,,
Sarutul lui Brancusi in cimitirul Montparnasse"
(
Autor:Matei Visinec)
,,Vizitez, împreună cu un prieten venit din România, cimitirul Montparnasse. Este o zi de toamnă blândă și cimitirul pare un muzeu în aer liber.Majoritatea celor care se plimbă prin acest celebru loc de veci nu sunt rude ale decedaților ci vizitatori sau turiști dornici să facă un pelerinaj la diverse morminte celebre.De altfel îi ghicești imediat pe acești turiști culturali comemorativi: toți s-au „înarmat" cu un plan al cimitirului distribuit gratuit la intrare. Iar cei care n-au trecut pe la intrarea principală examinează cu atenție numeroasele panouri plantate în cimitir cu amplasamentele „celor mai vizitate morminte". Nume din toate țările și de toate originile sunt gravate pe pietrele funerare, cimitirul este de fapt o metaforă a fascinației pe care a exercitat-o Parisul asupra lumii.
O capitală a artelor nu putea decât să atragă artiști din toată lumea, artiști care, din când în când, mai și mureau la Paris. Unii îl caută pe Samuel Beckett, alții îl caută pe Beaudelaire, alții pe Jean Paul Sartre și pe Simone de Beauvoir, alții pe Guy de Maupassant... Probabil că argentinienii îl caută pe romancierul Julio Cortazar, lituanienii pe pictorul Chaim Soutine, rușii pe sculptorul Osip Zadkine... Unii dintre acești artiști au trăit de altfel chiar în cartierul Montparnasse și au frecventat cu asiduitate cafenelele care se află la doar câteva sute de metri de mormintele lor, cum ar fi La Rotonde sau La Coupole...
Românii, când vin la cimitirul Montparnasse îi caută pe Tristan Tzara, pe Constantin Brâncuși, pe Emil Cioran și pe Eugen Ionescu. Patru nume care reprezintă enorm pentru noi, e ca și cum ne-ar justifica trecerea prin univers. Ce anume i-a făcut pe cei patru să fie înmormântați în același cimitir. Cine știe, poate întâmplarea, sau poate că există o doamnă care se numește Istoria Artei și care se mai joacă din când în când cu repartiția copiilor ei în locurile de veci... Un lucru este sigur însă:
cu excepția Franței, nici o altă țară nu este reprezentată mai bine decât România prin artiștii ei în acest cimitir.
Mă plimb cu prietenul meu pe aleile cimitirului și constatăm că nu suntem singurii români care au trecut în ziua aceea pe acolo. Nu știu din ce motive, unii trec și depun monede românești pe respectivele patru morminte. Pe mormântul lui Cioran descoperim că a fost lăsată chiar și o carte de vizită... Cineva, din București, a ținut să se știe că a trecut pe acolo și că îi admiră profund opera filozofului născut la Rășinari și mort la Paris.
Ce nu fac însă turiștii căutători de morminte cu nume sonore! Unii se fotografiază alături de tot felul de morminte, în funcție de afinități culturale și gusturi sepulcrale. Pe mormântul lui Sartre și al lui Simone de Beauvoir descopăr că au fost așezate mai multe scrisori. De ce nu, în definitiv, marii scriitori sunt făcuți să înțeleagă sufletul uman și după moarte. Cu hărțile în mână, cufundați în descifrarea lor, mulți vizitatori pierduți printre morminte îmi dau o senzație stranie, e ca și cum ar răscoli prin cimitir.
Întâlnesc însă și oameni din cartier care au venit pur și simplu să se plimbe puțin în acest spațiu care seamănă și cu un parc. Cimitirul Montparnasse este și un fel de oază de liniște, plină cu arbori, în mijlocul unui cartier extrem de animat. El este în același timp și un fel de expoziție de sculpturi în aer liber, pentru că unele morminte sunt adevărate opere de artă.
Printre ele, undeva într-un colț al cimitirului, se află și „Sărutul" lui Brâncuși. Cum de a ajuns celebra sa sculptură (de fapt una dintre variantele ei) să devină monument funerar? Mister. Am găsit totuși unele vagi explicații: s-ar părea că Brâncuși a realizat această „comandă" prin 1910, imediat după venirea sa la Paris și că acest „Sărut" în piatră ar fi fost una dintre primele sale sculpuri făcute în Orașul Luminilor. În orice caz, cei care îl descoperă în acest cimitir rămân uluiți de frumusețea, forța, discreția și simplitatea sa. Citesc și numele celei pentru care a fost făcută: o misterioasă femeie pe nume T.
Rașevskaia care a murit tînără, probabil de origine rusă, numele ei este de altfel scris cu caractere chirilice. Niciodată nu mi-am imaginat că acest „Sărut" încremenit în piatră poate fi și unul al morții... A trebuit să trec prin Cimitirul Montparnasse ca să-l înțeleg mai bine pe Brâncuși. Două camere de luat vederi îi păzesc sculptura zi și noapte...
Eu îmi permit totuși să o ating, să-mi pun palmele pe ea: este poate singurul loc din lume, Cimitirul Montparnasse, unde poate fi mângâiată o sculptură de Brâncuși."
Epilog: ,,O pasăre a intrat, odată, prin fereastra Atelierului meu. Și încerca să iasă bătând în geam și nu găsea ieșirea - căci se lovea mereu de sticlă. S-a așezat apoi să se odihnească. Și a încercat din nou și a ieșit. Sculptura este la fel: dacă găsești acel geam,acea ieșire,te ridici înspre cer, intri în Impărăția Cerurilor." (Constantin Brancusi)
,,Abia in 1964 Brancusi a fost redescoperit in Romania ca un
geniu national si, in consecinta, Ansamblul Monumental de la Tirgu–Jiu cu Coloana fara sfirsit, Masa tacerii si Poarta Sarutului, a putut fi amenajat si ingrijit,
dupa ce fusese lasat in paragina un sfert de veac.Rudele lui Constantin Brancusi solicita din nou autoritatilor statului repatrierea osemintelor sculptorului si reinhumarea acestuia in localitatea natala Hobita. Corpul artistului a fost ingropat in cimitirul Montparnasse din Paris.Stra-stranepoata sculptorului, Luminta Brancusi, considera ca mormantul din cimitirul Montparnasse din Paris este un fel de "
groapa comuna", sculptorul fiind inhumat acolo alaturi de alti doi membri ai familiei Istrati.Luminita Brancusi a spus ca
ultima dorinta a artistului a fost aceea de a fi inmormantat in pamantul de la Hobita, alaturi de mama sa."