Citat:
În prealabil postat de Eugen7
istoria arata clar ca Biserica Ortodoxa, dupa ce a cazut sub jugul otoman (musulman) nu s-a implicat in discutiile stiintifice.
Vreau doar sa subliniez ca gandirea patristica greaca a avut un alt mod de abordare a teologiei. Chiar si primul mileniu crestin era diferita abodarea parintilor greci fata de cei latini. parintii greci au "impacat" aristotelismul cu crestinismul... fiind mereu in pas cu stiintele vremii. (Este adevarat ca toate marile erezii din primul mileniu, care au necesitat sinoade ecumenice au aparut toate in partea rasariteana, greaca.)
Nu spun aceasta blamadu-i pe parintii latini (si nici Biserica Romano-Catolica), nicidecum... ci doar vreau sa arat ca era diferit modul de abordare. Dupa marea schisma din 1054 ramura de vest a Bisericii si-a luat numele de romano-catolica, dezvoltand o telogie diferita de ramura rasariteana care si-a luat numele de ortodoxa. Si atitudinile fata de stiinta au fost diferite. Daca in primul mileniu partea rasariteana dominata de cultura greaca a fost foarte activa, vestul fiind mai "sarac"... dupa anul 1000 situatia s-a schimbat, devenind dezastruasa pentru resariteni dupa caderea constantinopoluilui in 1453, in timp ce vestul a inceput sa prospere.
Intre diferentele teologice intre ramura rasariteana(ortodoxa) si cea apuseana (romano-catolica) doresc sa subliniez doar disputa isihasta din sec 14-15.
prin mila Domnului sunt ceea ce sunt (caci fara EL sunt nimic, praf si cenusa... abur care astazi este si maine nu mai este). eu invat ortodoxia de la Sfintii Parinti (reamintesc ca Sfantul Ioan Damaschin a trait in sec VIII d.Hr.) Avand in vederea acestea, cel mai problabil ca si acum 500 de ani, daca Domnul ar fi binevoit, as fi invatat (si trait) ortodoxia crestina tot dupa indrumarea Sfintilor Parinti si a Sfintei Scripturi evident.
|
E inteleg ce vrei sa spui.
Dar scuza-ma, cel putin in ochii unui ateu, ceea ce afirmi tu este doar o teorie care iti apartine, nimic mai mult.
Chiar si aceste separatisme, BO si BC, eu sunt al lui Andrei, ala e al lui Petru, nu are valoare .
Daca te ridici putin si incerci sa privesti in ansamblu, toate aceste dispune intre confesiuni, intre religii, ce au dus de multe ori la razboaie sangeroase, istoria crestinismului (nici nu mai amintesc de alte religii), stai si te intrebi ... unde este Duhul Sfant in toata aceasta gramada? Unde sunt ostile ceresti care vegheaza bisericile, granitele, etc.?
Hai sa ne uitam putin la sinoadele ecumenice (la cele 7, nu mai pomenim si de cele locale).
Cum isi redactau ei hotararile? Cica "Parutu-sa Duhului Sfant si noua" ...
Care Duh? Care Sfant? Se stie foarte clar ca se certau ca la usa cortului si nu de putine ori s-au batut pana la sange.
Se stie ca fiecare venea cu "sustinatori" gata sa sara la nevoie, ca imparatul intervenea deseori sa aplaneze conflictul si de multe ori impunea propria hotarare.
Iar ei spuneau "Parutu-sa Duhului Sfant si noua" ... e imposibil sa nu te faca macar sa zambesti.
Astea sunt fapte consemnate, nu este cazul sa le negi.
Mai se vede Duhul Sfant in aceste sinoade? Unde?!?!