5. Dialogul cu monofiziții
5. Dialogul cu monofiziții
O imagine identică de desăvârșită neproductivitate și de compromisuri serioase în materie de credință, există și în dialogurile teologice cu cei care până de curând erau socotiți (și sunt) monofiziți, dar care acum, din "dragoste", sunt numiți "anti-calcedonieni", "pre-calcedonieni", "străvechile Biserici Răsăritene," sau, în cele din urmă, pur și simplu "ortodocși." La conferință s-a stabilit că dialogul purtat nu a adus nici un rezultat pozitiv. Cele trei "Declarații" comune ale ortodocșilor și anti-calcedonienilor sunt inacceptabile din punct de vedere ortodox. Dintre cele mai dureroase greșeli sunt intercomuniunea sacramentală cu monofiziții [din Siria] acceptată de Patriarhia Antiohiei [1991], recunoașterea parțială de către Patriarhia Alexandriei a tainelor monofiziților și propunerile pentru revizuirea textelor liturgice și stabilirea unui tipic pentru împreună-slujirea (con-celebrarea) ortodocșilor și a monofiziților. Din punctul de vedere al cercetării teologice, unii s-au coborât atât de jos încât au ajuns la punctul de a cere Departamentului de Teologice al Facultății de Teologie a Universității din Tesalonic să aprobe două teze de doctorat care susțin că monofiziții Dioscor și Sever nu au fost eretici defel, ci mai degrabă au fost condamnați din cauze ne-teologice - aceasta ar fi de neconceput și hulitor la adresa Sfintelor Sinoade și a Sfinților Părinți.
|