View Single Post
  #414  
Vechi 31.08.2010, 10:26:28
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit 7. Adevăratul dialog și premizele lui

7. Adevăratul dialog și premizele lui


În concluzie, în ceea ce privește dialogurile teologice, a fost întărit faptul că Biserica nu evită dialogurile. Biserica este deschisă tuturor și îi cheamă pe toți să vină la Ea și să fie mântuiți. Aceasta este premiza necesară și condiția de neîncălcat a oricărui dialog: adevărul mântuitor al Bisericii nu este supus discuției și dezbaterii. În cazul în care heterodocșii nu sunt în stare să înțeleagă acest cadru mântuitor, sau îl neagă, durata dialogului nu ar mai trebui prelungită, ci mai degrabă păstrându-se în limitele de timp necesare, după cum au făcut Sfinții Părinți la sinoade, dialogul ar trebui întrerupt. Aceasta urmează pildei Mântuitorului Însuși cu cei ce nu vroiau să înțeleagă învățătura Lui și deveniseră nemulțumiți: "Nu cumva și voi vreți să vă duceți?"[8] Aceasta este singura nădejde că heterodocși își vor da seama de înșelarea lor, astfel că și ei să răspundă astăzi la fel Bisericii - care este Hristos prelungit de-a lungul veacurilor: "Doamne, la cine ne vom duce? Tu ai cuvintele vieții veșnice."[9] Această atitudine exemplară și memorabilă a fost ținută de Patriarhul Ieremia al II-lea (Tranos) în cel de-al treilea său "Răspuns" (1581) al dialogului cu teologii protestanți din Tubingen. Când a înțeles că ei stăruie în înșelarea lor și refuză să primească învățătura Sfinților Părinți - "luminătorii și teologii Bisericii" - el a încetat corespondența cu ei și i-a lăsat să meargă pe calea lor: "Astfel, din partea voastră, vă rugăm să ne sloboziți de grijile acestea. Astfel, mergeți pe calea voastre; nu ne mai scrieți în ceea ce privești dogmele; dar dacă ne scrieți, scrieți-ne doar de dragul prieteniei."[10]

La conferință s-a subliniat faptul că metodologia de a purta dialoguri întemeiată nu pe diferențe, pe ceea ce desparte, ci mai degrabă pe asemănări, pe ceea ce unește, este nesănătoasă, neîndreptățită și unică în întreaga istorie a Bisericii. Ce sens are să discutăm lucrurile pe care le primim și asupra cărora suntem de acord? Doar mascăm diferențele și slujim altor interese; ascundem prăpastia și îi liniștim pe eterodocși, precum și ușurăm eforturile de prozelitism în defavoarea ortodocșilor. Este, de asemenea, necesar ca fiecare și toate deciziile luate în legătură cu relațiile cu heterodocșii să aibă aprobare sinodală, ca întreg trupul Bisericii să fie informat, de vreme ce există o lipsă serioasă de sinodalitate adevărată.

În cele din urmă, participanții la conferință au salutat și au lăudat gândirea acelor Biserici Ortodoxe care s-au retras sau intenționează să se retragă din "Consiliul Mondial al Bisericilor" cât și din dialogurile teologice. Această este cel mai limpede exprimat în istorica și foarte ortodoxa scrisoare a Bisericii din Ierusalim din 22 iunie 1992 adresată celorlalte Biserici autocefale, în care vestea că întrerupe dialogul teologic "cu heterodocșii în general, convinsă că dialogul nu este doar ne-avantajos, ci chiar păgubitor atât pentru Biserica Ortodoxă în general, cât și pentru Sfânta Biserică a Ierusalimului în particular."
Reply With Quote