Despre petrecerea pe pamant si proslavirea Sfantului NICODIM Aghioritul
STIHURI DE UMILINȚĂ
Nicodime prea ferice
Care doreai odinioară
Ca să trăiești la noi în țară,
Acuma caută din ceruri
Și vezi pe fiii României
Cum poartă jugul tiraniei.
Cu Sfântul Stareț de la Neamțu
Să dai acuma ajutor
Prea necăjitului popor
Iar tabăra înșelăciunii
Din vatra noastră strămoșească
Degrab să se risipească!
În țara noastră primitoare
Acuma nu mai este “soare”
Cu razele de libertate
Căci vântul de la Miază Noapte
Aduce negură de moarte.
Cu darul tău cel sfânt, Părinte
Să mângâi pe cei necăjiți
Și să dezlegi pe cei robiți
Iar pe organele pierzării
Cari hulesc Sfânta Credință
Întoarce-i către pocăință!
Învățătura ta cinstită
Să fie iarăși folosită
De neamul nostru românesc
Și “coarnele lui Veliar”
Să nu se mai înalțe iar!
Pedalionul scris de tine
Să fie nației Creștine
Ca o duhovnicească cârmă
Iar cartea “Celor cinci simțiri”
Oglinda Sfintei mântuiri.
În viața noastră necăjită
Și de Păstorii buni lipsită,
La toți creștinii provoslavnici
Luceafăr să ne fie-n cale
Sfințenia vieții tale!
N.B. Cuv. Nicodim dorea mult să meargă la chinovia Cuv. Paisie de la Neamțu, însă prin semne cerești a fost oprit. Prăznuirea lui se face la 14 Iulie.
ADAUS SPRE LĂMURIRE
Când lipsesc povățuitorii cei buni, când duhul lumesc caută să înăbușe sfânta credință, când slugile lui Antihrist se grăbesc să întunece adevărul, atunci Pedalionul Sfântului Nicodim ne arată ca o busolă încotro să mergem, iar cartea lui “Nevăzutul Război” ne învață cum trebuie să folosim armele cele Duhovnicești, pe urmă “Hristoitia” adică cartea bunelor obiceiuri ne dăscălește cum să ne purtăm în viață, iar cartea celor Cinci Simțiri ne servește ca o strajă neadormită pentru suflet.
În sfârșit, toate cărțile lui, care sunt mai mult de o sută, le avem ca pe niște proptele de mântuire în toată viața noastră.
TROPARUL SFÂNTULUI NICODIM
glasul 5
(Tin tahian su schepin che
tin voitian …)
Pre Sfântul Nicodim cel nou vestit
Pre marele Dascăl Aghiorit,
Pre albina cea cu dar
Care strâns-au din belșug
Pravoslavnicul nectar
Spre hrana creștinătății,
Acum noi cu râvnă venind
Să-l lăudăm, prăznuind!
CONDACUL SFÂNTULUI
glasul 3
(ca și condacul Nașterii:
Partenos simeron …)
Îngerește viețuind
Te faci icoană virtuții
Și pe toți povățuind
În lupta cu “nevăzuții”,
Limba ta este organul mișcat de Duhul
Pana ta ne luminează tainic văzduhul
Și cinstindu-i pe toți Sfinții,
Te duci la bucuria lor!
MEGALINARIA
(După melodia grecească a megalinărilor)
(de la Paraclis “Tin ipsilotera ton uranon …”)
Pre luminătorul cel prea slăvit
Și pe Scriitorul și Sihastrul neobosit
Veniți credincioșilor astăzi într-un gând
Să-i împletim cunună de laude, cântând!
MEGALINARIA CUV. NICODIM
glas 3
(ca și: Apostoli de la margini)
Pre Cuviosul Nicodim,
Podoaba călugăriei,
Pre Îngerul Sfântului Munte
Și slava ortodoxiei,
Să-l lăudăm împreună,
Urmându-i povața cea bună.
CÂTEVA CANOANE DIN PEDALION
Care oprește a ne ruga cu cei de altă credință
Al 10-lea Canon al Sfinților Apostoli oprește a ne ruga împreună cu ereticii și schismaticii măcar în casă de s-ar afla, se afurisește și să nu fie primit la Sfintele Taine (adică să se împărtășească).
Canonul 45 al Sf. Apostoli poruncește: Episcopul sau Preotul sau Diaconul care numai s-ar ruga cu ereticii să se afurisească și dacă l-ar primi să slujească ca preot să se caterisească.
La tâlcuirea Canonului 47 al Sf. Apostoli scrie Sf. Nicodim Aghioritul că latinii sunt eretici și nu au nici botez, nici Preoție, și dacă vreun Preot nu Botează pe cei ce se întorc la Ortodoxie, se afurisește.
Și Canonul 33 din Laodicheia oprește, cu eretici și cu schismatici a te ruga.
Canonul 6 și 7 de la Soborul I Ecumenic poruncește: că cele de la început obiceiuri să le păstrăm.
Canonul 1 al Sf. Vasile cel Mare tot așa zice că ereticii și schismaticii trebuie să se Boteze.
Sfântul Sfințit Mucenic Chiprian tot așa zice că ereticii și schismaticii să se boteze.
Iar câțiva din Slujitorii Sfântului Altar din ziua de azi, defaimă aceste Sfinte canoane, numindu-le “Barieri ruginite”. Canoane insuflate de Duhul Sfânt prin Sfinții Apostoli și prin Sf. Părinți ai celor șapte Sfinte Soboare Ecumenice. Zic că Canoanele de multă vechime pe care o au, au ruginit.
Nu zic că ei de multă grăsime, și nefrică de Dumnezeu li s-a întunecat mintea și au năpârlit, căzându-le și părul, și barba și mustața, făcându se ca femeile. Cum e chipul Domnului și al Sfinților și cum e chipul lor? De aceea Sfintele Canoane ale Sfinților ei le calcă în picioare.
Dar predică sus și tare că sunt “Ortodocși”.
Așa a primit moartea mucenicească Noul Mucenic Constantin din Idra.
Pe acesta Cuviosul Nicodim l-a întărit ca să mărturisească pentru Hristos și pe urmă i-a scris viața cu pătimirile lui, alcătuindu-i și slujba lui în chip minunat.
Din vremea aceea a rămas și o scrisoare a Cuviosului Nicodim adresată către Patriarhul Grigorie pentru un monah român din Transilvania, care nu avea botezul adevărat.
IATĂ CUPRINSUL ACESTEI SCRISORI:
Prea Sfințite Stăpâne și dumnezeescule Patriarh a toată lumea, Aducătorul acestei scrisori, care este de origină din Ungaria (adică Transilvania) și are Botezul (sau mai bine zis desbotezul) fiind molipsit de întinăciunea latinilor, vine prin mijlocirea mea, către Înalt Prea Sfinția voastră, cerând călduros să fie Botezat cu botezul Bisericii noastre de Răsărit. Deci atât el, cât și eu – ne rugăm de a voastră inimă următoare lui Hristos și apostolească, ca să trimiteți întărit prin ordin scris oficial pe numitul Monah nemonah (adică fără darul călugăriei) către Duhovnicul Român Părintele Grigore din Mânăstirea Pantocreator. Căci acela fiind de același neam și de aceeași limbă cu dânsul poate ca să-l învețe și să-l înoiască cu botezul nostru, precum el însuși și eu ne rugăm mai mult lui Dumnezeu ca după alte cereri de mântuire să aibă și călătorie ușoară, să fie călăuzit la Tronul Prea Fericirii voastre și să aleagă calea cea bună spre folosul a tot norodul Creștinesc. Pentru aceasta, cerându-vă Rugăciuni, rămân socotindu-mă cel mai mic dintre slugile voastre.
(ss) Nicodim
Din actul acesta se vede cât de multă pază era în vremea aceea de a nu primi în mânăstire pe cei cari sunt botezați prin stropire.
Despre locul acesta ne putem încredința și din cărțile Cuviosului Paisie de la Neamț care nu primea nicidecum în obștea lui pe cei cari veneau din Transilvania ori din Bucovina unde se boteza prin stropire.
În vremea când trăia Cuviosul Nicodim la Sihăstria Capsalei a fost chemat de către Proestoșii Sfântului Munte ca să discute cu niște clerici Papistași despre dogmele credinții. Când s-a ivit Cuviosul în ograda Mânăstirii din Careia, îmbrăcat flenduros și cu opinci în picioare, Papistașii s-au plâns Proestoșilor că asta este semn de batjocură pentru ei ca să stea de vorbă cu un asemenea călugăr mojic. Proestoșii însă i-au liniștit, dându-le oarecari lămuriri despre “flendurosul Nicodim”.
Când au început discuția, fiecare vorbă rostită de monahul nostru era ca un fulger arzător pentru uscăturile (sau mai bine zis pentru secăturile) Papei. Chiar de la început le-a închis gura și neștiind ce să mai zică, croncăneau ca niște cioare, întrebând:
“Mai sunt în Muntele Athos și alții la fel cu cel care a vorbit cu noi?”
Întrebarea asta a făcut-o către Epitropii Sfântului Munte, dar Cuviosul Nicodim care era de față a luat-o înainte cu răspunsul zicând” “Sunt o mulțime și eu sunt cel din urmă!”.
A mers odinioară la Sf. Munte un Protestant din Germania și căuta să ia în bătae de joc simplitatea călugărilor.
A declarat în fața Epitropilor din Careia că el este Proorocul Ilie. Proestoșii au început a râde, crezând că au de-a face cu un nebun. Dar când a început el să le vorbească, au văzut că nu este nebun ci este o undință primejdioasă pentru Ortodoxie.
Deci nepricepându-se ei cum să-i răspundă s-au sfătuit ca să găsească pe cineva dintre călugări cari să dovedească cu mărturii din Sfânta Scriptură că Protestantul este mincinos (iar nu prooroc cum zicea el). Atunci și-au adus aminte bătrânii de smeritul Dascăl Nicodim, care trăia la vremea ceea la o chilie, aproape de Careia. Cuv. Nicodim s-a prezentat ca de obiceiu îmbrăcat în niște zdrențe și încălțat cu opinci de porc. Când l-a văzut Protestantul a început a râde cu hohote. Atunci Bătrânii Proestoși i-au lămurit Cuviosului pentru ce este chemat, adică să dea răspunsul cuvenit proorocului mincinos.
Pricepând Cuviosul că ereticul își bate joc de călugări i-a zis:
“Va să zică ești Proorocul Ilie, Domnule”.
“Desigur (a răspuns neamțul)!”. Atunci Cuviosul i-a zis iarăși:
“Proorocul Ilie a avut tăierea împrejur, dar Dumneavoastră?” (o aveți?)
La întrebarea aceasta a rămas Proorocul cu gura căscată și a plecat fără să mai stea de vorbă cu opincarii din Sf. Munte. Toți carii veneau să ispitească pentru tainele credinții dacă se întâmpla ca să vorbească cu Dascălul cel flenduros, nu mai avea poftă să râdă, ci plecau îndată rușinați.
Cuviosul Nicodim Aghioritul n-a făcut semne și minuni în viață, dar viată lui întreagă a fost o întreagă minune, prin roadele bunătății care au umplut lumea. Învățăturile lui au luminat norodul creștinesc și au întărit Biserica Ortodoxă în vremurile cele mai grele.
După mărturisirile Sfinților Părinți, sfințenia omului nu se arată din săvârșirea minunilor ci din viața cea îmbunătățită. Minunile sunt lucrurile lui Dumnezeu și se fac mai mult pentru luminarea celor necredincioși și pentru întărirea celor slabi în credință, iar faptele cele îmbunătățite sunt roadele prin cari se cunosc sfinții.
Iată ce zice Sf. Grigore Teologul, în cuvântul de la înmormântarea Sf. Vasilie cel mare:
“Minunile pentru cei necredincioși, iar nu pentru cei ce cred. Semnele bărbaților Sfinți este viața lor cea după Dumnezeu și așezarea lor cea sfântă!” [va urma]
|