View Single Post
  #416  
Vechi 31.08.2010, 10:30:51
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit Propuneri

Propuneri


După aceste concluzii și aprecieri ale "Conferinței teologice inter-ortodoxe", s-au formulat următoarele propuneri:

1. În măsura în care este universal mărturisit, după mai bine de un secol de participare a Bisericii la "Consiliul Mondial al Bisericilor" și la dialogurile inter-creștine și inter-religioase, în termeni care nivelează diferențele inter-confesionale și fac toate religiile egale, că o astfel de participare este nefolositoare și păbugitoare, se propune ca Bisericile autocefale rămase să se retragă de asemenea din "Consiliul Mondial al Bisericii" și să pună capăt acestui fel de dialoguri. Pentru aceasta, o decizie pan-ortodoxă nu este necesară, de vreme ce hotărârea de început de participare a fost luată separat. Singurul dialog care poate fi îndreptățit de Evanghelie și de Tradiția Patristică este acela de a răspunde întrebărilor puse de acei heterodocși și persoane de alte religie care se apropie de bună voie pentru a afla mântuirea: "Ce trebuie să fac ca să mă mântuiesc?"[11] sau "Ce să fac ca să moștenesc viața veșnică?"[12]

2. Bisericile Ortodoxe, și mai ales Biserica Constantinopolului, care este prima în cinste și întâietate, să-și revadă și să-și reconsidere relațiile cu papismul, pe care toți Sfinții Părinți, de la Sfântul Fotie cel Mare, Sfântul Grigorie Palama, Sfântul Marcu al Efesului, Părinți colivazi (Sfântul Nicodim Aghioritul, Sfântul Atanasie din Paros, Sfântul Macarie din Corint) până la, inclusiv, Sfântul Nectarie din Eghina și Părintele Iustin Popovici, l-au considerat eretic și nu "biserică soră."

3. Să fie respectate canoanele Bisericii care opresc rugăciunea în comun cu heterodocșii în general, în orice situați, și nu doar în rugăciunea euharistică, după cum s-a sugerat de curând.

4. Să fie trimis un apel Bisericilor Ortodoxe care nu au consimțit, până acum, să-l primească pe papă în vizită în țările lor, să rămână tari în această hotărâre. Poate cineva să-și închipuie pe vreunul dintre Sfinții Părinți organizând recepții pentru a-l cinsti și îmbrățișa pe Arie, Nestorie, Eutihie, etc.? De asemenea, să fie ștearsă inacceptabila înregistrare din calendarul Bisericii Greciei care consemnează vizita papei ca un mare eveniment istoric; să fie prevenită orice încercare de întoarcere și repetare a unei asemenea vizite în viitor.

5. Să fie cercetată chestiunea inter-comuniunii Patriarhie Antiohiei cu monofiziții [iacobiți sirieni], cât și recunoașterea anumitor taine a acestor eretici [monofiziți copți] de către Patriarhia Alexandriei. Să se aplice principiul canonic potrivit căruia "cel ce se împărtășește cu cei excomunicați este de asemenea excomunicat."

6. Să fie întărit și încurajat dialogul intra-bisericesc (între ortodocși) în duhul sinodalității, și să nu fie mărginit doar la episcopi. Este, cel puțin vrednic de plâns faptul că dialogul cu diferiți eretici și cu ne-creștini este urmărit, în timp ce vederile de alte părere ale fraților de credință, care sunt defăimați drept fanatici, sunt respinse.

7. Să fie descurajate și oprite schimbările și inovațiile liturgice, de vreme ce ele constituie o aplicare a principiilor ecumenismului, ale cărui scopuri sunt înfăptuirea unei închinări (unui cult) ne-dogmatic, care să ușureze primirea ereziei. Mai mult, bogăția liturgică a Bisericii Ortodoxe nu aparține nici unei Biserici locale. Ea este expresia vieții Bisericii de-a lungul veacurilor, și trebui păzită ca lumina ochilor.

8. Să li se prezinte clar conducătorilor bisericești de pretutindeni că, în cazul în care continuă să participe și să sprijine pan-erezia ecumenismului - atât inter-creștin cât și inter-religios - calea obligatorie, mântuitoare, canonică și patristică a credincioșilor, clerici și mireni, este aceea a excomunicării: în alte cuvinte, oprirea pomenirii episcopilor care sunt corăspunzători și copărtași ereziei și înșelării. Acesta nu este un recurs la schismă, ci mai degrabă la o mărturisire plăcută lui Dumnezeu, după cum au făcut și Părinții cei vechi, dar și episcopii mărturisitori ai zilelor noastre, precum prețuitul și respectatul fost Mitropolit al Florinei, Augustin, și Părinții din Sfântul Munte (Athos).

9. Să fie proclamat tuturor în sunet de trâmbiță că ecumenismul și dialogul necondiționat cu heterodocșii și ne-creștinii nu sunt de folos, ci vătămătoare, și astfel nu o faptă a dragostei, ci doar a unui fel lumesc de a gândi; acestea sunt relații convenționale, care nu au scopuri duhovnicești, ci interese personale. Ele tocesc și pătează phronema (mintea, gândirea) ortodoxă, prin amestecări și confuzii, și astfel fac rău credincioșilor, de vreme ce fără puritatea dogmelor, chiar și în chestiunile de mai mică însemnătate, nimeni nu se poate mântui. Pentru ne-creștini și heterodocși, ele închid poarta mântuirii, împiedicându-i pe cei dintâi să-L vadă pe Hristos drept singura cale spre mântuire, și oprindu-i pe cei din urmă de la a vedea Biserica Ortodoxă drept arca mântuirii, drept singura Biserică. Dumnezeu, în dragostea lui nemărginită pentru omenire și pentru lume, vrea mântuirea fiecărui om. Dimpotrivă, diavolul, care este dușmanul mântuirii, luptă împotriva omului în tot felul din invidie și ură.
Reply With Quote