Un șir de aiureli. Le subliniez numai pe cele mai importante, telegrafic, din lipsă de timp:
-nu e vorba că nu a existat nici o localitate pe locul actualului Istanbul, ci e vorba că la primul conciliu ecumenic de la Niceea nu aveau nici măcar episcop, necum patriarh. Documentele de la Niceea menționează numai cele trei scaune mitropolitane, și anume Roma, Alexandria și Antiohia, stabilind și ordinea de precendență, care este chiar aceasta: Roma, Alexandria și Antiohia. Este absolut normal, fiindcă acestea erau și cele trei capitale de provincii mari, rezultate din reforma lui Dioclețian.
Mitropolit nu exista la Constantinopol nici măcar în anul 381, la ceea ce a devent retroactiv "al doilea conciliu ecumenic". Temele fiind nesemnificative pentru apuseni, conciliul trebuia condus de ocupantul primului dintre scaunele orientale, anume de mitropolitul Alexandriei. Dar acesta nu a venit, așa că a fost condus de al treilea de pe listă, mitropolitul Meletie al Antiohiei, deși se desfășura la Constantinopol, fiindcă acolo nu era încă nici un episcop, așa cum spuneam. Mai departe, istoria se cunoaște: devenită capitală a Imperiului, vechea colonie grecească își capătă un mitropolit, care ajunge să fie menționat înaintea celui de Alexandria. În 1053 se produce ruptura ( după ce mitropolitul Constantinopolul se autointitulase de mult timp "patriarh ecumenic", adică a toată lumea). Pedeapsa divină vine în 1454, la foarte puțin timp după ce patriarul Bizanțului respinge ultima încercare de reunire care avusese loc la Ferrara - Florența și Constantinopolul cade sub asediul osmanlâilor. Nu trec nici câteva secole și nenorocitul model al Constantinopolului este preluat cu copy and paste de Moscova, care se declară autocefală și se proclamă a treia Romă. Tensiunile interortodoxe și luptele pentru supremație dintre Moscova și Constantinopol sunt vizibile și azi, sunt cunoscute publicului ortodox informat și nu au fost lipsite de consecințe nici pentru istoria țării noastre
-generalul von Bukow a făcut prăpăd printre așezămintele ecleziale și monahale catolice. A distrus, este foarte adevărat, și câteva ortodoxe. Farmazonii din toate timpurile nu prea au făcut distincția catolic-ortodox, deși ținta lor predilectă a fost mereu Biserica Romei.
-afirmația că nu au existat sfinți părinți apuseni este o simplă aiureală. Una descalificantă intelectual, afară de cazul în care aparține unui teribilism de puștean. Sf. Ambrozie al Milanului ori Sf Irineu al Lyonului sunt numai două exemple din lunga listă de sfinți care au îmbogățit patrimoniul de știință al plământului apusean al Bisericii.
Last edited by Mihnea Dragomir; 30.08.2010 at 00:31:04.
|