Subiect: predestinare?
View Single Post
  #5  
Vechi 26.08.2010, 13:18:58
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de dumdada Vezi mesajul
Din moment ce Dumnezeu a putut prevedea tot ce urma sa se intample atunci cand ne-a creeat suntem predestinati?
NU EXISTA PREDESTINARE!!! OMUL ESTE LIBER SI NU POATE FACE NIMIC FARA VOIA LUI DUMNEZEU CARE (PRE)STIE TOT CE SE VA INTAMPLA!!!


Prestiinta si predestinare

Nimic nu se intampla fara voia sau ingaduința Lui Dumnezeu. Desigur ca vorbim de ingaduinta Lui Dumnezeu doar in cazul celor ce savarșesc raul si a existentei raului insusi, pentru ca cei buni fac voia Domnului, savarșind binele.

Mecanica cuantica ne ofera si o explicatie stiintifica pentru faptul ca nu exista predestinare, deci nu exista un viitor absolut si prestabilit pentru fiecare din noi si independent de voința noastra si de dorinta noastra. Noi nu suntem niste simple marionete care trebuie sa urmam un program pregatit independent de vointa noastra, adica de libertatea noastra. Omul este responsabil pentru actiunile vietii lui, nu Dumnezeu.

Bineinteles ca Dumnezeu are un plan pentru fiecare creatura rationala a Lui, potrivit harului pe care il daruiește persoanei respective, ceea ce implica responsabilitatea acesteia: "Si oricui i s-a dat mult, mult i se va cere, si cui i s-a incredințat mult, mai mult i se va cere"[1], de aceea Sfantul Pavel afirma: "sta asupra mea datoria. Caci, vai mie daca nu voi binevesti!"[2]. Insa toti oamenii sunt chemati de Hristos la viata vesnica caci Domnul "lumineaza pe tot omul, care vine in lume"[3] spunand “si pe cel ce vine la Mine nu-l voi scoate afara."[4]

Omul este liber sa decida daca savarșește binele, ceea ce este posibil numai conlucrand cu Dumnezeu care este izvorul binelui, caci Hristos spune "fara Mine nu puteți face nimic."[5]; sau daca savarseste raul, ceea ce este posibil doar prin ingaduința lui Dumnezeu.

"Inaintea oamenilor este viața si moartea si oricare le va placea li se va da."[6] Este evident ca alegerea apartine exclusiv omului "deci, de se va curați cineva pe sine de acestea, va fi vas de cinste, sfințit, de buna trebuința stapanului, potrivit pentru tot lucrul bun."[7]

Vom oferi in continuare un exemplu pentru a explica acest lucru si pentru a sublinia diferenta dintre prestiinta si predestinare. Sa ne imaginam o suprafata plana, spre exemplu o masa fara nimic pe ea si o furnica miscandu-se pe suprafata ei. Sa presupunem ca furnica este bidimensionala si putem face acest lucru intrucat ea se poate deplasa doar in spatiul bidimensional determinat de suprafata mesei (adica doar pe lungimea si latimea mesei, nu si in inaltime). Noi, privind din a treia dimensiune (din inaltime) putem vedea toate posibilitatile de miscare ale furnicutei pe suprafata bidimensionala a mesei, precum si viitorul potrivit directiei curente de deplasare, insa nu o determinam noi sa mearga pe acea directie, deci prestim toate posibilitatile ei de miscare precum si unde va ajunge deplasandu-se pe directia curenta, insa nu o predestinam sa mearga pe o directie anume. Intocmai si Dumnezeu prestie tot ce se intampla in Univers, deoarece Universul (si implicit toate dimensiunile) este in Dumnezeu, insa nu predestineaza fiintele rationale, deci libere. Astfel asa cum noua ni se pare firesc sa privim o cladire inalta de la parter la ultimul etaj si de la ultimul etaj la parter, asa si Dumnezeu "vede" timpul (fiecaruia dintre noi) de la inceput la sfarsit si de la sfarsit la inceput.

Daca nu am fi liberi sa decidem asupra actiunilor noastre nu am putea fi nici judecati[8]. Proorocul Iezechiel[9] arata foarte clar cum i-au fost revelate de catre Dumnezeu existenta libertatii omului si lipsa predestinarii, la fel si Sfantul Chiril al Alexandriei in "Comentariu la Evanghelia dupa Ioan", continua explicarea acestor adevaruri, insuflat fiind de Duhul Sfant. Sfantul Ioan Damaschin intareste acest adevar afirmand ca Dumnezeu intr-adevar a pus legi care guverneaza cele irationale, insa noi oamenii rationali fiind, daca suntem predestinati “facem cu necesitate ceea ce facem: iar ceea ce se face cu necesitate nu este nici virtute, nici viciu. Iar daca nu am dobandit nici virtute, nici viciu, atunci nu suntem vrednici nici de laude, nici de pedepse. Dumnezeu va fi nedrept daca da unora bunatati, iar altora necazuri. Apoi Dumnezeu nu va carmui si nici nu va purta grija de fapturile sale, daca toate se conduc si se produc din necesitate. De prisos va fi ratiunea noastra, caci nu suntem stapanii nici unei fapte si in desert deliberam. Dar negresit ratiunea ni s-a dat in scopul deliberarii; pentru aceea tot ceea ce este rational este si liber."[10] Dumnezeu spune foarte clar lui Moise: "si pe cel ce va fi de miluit il voi milui si cine va fi vrednic de indurare, de acela Ma voi indura"[11], deci noi insine prin faptele noastre decidem pentru viata noastra.

[1] Luca 12,48.
[2] I Corinteni 9,16.
[3] Ioan 1,9.
[4] Ioan 6,37.
[5] Ioan 15,5.
[6] Ecclesiasticul 15,17; Deuteronom 30,15.
[7] II Timotei 2,21.
[8] Iesirea 33,19; Deuteronom 24,16.
[9] Iezechiel 18.
[10] Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea a II-a, cap 7.
[11] Iesirea 33,19.

Last edited by Eugen7; 26.08.2010 at 13:21:30.
Reply With Quote