului. Credincioșii doresc să știe multe despre Maica Domnului și până la urmă s-a ajuns și la niște plăsmuiri, niște istorisiri despre Maica Domnului care vor să umple acest gol, însă în realitate golul acesta este mai mult decât se poate spune despre Maica Domnului, mai ales de către oameni necompetenți. De exemplu "Visul Maicii Domnului" e o carte apocrifă care vrea să spună ceva despre Maica Domnului, ceva ce nu e în gândirea autentic ortodoxă. Și atunci suntem mai folosiți să avem în vedere puținele informații despre Maica Domnului, ceea ce este autentic în gândirea ortodoxă și să ne mulțumim cu puținul acela. Și puținul acela care îl găsim în Sfintele Evanghelii despre Maica Domnului de fapt ne spune mai mult despre Maica Domnului decât acel mult care până la urmă este mai mult o umplutură.
Cel mai mult dintre Sfinții Evangheliști amintește despre Maica Domnului Sfântul Evanghelist Luca. Există o tradiție, că Sfântul Evanghelist Luca a pictat o icoană a Maicii Domnului. Dacă într-adevăr a pictat o icoană a Maicii Domnului Sfântul Evanghelist Luca, apoi suntem mai siguri că Sfântul Evanghelist Luca în prezentarea lui prin cuvânt, în icoana cuvântătoare a Evanghliei sale, ne-a înfățișat-o pe Maica Domnului mai mult decât ceilalți evangheliști.
În Sfânta Evanghelie de la Matei se amintește despre Maica Domnului în legătură cu Nașterea Mântuitorului, dar nu ni s-a păstrat nici un cuvânt al Maicii Domnului. În Sfânta Evanghelie de la Matei se mai amintește de două întâlniri ale Maicii Domnului împreună cu frații Domnului cu Domnul Hristos și despre Maica Domnului la Cruce, la Crucea Mântuitorului dar nu avem nici un cuvânt al Maicii Domnului.
În Sfânta Evanghelie de la Marcu la fel, nu avem amintit ceva deosebit despre Maica Domnului sau ceva deosebit față de Sfântul Evanghelist Matei, dar în Sfânta Evanghelie de la Luca avem mai multe întâmplări în legătură cu Maica Domnului. Atât Buna Vestire care este foarte prețioasă pentru noi și unde avem și cuvinte ale Maicii Domnului și de unde înțelegem și atitudinea Maicii Domnului, după aceea în legătură cu Nașterea Mântuitorului nostru Iisus Hristos, cu închinarea păstorilor, cu prezentarea la Templul din Ierusalim a Mântuitorului nostru Iisus Hristos, la Întâmpinarea Domnului este și Maica Domnului de față, apoi vizita la Elisabeta, cuvintele Maicii Domnului din cântarea Maicii Domnului, după aceea o prezentare a celor întâmplate când Domnul Hristos avea doisprezece ani și când s-a pierdut de Maica Domnului în Ierusalim și întâlnirea în Templu, mai departe femeia care a ridicat glas din popor și a zis: "Fericit este pântecele care Te-a purtat și sânii la care ai supt", cuvinte adresate Mântuitorului cu referire la Maica Domnului, la fel la Crucea Mântuitorului, Maica Domnului la Crucea Mântuitorului.
Sfântul Evanghelist Ioan ne prezintă pe Maica Domnului la nunta din Cana Galileii și, la fel, la Crucea Mântutorului când Domnul Hristos a zis: "Fiule, iată mama ta" și "Femeie iată fiul tău" (Ioan 19, 26-27).
Și apoi mai avem câteva cuvinte care amintesc de Maica Domnului în Faptele Sfinților Apostoli.
Toate acestea, luate la un loc și considerate în raport cu Maica Domnului ca exemplu pentru noi, ne dau niște puncte de orientare, niște puncte de referință din care putem să înțelegem cum este Maica Domnului exemplu pentru noi și cum putem noi, ca cinstitori ai Maicii Domnului, să o avem în vedere și s-o cinstim și prin ceea ce putem face noi raportându-ne la exemplul Maicii Domnului și în special la virtuțile Maicii Domnului.
Să căutăm acum să luăm pe rând niște cuvinte din Evanghelie și să vedem cum se prezintă Maica Domnului în conștiința noastră și cum trebuie să ne prezentăm noi în fața Maicii Domnului.
Cele dintâi cuvinte, în ordine să zicem cronologică, așa cum s-au întâmplat, în legătură cu Maica Domnului sunt cele în legătură cu Buna Vestire, și anume, spune Sfântul Evanghelist Luca în Evanghelia sa că Preasfânta Fecioară Maria era în Nazaret și că acolo îngerul binevestitor mergând i-a zis: "Bucură-te, cea plină de dar, Domnul este cu tine. Binecuvântată ești tu între femei" (Luca 1, 28). I-a spus să nu se teamă, i-a răspuns Preasfintei Fecioare Maria la întrebarea ei cum va putea să fie ceea ce-i spunea îngerul că o să fie, adică cum va putea ea să fie mamă a Mântuitorului și după aceea se încheie cuvântul, istorisirea Sfântului Evanghelist Luca, cu faptul că Maica Domnului a zis: "Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău" (Luca 1, 38).
Din aceste cuvinte din istorisirea Sfântului Evanghelist Luca înțelegem că Maica Domnului a dus o viață curată, o viață în vederea binelui, în vederea preamăririi lui Dumnezeu, și când îngerul binevestitor i-a spus că Îl va naște pe Mântuitorul lumii, ea a zis: "Cum va putea fi aceasta de vreme ce eu nu știu de bărbat?" (Luca 1, 34). Prin aceasta Maica Domnului spune nu numai că n-a avut o legătură cu vreun bărbat, ci și că nu s-a gândit la așa ceva. Aceasta înseamnă curăția Maicii Domnului, fecioria Maicii Domnului, iar Biserica noastră învață că Maica Domnului a fost fecioară înainte de naștere, cum e prezentată în Sfânta Evanghelie, că a fost fecioară în naștere și că este pururea fecioară: "și Pururea Fecioara Maria".
Deci aspectul acesta al curăției trebuie avut în vedere în legătură cu Maica Domnului, de pe orice poziție ne-am găsi, chiar și de pe poziție de întinăciune, pentru că Sfântul Simeon Noul Teolog spune într-un imn care ne-a rămas de la el că femeii păcătoase Domnul Hristos i-a dăruit curăția feciorească (Imnul II). Există și o feciorie chiar după întinăciune, după înțelesul Sfântului Simeon Noul Teolog, ceea ce însemnă că orice om care năzuiește la curăție poate să dobândească o viață mai presus de întinăciune și înaintea lui Dumnezeu - pentru că "pocăința este topirea păcatelor" și pentru că "dragostea acoperă mulțime de păcate" - dacă Dumnezeu nu-ți mai reproșează păcatele de odinioară înseamnă că te-a ridicat mai presus de ele. Așa încât fiecare de pe poziția lui să se silească să fie cât mai curat, după exemplul Maicii Domnului. Asta înseamnă cinstire față de Maica Domnului.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
Reply With Quote