Citat: 
	
	
		
			
				
					În prealabil postat de  iustin10
					 
				 
				Sunt de acord ca Maica Domnului este Nascatoare de Dumnezeu. 
Dar totusi va rog,clarificati-mi si mie termenii... 
 
Maica Domnului este maica persoanei Iisus Hristos. 
Iisus Hristos este persoana a 2 a a dumnezeirii,Fiul lui Dumnezeu,dar doar din momentul in care primeste si natura umana  . Inainte de acest moment Iisus Hristos nu a existat. 
Iisus Hristos este tot una cu Fiul lui Dumnezeu . 
Dar cu toate acestea numele Iisus nu a existat din vesnicie,desi Fiul lui Dumnezeu da. 
Care este de fapt reatia intre Iisus Hristos si Fiul lui Dumnezeu?Este una si aceiasi persoana? 
De ce atunci Fiul e nascut din vesnicie ,iar Iisus este nascut in timp? 
			
		 | 
	 
	 
 Va marturisesc sincer ca m-am bucurat sa vad aceste intrebari ale dumneavoastra. O insiruire logica ce denota o cautare sincera.
 
Maica Domnului este mama persoanei Logosului, Cuvantului, Fiului (Ioan 1,1) lui Dumnezeu care este nascut din Tatal atemporal. Persoana Cuvantului, Logosului, Fiului lui Dumnezeu in care este toata Dumnezeirea isi ia si o existenta umana, nu ca se uneste cu o persoana umana preexistenta (adica nascuta deja) ci persoana Fiului (Logosul, Cuvantul) lui Dumnezeu isi impopriaza si firea umana prin intrupare din Maica Domnului. Iar dupa acest proces al inruparii in care persoana Filului lui Dumnezeu si-a impropriat si firea umana (fara ca cele 2 firi dumnezeiasca si umana sa se amestece sau sa se compuna, ci ele coexistand impreuna in aceeasi persoana, ca a Filului lui Dumnezeu nascuta atemporal) persoana Fiului (Cuvantului, Logosului) lui Dumnezeu este numita Iisus Hristos.
 
Este intocmai ca un cutit inrosit in foc. Noi stim proprietatie focului si pe cele ale fierului. Focul arde cutitul taie. cand in taietura cutiului inrosit vedem taietura arsa, noi stim clar cine a ars adica focul si cine a taiat adica fierul. Asa este si in cazul persoanei Iisus Hristos (dupa intrupare) noi stim ca atunci cand Hristos a facut o actiune, carei firi apartine, celei umane sau celei dumnezeiesti. Spre exemplu, ca om a intis mana si a atins pe lepros si i-a zis voiesc (atat ca om cat si ca Dumnezeu) sa te curatesti, iar vindecarea leprosului s-a facut exclusiv datorita firii dumnezeiesti care era intreaga in persoana Iisus Hristos.
 "Și un lepros a venit la El, rugându-L și îngenunchind și zicând: De voiești, poți să mă curățești.  
41. 	Și făcându-I-se milă, a întins mâna și S-a atins de el și i-a zis: Voiesc, curățește-te.  
42. 	Și îndată s-a îndepărtat lepra de la el și s-a curățit.  " (marcu 1,40-42).
Invatatura ortodoxa marturiseste (Dogmatica Sfantului Ioan Damaschin, pag 87-88):
 "Am  spus  în  repetate  rânduri că  altceva  este  ființa (specia)  și  altceva  este ipostasa (individul, persoana), și că ființa indică specia comună si cuprinzătoare a ipostaselor de aceeași specie, spre exemplu: Dumnezeu, omul, iar ipostasa arată individul (persoana) adică Tatăl, Fiul, Sf. Duh, Petru, Pavel. Așadar, trebuie să se știe că numele de Dumnezeire și omenire indică ființele sau firile; iar numele de Dumnezeu si om se referă si  la fire, ca atunci când spunem că Dumnezeu este  ființă  incomprehensibilă  si că  Dumnezeu  este  unul;  se  ia,  însă,  și despre ipostase, când cel particular primește numele celui general, ca atunci când Scriptura  zice:  „Pentru  aceea  te-a  uns  pe Tine, Dumnezeul Tău”(Psalmul 44,9). Căci iată a arătat pe Tatăl si pe Fiul. Sau atunci când spune: „Era un om în țara Avsitidi” (Iov 1,1), căci a arătat numai pe Iov. 
  
Cu privire la Domnul nostru Iisus Hristos, pentru c ă știm că are două firi si o singură ipostasă compusă din cele două, când avem în vedere firile, le  numim  Dumnezeire  si  omenire;  dar  când  avem  în  vedere  ipostasa compusă din firi, îl numim când după amândoua firile: Hristos, Dumnezeu si  om  în  același  timp,  Dumnezeu  întrupat,  când  după  una  din părți: Dumnezeu  numai,  Fiu  al  lui Dumnezeu,  om  numai,  Fiu  al  omului,  când numai după cele înalte si când numai după cele smerite. Căci unul este cel care  este  deopotrivă  si  acela  și  acesta;  unul  existând fără  vreo  pricină totdeauna  din  Tatăl,  iar  altul facându-se mai  pe  urmă  pentru  iubirea  de oameni.  
 
Cînd  vorbim  despre  Dumnezeirea  Lui  nu-i  acordăm  Dumnezeirii însușirile firii omenești, căci nu spunem că Dumnezeirea este pasibilă sau creată.  De  asemenea,  nici  nu  atribuim  trupului  Lui,  adică  omenirii  lui,  însușirile  Dumnezeirii, căci  nu  spunem că  trupul,  adică  omenirea,  este necreată. Când este, însă, vorba de ipostasă, fie că o numim după cele două firi, fie că o numim după una din părți, îi atribuim însușirile celor două firi. Căci Hristos —  și acest nume cuprinde amândoua  firile — se numește și Dumnezeu si om, si creat și necreat, și pasibil si impasibil. Când este însă numit  după  una  din părți,  Fiul  lui  Dumnezeu  si  Dumnezeu,  primește însușirile firii cu care s-a unit, adică ale trupului, si este numit Dumnezeu pasibil, Domnul  slavei răstignit (I Corinteni II, 8. ) 
,  nu  în  atât  ca Dumnezeu,  ci  în  atât că același  este  si  om.  Și  când  este  numit  om  și  Fiu  al  omului  primește însușirile  si măririle  firii  dumnezeiești:  copil  înainte  de  veci,  om fără  de început, nu în atât ca om și copil, ci în atât ca Dumnezeu, care există înainte de  veci  și  care s-a făcut  în  vremurile  din  urmă  copil. Acesta este modul  
comunicării  însușirilor,  anume că  fiecare  fire dă  celeilalte  propriile  ei însușiri în virtutea identității ipostasei și întrepătrunderii reciproce. Potrivit acesteia putem spune despre Hristos: „Acesta este Dumnezeul nostru, care s-a  arătat pe pamânt  și cu oamenii a petrecut” (Baruh III, 36, 38.  ), precum  si: omul acesta este necreat, impasibil sinecircumscris.  "
Va recomand cu toata dragostea sa cititi Dogmatica Sfantului Ioan Damaschin unde este expusa succint si la obiect doctrina crestin ortodoxa.
 
Sper ca acest succint raspuns sa fi fost suficient pentru dumneavoastra ca raspuns la intrebarile adresate. Daca nu vom reveni cu explicatii suplimentare.
 
Domnul sa ne calauzeasca si sa ne deschida mintea si inima intru Duhul Sfant ca sa pricepem Scripturile. fara Hristos nu putem face nimic (Ioan 15,5)
		  
		
		
		
		
		
		
		
		
			
			
			
			
				 
			
			
			
			
			
			
			
				
			
			
			
		 
	
	 |