Īn ceea ce priveste īmpartirea si folosirea īn comun a bunurilor, aceasta a reprezentat o experienta trecatoare īn primii ani ai Crestinismului, dar care nu a dainuit din pricina conditiilor īn care s-a desfasurat viata. Cīt despre stradania acestor harismatici de a duce o viata dupa Evanghelie, ea este sincera si vrednica de lauda, daca acest imbold nu ar fi o momeala a celui viclean.
Cu toate acestea, Īnaltul Pontif si sfetnicii sai au girat miscarea harismatica, au binecuvīntat-o, au īncurajat-o si au considerat-o un noroc a1 Bisericii!
Fapte tulburatoare, de alta natura, se petrec īn sīnul Bisericii Catolice si ca urmare a unor ciudate initiative ale Vaticanului fata de lumea protestanta. Astfel, pentru a complace protestantismului īn scop propagandistic, Biserica Romano-Catolica a ridicat problema eventualei reconsiderari a lui Martin Luther. Īn acelasi sens, cardinalul Willebrands, presedintele Secretariatului pentru Unitatea Crestinilor de pe līnga Vatican, cu prilejul adunarii protestante din anul 1970, de la Evian, a facut chiar elogiul marelui reformator. Aceasta neasteptata iesire din partea unei asemenea marcante autoritati catolice a produs o vie reactie īn unele cercuri clericale romane care, īn frunte cu monseniorul Francesco Spadaforo, l-au calificat pe ilustrul cardinal drept eretic.
Actiuni misionare de o orientare spirituala cu totul gresita s-au manifestat, īn ultima vreme, īn Catolicism, si fata de mozaism, īn vederea convertirii evreilor la Crestinism. Īn acest scop, cautīnd sa li se niveleze drumul pentru a-i apropia de Biserica si a le usura - dupa parerea Vaticanului - accesul la botez, s-a mers cu cedarile pīna la masluirea unor adevaruri evanghelice si istorice[10]. Ca urmare, s-a īnteles sa se atenueze cīt mai mult raspunderea pe care o poarta evreii, ca neam si ca indivizi, pentru rastignirea Mīntuitorului, pacat pe care Hristos nu l-a iertat, ci mai greu l-a acuzat. Aceasta nu īnseamna īnsa ca o discriminare cu caracter antisemit ar fi cīt de putin justificata, ci dimpotriva, ar fi foarte reprobabila. Caci fiecare om este o parte din umanitatea īn care se reflecta Divinitatea, si el trebuie iubit cu dragostea cu care Hristos S-a jertfit pentru el. Dar de la aceasta atitudine crestina, fata de care se cuvine toata īntelegerea evanghelica, si pīna la a se arata īngaduinta fata de spiritul antihristic al iudaismului sau pīna la a minimaliza uciderea sacrilega, savīrsita īn numele īntregului neam evreiesc si al urmasilor sai, este o distanta enorma. Caci blestemul cu care au fost blestemati preotii si poporul apasa si azi pe fiecare evreu care continua sa se lepede de Hristos si sa-I huleasca numele.
Un asemenea punct de vedere, cu care Biserica Ortodoxa nu va putea fi niciodata de acord, este pe cīt de gresit, pe atīt de primejdios, prin capitularea īn fata iudaismului, ca rezultat al infiltratiilor masonice īn mijlocul ierarhiei catolice. O asemenea atitudine lasa usa deschisa si altor posibile concesii care se vor face Masoneriei si angajeaza la raspunderi foarte grave ierarhia Bisericii Catolice.
Pretentia ca evreii sa fie absolviti de īnvinuirea uciderii lui Hristos a fost ridicata, īn mai multe rīnduri, chiar din mijlocul cercurilor iudaice[11]. Īn anii din urma, seful rabin din Romīnia spunea: Īn loc de a īmbratisa cu dragoste si recunostinta poporul care pastreaza curat si nealterat stravechiul Legamīnt, s-a soptit mereu, fie cavalerilor īmbracati īn armura de cruciati, fie monahilor īnvesmīntati īn sutana, fie taranului nestiutor, ca acest popor e vinovat de deicid. Rīuri de sīnge au curs de pe urma acestei absurde īmbinari de notiuni, care admite ca Dumnezeu poate fi ucis si dezminte īnsasi versiunea faptelor, asa cum este ea narata de Scriptura cea noua. (...) Trebuie sa rasune un zguduitor si universal Pecavi care sa puna capat absurdelor nascociri ale unui dramatic trecut si sa puna bazele unei īnfratiri[12].
Deci conform acestui punct de vedere, propriu iudaismului, nu evreii ar trebui sa se pocaiasca pentru nelegiuitul lor sacrilegiu, ci crestinii ar trebui sa recunoasca pacatul, printr-un zguduitor si universal Pecavi. Ca un ecou īntīrziat de acum doua mii de ani, al īnvinuirilor aduse de marele preot de atunci īmpotriva lui Hristos, patrunde acum glasul sefului rabin Moses Rosen īmpotriva crestinilor care nu s-au pocait pentru absurdele lor nascociri despre cei care L-au rastignit pe Domnul.
Cīnd Iisus a fost dus spre judecata īn fala lui Pilat, arhiereii si batrīnii au atītat multimile ca sa ceara pe Baraba, iar pe Iisus sa-L piarda. (...) Toti au raspuns: Sa fie rastignit! A zis iarasi Pilat: Dar ce rau a facut? (...) Nevinovat sunt de sīngele Dreptului acestuia. Voi veti vedea. Iar tot poporul a raspuns si a zis: Sīngele Lui asupra noastra si asupra copiilor nostri! (Mt. 27, 20-25). Iar cīnd, la locul numit Cīpatīna, Iisus a zis: Tata, iarta-i, ca nu stiu ce fac, El se referea la ostasii romani - pagīni si inconstienti, care īmplineau ordinul executiei, fara sa-si dea seama de cele ce faceau - iar nu la acei care i-au cerut rastignirea si si-au luat asupra lor si a copiilor lor Faradelegea acestui sacrilegiu. De n-as fi venit si nu le-as fi vorbit, pacat nu ar avea; dar acum n-au cuvīnt de dezvinovatire pentru pacatul lor (In. 15, 22). De nu as fi facut īntrei ei lucrari pe care nimeni altul nu le-a facut, pacat nu ar avea; dar acum M-au si vazut si M-au urīt si pe Mine si pe Tatal Meu (In. 15, 24). Iar lui Pilat, Iisus i-a raspuns: De aceea cel ce M-a predat tie mai mare pacat are (In. 19, 11).
|