DESCOPERIRE DUMNEZEIASCĂ PENTRU RĂSPLATA NEVOITORILOR (pag. 468-470)
I.
Ava Atanasie egumenul Elioților ne-a povestit despre o vedenie (descoperire) pe care avut-o ava Teodor Sihastrul. Și anume i s-a arătat în vedenie un tânăr care strălucea ca soarele și l-a apucat pe sihastru de mână, zicându-i:
“Vino că ai a te lupta!”
Și l-a dus pe el la un teatru foarte mare (adică la un loc de priveliște unde fac lupte de întrecere atleții).
În partea dreaptă a teatrului erau o mulțime de tineri luminați, îmbrăcați în haine albe, iar în partea stângă erau o mulțime de arapi cu haine negre. S-a arătat apoi un uriaș care a trecut în arenă (adică în mijlocul teatrului) și capul lui ajungea până la norii cerului.
Atunci tânărul cel luminos care l-a dus acolo și care era însuși Domnul, a zis către ava Teodor:
“Iată cu acesta ai de luptat!” (adică cu uriașul). Auzind așa, sihastrul a început a tremura și rugându-se tânărului zicea:
“Dar cine dintre oameni poate să se lupte cu acesta?”
Și i-a răspuns tânărul cel luminat:
“Numai să mergi cu toată sârguința ta și atunci când te vei apuca la luptă cu dânsul, Eu îți voi da ajutor și te voi încununa cu cunună de biruință!” Luând curaj, Teodor a intrat în arena teatrului, unde l-a însoțit și tânărul cel cu darul de biruință (adică Domnul nostru Iisus Hristos) și l-a întărit așa încât a biruit pe uriașul cel înfricoșat.
La urmă a fost încununat de către Domnul și mulțime de arapi se tânguiau cu amar și au fugit și nu s-au mai văzut, iar ceata celor luminați (adică îngeri) aduceau laude lui Dumnezeu, care a dăruit biruință monahului.
După această vedenie, luând curaj a ieșit fericitul acesta Teodor la lupta vieții sihăstriei (adică la pustie).
II.
Ne-a mai povestit cel mai înainte pomenit ava Atanasie (de la Elion) că i-a venit într-o zi acest gând: “Oare ce fel de bine vor avea nevoitorii?” Atunci a căzut în uimire (s-a răpit duhul) și a văzut un bărbat care i-a zis: “Vino cu mine!” și l-a dus într-un loc plin de lumină, oprindu-se la o poartă negrăit de frumoasă. Înăuntru se auzea o melodie așa de dulce precum ar cânta mulțime de glasuri, lăudând pe Dumnezeu Domnul.
Bătând în poartă tânărul, a răspuns cineva dinăuntru zicând: “Ce poftești?”
“Vrem să intrăm!” a zis tânărul (călăuza).
Atunci a răspuns un glas dinăuntru:
“Aici nu intră nimeni din cei cari petrec în trândăvie! Iar dacă vrea să intre acela pe care l-ai adus, atunci meargă să se nevoiască și nicidecum să nu cugete la lumea cea deșartă!” Venindu-și în simțire cuviosul Atanasie a cunoscut că tânărul din vedenie a fost Sfântul Înger (păzitorul lui) iar cele descoperite au fost spre întărirea lui la nevoințe cu mai multă râvnă.
III.
Zis-a un bătrân oarecare:
“Fiilor și fraților să înțelegeți și să știți toți aceasta: că nici una din faptele cele bune nu este așa de iubită și de plăcută lui Dumnezeu ca atunci când mulțumește omul întru scârbe.
Și nu se bucură Dumnezeu de alta mai tare, decât atunci când cineva rabdă bucuros orice fel de scârbe i s-ar întâmpla lui (cum este de pildă boala, clevetirea pe nedrept sau prigonirea și alte necazuri).
De asemenea și de la cel care este bolnav cu trupul său, nu cere Dumnezeu, nici cearcă de la dânsul post și înfrânare de mâncare și băutură sau altă osteneală și nevoință a trupului.
De la el cere Dumnezeu numai multă milă și rugăciune duhovnicească și să-i fie mintea lui pururea la Dumnezeu.
Iar postul și osteneala trupească le face omul pentru domolirea zburdălniciilor firești, adică pentru înfrânarea necuratelor pofte și a patimilor trupești.
Boala trupului este mai presus decât postul și răbdarea cu mulțumire a bolnavului este mai presus decât toată nevoința și osteneala trupului.
Pentru aceea de la bolnav nu se cere și nici nu se cearcă postul și înfrânarea și alte osteneli, ci datoria lui este să mulțumească pururea cu osârdie și cu toată inima sa lui Dumnezeu, rugându-se să i se dea răbdare.
IV.
Zis-a ava Iosif Tibeul că trei cete sunt cinstite înaintea lui Dumnezeu și anume când omul este bolnav și i se adaugă ispite, iar el le primește cu mulțumire. A doua ceată este când cineva își face toate lucrurile curate înaintea lui Dumnezeu și nu are nimic lumesc.
ASCULTAREA
Iar a treia, când cineva stă sub ascultarea unui părinte duhovnicesc și de toate voile sale se leapădă (unul ca acesta are o cunună mai mult). Dar eu (zice ava Iosif) boala am ales-o.
Căci zice Domnul la Sf. Evanghelie:
“Întru răbdarea voastră veți dobândi sufletele voastre!”
|