View Single Post
  #408  
Vechi 31.08.2010, 10:11:15
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit Ecumenismul: Concluziile conferinței inter-ortodoxe de la tesalonic

ECUMENISMUL: CONCLUZIILE CONFERINȚEI INTER-ORTODOXE DE LA TESALONIC


Conferința teologică inter-ortodoxă "Ecumenismul: Origini. Așteptări. Demistificare" a fost întrunită pe 20 Septembrie, 2004, în Tesalonic, Grecia, și și-a desfășurat cu mare succes lucrările până pe 24 Septembrie. Conferința a fost organizată de Departamentul de Teologie Pastorală și Socială a Facultății de Teologie a Universității Aristotel din Tesalonic și de Societatea de Studii Ortodoxe. Ședințele conferinței au fost ținute în Sala de Ceremonii a Universității.
Conferința a început printr-un cuvânt al Preasfinției Sale Mitropolitul Antim al Tesalonicului. Au participat mulți Mitropoliți și Episcopi, precum și primarul Tesalonicului (Dl Panayiotis Psomiadis), membri ai Parlamentului Grec și profesori ai Universității, care au urat bun-venit participanților la conferință.
În cele cincizeci de zile ale Conferinței, 60 de vorbitori respectați, incluzând ierarhi ai diferitor Biserici Ortodoxe, au analizat fiecare dintre aspectele Ecumenismului, în fața unei audiențe numeroase, între care s-au aflat mulți teologi, profesorii ai ambelor Facultăți de Teologie și studenți ai Facultății de Teologie a Universității din Tesalonic.
Participanții la conferință au ajuns la următoarele concluzii, întemeiate pe numeroasele prezentări și pe discuțiile care au urmat:

Constatări

1. Ecumenismul: o creație a papismului și a protestantismului, care ascunde înstrăinarea de Adevărata Biserică

Ecumenismul s-a născut în sânul Protestantismului la începutului secolului al XX-lea, ca un efort de redobândire a unității pentru o lume protestantă împărțită în nenumărate grupări și ramificații. Ecumenismul nu are absolut nici o legătură cu ecumenicitatea și catolicitatea Bisericii, care este pe deplin păstrată, atât geografic cât și ecleziologic, în Una, Sfântă, Sobornicească[1] și Apostolească Biserică, adică Biserica Ortodoxă, care continuă să creadă ceea ce a fost crezut "întotdeauna, pretutindeni și de către toți." Existența ereziilor nu neagă nici unitatea, nici ecumenicitatea și nici catolicitatea Bisericii. Biserica continuă să fie una și universală. Erezii și schisme ca "bisericile" "catolice" și protestante ale Apusului sau cele anti-calcedoniene ale Răsăritului nu sunt bisericile locale autentice și legitime ale acelor ținuturi; aceste biserici redobândesc unitatea și catolicitatea, devin adevărate biserici, doar atunci când sunt reintegrate în credința și viața Bisericii Ortodoxe Sobornicești (Catolice), care nu este doar adevărata Biserică, ci și singura Biserică. Prin urmare, de la bunul lui început și până în ziua de astăzi, așa-numitul "Conciliu Mondial al Bisericilor", ca vehicul (purtător) al ecumenismului protestante, este, într-un adevărat sens ecleziologic, un "Conciliu Mondial al ereziilor și schismelor."
Papismul s-a îndepărtat de unitatea și catolicitatea Bisericii la începutului celui de-al doilea mileniu prin schisma din 1054 și îmbrățișarea unor erezii precum "filioque"-le și "primatul papal." Biserica pe atunci ortodoxă a Romei, care a strălucit mulți sfinți, mucenici și mărturisitori, a fost trasă în erezie și înșelare. Ruptă de una și adevărata Biserică, Biserica locală a Romei, fiind captivă a scolasticismului și a năzuințelor lumești ale papilor, nu numai că a eșuat în a păstra creștinătatea apuseană unită, ci chiar a devenit o sursă de noi erezii și schisme, cum ar fi Reforma protestantă a veacului al XVI-lea în diferitele ei forme, Anglicanismul sau Vechiul Catolicism. Ea a denaturat caracterul teantropic al Bisericii, schimbând-o într-o instituție omenească cu stăpânire totală asupra credincioșilor, și a dus la "des-creștinarea" și "des-bisericirea" Europei. Vorbitorii și participanții la conferință au acceptat drept cea mai potrivită definiție a ecumenismului pe cea lăsată nouă de Cuviosul Părinte Iustin Popovici: "Ecumenismul este numele de obște pentru toate pseudo-creștinismele (creștinismele mincinoase) și pseudo-bisericile (bisericile mincinoase) ale Europei Apusene. Înăuntrul lui se găsește inima tuturor umanismelor europene, al căror cap este papismul. Și toate aceste pseudo-creștinisme, toate aceste pseudo-Biserici, nu sunt altceva decât erezie după erezie. După Evanghelie, numele lor de obște este panerezie."[2]
Încercările de unire dintre Roma și Constantinopol pe parcursul a cinci secole, de la schismă până la căderea din 1453 a Constantinopolului în mâna turcilor, și toate dialogurile teologice care le-au însoțit, au eșuat din pricină că nu erau însoțite de adevărată pocăință, de dispoziția de renunțare la înșelare și de întoarcere la Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească Biserică. Renunțările și compromisurile în materie de credință făcute pentru înfăptuirea unirii, au fost întotdeauna respinse de pururi-veghetoarea și treaza conștiință a turmei credincioșilor. În ciuda scopurilor lumești și a văditei manipulări politice, aceste încercări nu au sfârșit niciodată în minimalismul dogmatic, nivelarea sincretistă și lumeasca vorbire despre dragoste, cum au făcut dialogurile ecumenice ale veacului al XX-lea. A câștigat principiul apostolic și patristic care spune că "nu este loc de compromis în ceea ce privește credință".
S-a încercat să se înfăptuiască prin ecumenismul protestant ceea ce nu s-a reușit vreme de secole de către papism; și ecumenismul papist, la rândul lui, a sprijinit aceste eforturi de la Conciliu II Vatican (1963-1965). Atât papismul cât și protestantismul pierd mereu din prestigiul și autoritatea lor în America, Europa, și în întreaga lume. Prin ecumenism, ele încearcă să se acopere, să își ascundă înstrăinarea lor de una, adevărata Biserică a lui Hristos, să întărească cea mai mare erezie ecclesiologică care a existat vreodată; anume, că Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească Biserică nu există, că a încetat să existe, că toate confesiunile creștine păstrează aspecte ale Bisericii, așa încât credincioșii lor nu trebuie nici să se neliniștească nici să se necăjească să caute adevărata Biserică și mântuirea lor.
Reply With Quote