CÂTEVA CANOANE REFERITOARE LA SĂRBĂTOAREA ÎNVIERII (pag. 561-566)
Însemnăm spre știința tuturor creștinilor Ortodocși,
de Răsărit, aceste canoane din Pedalion, că nu-i este
iertat nimănui a strica Sf. Pascalie, care este în
Psaltire, și a schimba Sf. Paști și Sf. Sărbători de la
data lor, care sunt așezate în calendarul Iulian a
Sf. Biserici Ortodoxe de Răsărit.
Canonul I din Antiohia (Pedalion pag 275)
Toți cei ce îndrăznesc a dezlega hotărârea Sfântului și Marelui Sinod, cel adunat în Niceea, în ființa bunei cinstiri a prea iubitorului de Dumnezeu împărat Constantin, pentru Sfânta Sărbătoare cea mântuitoare a Paștilor, să fie neîmpărtășiți și lepădați de la Biserică, de vor stărui împotrivindu-se, mai cu prigonire celor bine dogmatisite – și acestea să fie zise pentru mireni. Iar dacă vreunul din proiestoșii Bisericii, episcop sau preot sau diacon, după hotărârea aceasta ar îndrăzni pentru răzvrătirea popoarelor și tulburarea Bisericilor a se osebi și cu iudeii a săvârși Paștile, pe acesta Sfântul Sinod din data de acum străin de Biserică l-a judecat, ca pe unul ce nu numai lui s-a făcut pricinuitor de păcat, ci și multora, de stricăciune și răzvrătire.
Și nu numai pe unii ca aceștia îi caterisește de la Liturghie, ci și pe cei ce vor cuteza a se împărtăși cu aceștia după caterisire.
Iar cei caterisiți să se lipsească și de cinstea cea din afară, pe care o au câștigat Sfântul Canon – și preoția lui Dumnezeu.
Tâlcuire
Canonul acesta, afurisește pe mirenii aceia ce calcă rânduirea și canonul ce-au dat Sinodul I, de față fiind Si Marele Constantin, pentru sărbătoarea Paștilor (ca să serbeze adică după isimerie și nu împreună cu iudeii). Ei calcă nu numai așezământul acesta, ci și prigonindu-se, îi stau împotrivă. Iar pe episcopii, preoții și diaconii ce ar călca hotărârea aceasta, tulburând Biserica, și ar voi să serbeze cu iudeii paștile, îi caterisește atât de toată preoția și de sfințita lucrare cea înlăuntrul Altarului, cât și de toată cinstea cea din afară, cuvenită celor ierosiți (de a avea măcar nume de Sfințiți și de a ședea împreună cu cei Sfințiți, deci de toată lucrarea cea afară de Sfântul Altar, după Valsamon), fiindcă unii ca aceștia și pe sine s-au vătămat cu călcarea hotărârii acesteia și pe alții i-au făcut să o calce. Dar nu numai pe ei îi caterisește, ci și pe cei ce s-ar împărtăși împreună cu dânșii, asemenea.
Canonul 7 al Sfinților Apostoli (Pedalion, pagina 8)
Dacă vreun episcop, ori preot, ori diacon, Sfânta zi a Paștilor mai înainte de primăvăreasca isimerie, cu iudeii o va săvârși, să se caterisească, de asemenea și înainte de iudei.
Litera I (Pedalion, pagina 512)
Schismaticii sunt pentru schimbarea pascaliei și a calendarului.
Pentru cei ce îndrăznesc a dezlega cele 4 Sfinte Posturi și pentru Miercuri și Vineri:
Canonul 19 al Sf. Sobor din Cangra (Pedalion, pagina 274)
Dacă vreunul din cei ce se nevoiesc, fără trupească nevoie s-ar mândri și posturile cele predate norodului, care se păzesc de Biserică, le-ar dezlega, întărind întru sine cugetare, de deplinătate “Anatema să fie”.
Canonul 69 al Sf. Apostoli (Pedalion, pagina 61)
Dacă vreun episcop, sau preot, sau diacon, sau ipodiacon, sau citeț, sau cântăreț, sfintele Mari Posturi nu le postește, sau Miercurea și Vinerea, să se caterisească. Fără numai de s-ar opri pentru boală trupească. Iar de va fi mirean, să se afurisească.
Enciclică (Circulară) din 1756
Chiril, din mila lui Dumnezeu Arhiepiscopul Constantinopolului și Patriarh Ecumenic. Preacinstiților clerici, care sunteți cu noi în Biserica lui Hristos, har și pace vouă de la Dumnezeu.
Noi, pe care ne-a învrednicit Dumnezeu Sfântul, să ne aflăm în fața acestui tron apostolesc și patriarhicesc, canonisește și apostolește, pentru ca să păzim cu credință fierbinte și evlavie Prea Sfânta Credință Ortodoxă, pe care am primit-o de la Sf. Apostoli și de la cele 7 Sfinte Soboare Ecumenice, împreună cu dogmele celor 7 Taine ale Sfintei noastre Biserici, Apostolească și Sobornicească de Răsărit, și acestea să le ținem curate și nepătate; după cum de sus și de la început Biserica lui Dumnezeu le-a primit de la Sf. Apostoli, neclintite, fără să adauge sau să scoată nici un cuvânt până astăzi și nici până la sfârșitul veacului acestuia, le păstrează curate ca pe Mireasa Domnului nostru Iisus Hristos; pentru acest pericol, ne-am hotărât să primim a ne supune lui Dumnezeu mai mult și nu oamenilor.
Mai întâi ca să păzim apostoliceștile și soborniceștile canoane nemișcate și neștirbite după cum le-am apucat.
Al doilea ca, luând toate armele Duhului Sfânt, să ridicăm și să ștergem cu desăvârșire, cu înfricoșat blestem și veșnică anatemă împotriva acelora care au vrut să îndrăznească să facă coborământ să primească cât suntem în viață și după moartea noastră până la sfârșit orice adăugare ori scoatere (schimbare).
Deci cu puterea și Darul Prea Sfântului Duh cel dătător de viață, disprețuim și aruncăm cu desăvârșire cea spurcată și necurată și hulitoare și neaprobată, cea fărădelege alcătuită scrisoare ereticească, și mergem după Sf. Apostol Pavel care zice: “Oricine vă va vesti vouă altele afară de cele ce ați apucat și afară de cele ce v-am vestit vouă, măcar înger din Cer, sau însuși noi, anatema să fie”, după cum și la Canoanele Sfintelor Soboare se zice: “Orice ar adăuga ori a șterge un cuvânt, acela să fie anatema de șapte ori”.
Și așa ne-am hotărât cu tot Sfințitul Cler care e cu noi și cu adunarea creștinească să dăm anatema de trei ori, fie că sunt din rândul clericilor, fie al laicilor (mirenilor), despărțiți sunt de la Domnul Dumnezeu Atotțiitorul, blestemați și neiertați și după moarte să nu putrezească (timpanei). Pietrele și fierul să putrezească, dar ei niciodată, să moștenească lepra lui Chiezi și să se spânzure ca Iuda, să fie suspinând și tremurând pe pământ ca și Cain, mânia lui Dumnezeu pe capetele lor, să fie la un loc cu Iuda și cu iudeii cei luptători de Dumnezeu, să crape pământul și să-i înghită ca pe Datan și Aviron, Îngerul Domnului să-i gonească pe ei cu sabia în toate zilele vieții lor și toate blestemele Patriarhilor și ale Soboarelor să cadă pe dânșii, să fie veșnic sub anatema și focul veșnic. Amin.
Gândiți-vă bine și vedeți care n-au venit aceste blesteme peste noi și câte au să mai fie, dacă ne vom pocăi și ne vom întoarce la dreapta Credință.
Enciclică (Circulară) din anul 1593
Eremia, din mila lui Dumnezeu Arhiepiscopul Constantinopolului și Patriarh Ecumenic,
Pentru că Biserica Romei iarăși s-a luat după ateii astronomi, fără să se gândească s-a învoit și a schimbat cele rânduite pentru Sf. Paști, neținând seama de cele (bine rânduite și) hotărâte de cei 318 Sf. Părinți de la întâiul Sobor Ecumenic spre a se sărbători de Creștinii Ortodocși a toată lumea, care au fost hotărâte și de cele șase Soboare ca toată lumea să se sărbătorească pe tot pământul;
Venind niște bărbați de la Roma, care s-au luat după înșelăciunea Latinilor (Catolicilor) și nu numai că s-au lepădat de Sfânta Credință Ortodoxă, dar au început să se lupte împotriva dogmelor celor adevărate ale Sfintei noastre Biserici de Răsărit pe care ni le-au predat însuși Domnul nostru Iisus Hristos și dumnezeieștii Apostoli și cele șapte Soboare hotărâte de purtătorii de Dumnezeu Părinți;
Pentru aceasta, tăindu-i ca pe niște mădulare putrede, poruncim cu hotărâre: Oricine nu urmează învățăturile Sfintei noastre Credințe Ortodoxe după cum a așezat și cele șapte Sfinte Soboare Ecumenice, (care) au hotărât pentru Sfintele Paști și pentru Calendar, care bine l-au legiuit să-l urmăm, și vrea să urmeze după pascalia și după calendarul cel născocit de ateii lui Papa și se împotrivește la toate acestea și vrea să strice dogmele și obiceiurile care ni le-au predat Sfinții Părinți ai Sfintei noastre Biserici Ortodoxe, să fie dat anatemei și dat afară din rândul creștinilor Sfintei noastre Biserici conduse de Domnul nostru Iisus Hristos.
Voi, binecredincioșii creștini ortodocși să rămâneți în cele care v-ați născut și ați crescut și v-ați învățat. Și când va sosi vremea, însuși sângele vostru să-l vărsați ca să păstrați credința care ne-au predat-o Sfinții Părinți și mărturisirea voastră să o păstrați și să vă feriți de aceștia și să vă ajute Domnul nostru Iisus Hristos și smeritele noastre rugăciuni să fie cu voi, cu toți. Amin.
1. Patriarhul Constantinopolului, Eremia
2. Patriarhul Ierusalimului, Sofronie
3. Patriarhul Alexandriei, Silvestru
și toți Arhiereii care au fost de față la Sinod.
Anii 1583 și 1593.
Enciclică (Circulară) din anul 1848
Către Ortodocșii de pretutindeni,
Ținem mărturisirea curată după cum ne-au predat-o acești Sfinți Părinți respingând orice înnoire (reformare) ca o născocire a diavolului. Cel care primește înnoire nu mai predică întreagă și curată Credința Ortodoxă care este asigurată și ștampilată din vechime și care nu primește nici micșorare, nici adăugare, nici schimbare.
Dacă cineva ar îndrăzni să schimbe sau să sfătuiască sau să gândească una ca acestea, singur s-a lepădat de credința lui Hristos și singur a căzut în veșnică anatemă, pentru că a hulit împotriva Duhului Sfânt, zicând cum nu se grăiește adevărat în cărți și la Sfintele Soboare Ecumenice (a toată lumea).
Toți care au primit înnoiri (reforme) sau eretici sau schismatici de bună voie s-au îmbrăcat cu blestemul ca și cu o haină, fie că sunt Papi, fie că sunt Patriarhi, fie că-s clerici, fie că sunt laici (mireni), sau îngeri din Cer.
Antim, din mila lui Dumnezeu Arhiepiscopul Constantinopolului, noua Romă și Patriarh Ecumenic,
Erotei, din mila lui Dumnezeu Papă și Patriarhul Alexandriei și a tot Egiptul,
Metodie, din mila lui Dumnezeu Patriarhul Antiohiei,
Chiril, din mila lui Dumnezeu Patriarhul Ierusalimului, împreună cu ale lor Sfintele Sinoade.
Last edited by razvan.mn; 12.09.2010 at 15:09:00.
|