View Single Post
  #4  
Vechi 15.09.2010, 08:43:13
Scotianul
Guest
 
Mesaje: n/a
Post Ciprian Porumbescu: "Voi cânta Doina, să o audă și Mediterana"



Motto: ,,„Daca ar fi sa regret ca nu am venit mai devreme pe lume, as face-o doar pentru ca nu am apucat sa-i cunosc pe cei doi romani in care Dumnezeu a turnat har din belsug:autorul Luceafarului,Eminescu, si pe cel al Baladei pentru vioara, Porumbescu“ (Mihail Sadoveanu)

,,Astăzi, la Stupca i-a rămas mormântul și pe cruce ultimele rânduri din "Cântecul tricolorului", ca răspuns la una din ultimele lui dorințe: "Iar când, fraților, m-oi duce/ De la voi și-o fi să mor,/ Pe mormânt atunci să-mi puneți/ Mândrul nostru tricolor". Stupca a dispărut o dată cu el... în locul ei s-a născut un sat care-i poartă numele: Ciprian Porumbescu.

"Și astăzi, astăzi am ajuns să-mi văd dorința împlinită, mi-am văzut visul cu ochii, am avut aplauzele frenetice pentru opul meu, am auzit chemând sute de voci, pline de entuziasm, numele meu, m-am văzut ridicat, lăudat, măgulit, laureat. Ce să mai zic, ce să mai aștept de la viața mea, de la viitorul meu? Puteam să am și să mă aștept la o răsplată a studiilor și ostenelilor mele până acum, mai mare decât am aflat-o acuma? Numele meu este întemeiat, viitorul meu îmi luce cu culorile cele mai vii înaintea ochilor...", îi scria Ciprian tatălui său după premiera operetei "Crai Nou" de la Brașov, intuind parcă ceea ce n-a vrut să accepte niciodată cu adevărat, și anume că viața lui, viitorul lui se apropiau de sfârșit înainte să înceapă.

Iar bucuria cu care oprește în cuvânt acest mare succes al primei operete originale create în spațiul românesc capătă farmecul unei fotografii din epocă. Ce surprinde un moment când timpul se oprește în loc, când muzica se stinge, când aplauzele tac și rămâne doar gândul, viu și puternic, și apoi amintirea... Se întâmpla în 1882, la început de primăvară. Peste un an, tuberculoza care-l chinuia deja de mult timp avea să-l ucidă.

Dar să pornim din satul care astăzi îi poartă numele și să întoarcem clepsidra. După câteva ocolișuri - căci, din păcate, în Moldova, indicatoarele spre casele memoriale sunt ori inexistente, ori așezate greșit - am ajuns la Stupca într-o dimineață de luni în care am fi putut găsi muzeul și casa memorială închise. Când am împins însă poarta, s-a auzit Balada lui Porumbescu și am fost invitați înăuntru, în spațiul care a supraviețuit până astăzi.

Din casa mare pe care familia preotului Iraclie a avut-o aici în sat s-a păstrat doar anexa, bucătărioara de vară, o construcție țărănească simplă și armonioasă, iar în ea este acum amenajat un mic muzeu care păstrează pianul surorii Marioara. Câteva obiecte țărănești și câteva fotografii refac o umbră din lumea în care a trăit Ciprian. Domnul Ștefan Bute, supraveghetorul casei lui Porumbescu, de o veselie molipsitoare pentru o dimineață de luni, povestește frânturi din existența familiei Golembiovschi - Porumbescu în casa din Stupca.

STEAUA SUB CARE S-A NĂSCUT...

Iraclie Porumbescu se căsătorea cu Emilia Clodnițchi la biserica de la Volovăț, ctitorită de Ștefan cel Mare, în anul în care la Botoșani se năștea Mihai Eminescu. După trei ani, în 1853, venea pe lume cel de-al doilea copil al lor, micuțul Ciprian. Timid și retras, născut sub o stea nu tocmai norocoasă, Ciprian s-a îndrăgostit de muzică. Iar șansa lui a fost întâlnirea, când încă nu avea mai mult de șapte ani, cu muzicologul Carol Miculi, profesor la Conservatorul din Lemberg și discipol al lui Chopin, care și-a petrecut câteva veri la Șipotele Sucevei, pentru a culege cântece populare, găzduit fiind chiar de tatăl lui Ciprian.

Miculi, al cărui mormânt se află astăzi în cimitirul de lângă biserica din Stupca, lângă cele ale familiei Porumbescu, i-a intuit talentul. Atunci a început copilul să deprindă primele note muzicale, ascultând pianul lui Carol Miculi, iar apoi, când Iraclie a fost mutat la Stupca, Ciprian a primit primele lecții de vioară la școala din Ilișești, în satul din apropiere, și apoi, urmând gimnaziul la Suceava, a început să studieze pianul și orga.

Din tot ce-a fost domeniul pe care Iraclie și Emilia l-au avut aici, la Stupca, grădina se păstrează și acum. Înconjurată de livezi și bolți întregi de viță-de-vie, casa acum pierdută - pierdută de mult, din timpul războiului - a fost locul cel mai iubit al lui Ciprian Porumbescu. După el avea să tânjească în timpul lunilor petrecute la tratament în Italia, locurilor copilăriei avea să le ducă dorul cel mai tare în anii pe care i-a petrecut departe de Stupca. I s-au lipit de suflet satul și casa, și oamenii de aici, și pădurile din preajmă.

Sub bolțile din curtea casei îi aducea la începutul tinereții pe lăutarii din sat de la care încerca să învețe cântece și să le reproducă apoi la vioară sau la pian. De la Ilișești venea uneori cu țiganca Ilinca și cu scripcarul Urdă, care știau cântece populare, iar sora Mărioara îi acompania la pian. Nu-i greu să ți-o imaginezi pe frumoasa Mărioara, care privește astăzi zâmbitoare dintr-o fotografie către pianul ei păstrat într-una dintre încăperi, cântând ca să-și bucure fratele.

E luminoasă, surprinsă într-o clipă în care zâmbetul de pe buze i se amestecă discret cu o tristețe bine ascunsă, iar tunsoarea modernă este aproape șocantă. Veselă și plină de blândețe... așa i-a apărut lui Ciprian, până în ultima zi a vieții lui. Iar de satul pierdut printre păduri în care astăzi răsună muzica lui l-a chinuit mereu un mare dor.

"O! Nu vă puteți închipui cât îmi e de dor să mă duc odată acasă! Să șed în căsuța caldă lângă sobă, să văz prin fereastră cum cade zăpada și să mă visez la mândra Italie, unde am petrecut atâtea zile frumoase, unde mi-am recâștigat în câtva pierduta sănătate.", le scria el din Italia în februarie 1883, cu câteva zile înainte să se reîntoarcă acasă - corespondența lui a fost publicată într-un volum apărut sub coordonarea Complexului Muzeal Bucovina.

"În zilele trecute m-am fotografiat la Genova și mâine capăt primele exemplare, de care vă voi trimite unul. Întâi să mă vedeți în poză și apoi în natură. La epistola aceasta nu-mi mai puteți răspunde, căci cred că în ziua aceea când o veți primi mă aflu deja pe tren în drum spre Stupca; Stupca!"

DRUMUL SPRE MUZICĂ ȘI SPRE NEFIINȚĂ

Din casa copilăriei, în care tatăl i-a insuflat credința și patriotismul "cu asupra de măsură", Ciprian a pornit pe propriul drum. Firav și bolnăvicios, dar mereu plin de lumină și de un dor de viață pe care numai cei sortiți de timpuriu morții îl pot avea, tânărul s-a avântat cu disperare în propria existență. Și a început să studieze, să compună, să cânte resimțind parcă la fiecare pas sentimentul că trebuie să păcălească timpul.

Până în 1873 a urmat la Suceava gimnaziul superior. Stătea cu chirie în încăperi mici și pline de igrasie, la gazde prea puțin înstărite, mâncarea nu era nici ea îndestulătoare sau de cea mai bună calitate, pentru că tatăl Iraclie nu era foarte bogat. Probabil că aici tuberculoza i s-a strecurat în trup, pe când el era prea puțin atent la propria lui ființă și prea mult preocupat de muzică.

Organizase formații vocale și chiar un cor, exersa cu colegii pe unde putea și dădeau apoi concerte publice, noaptea copia partituri pentru cor și orchestră sau își armoniza primele compoziții, se arunca în vâltoarea muzicii cu toată patima vârstei. Și tot cu patimă s-a avântat și în mișcarea patriotică de "redeșteptare a solidarității naționale", ținând discursuri înflăcărate împotriva stăpânirii austriece.

În martie 1873, Ciprian a trecut cu bine examenul de maturitate. Pentru el începea deja numărătoarea inversă. Mai avea de trăit doar zece ani. și de împlinit tot ce-i fusese scris. Avea să compună prima și una dintre cele mai frumoase operete care s-au creat în România vreodată. Apoi minunata Baladă pentru vioară și pian sau "Rapsodia română", "Imnul Unirii" (Pe-al nostru steag) sau frumoasele Hore. "Hora de la Stupca", "Hora Brașovului" sau "Hora Prahovei".

Asta de-ar fi să enumerăm doar câteva dintre compozițiile cu care Ciprian făcea să se oprească în loc și trecătorii pe străzile Sucevei, în dreptul ferestrelor lui deschise, atunci când cânta, și "Valurile mării" în Italia, în ultimele luni de viață, și chiar pe Verdi însuși, dacă dăm crezare unor povești care au circulat în vremea respectivă.

Dar în 1874 o întâmplare nefericită a destinului avea să-i pecetluiască soarta. Înființarea la Cernăuți a societății studențești "Arboroasa", după numele vechi al Bucovinei. Ciprian i-a compus imnul, iar în ultimul an de seminar a fost ales președintele ei. Societatea n-a fost niciodată privită cu ochi prea buni de stăpânirea austriacă din cauza activităților prea intens patriotice.

Porumbescu era sufletul ei, a creat primul ei ansamblu coral, apoi un cvartet vocal, muncea cu pasiune, clipă de clipă, nu irosea nici un minut și toate îi măcinau sănătatea și așa destul de șubredă. Suferea des de răceli cu febră puternică, era mereu chinuit de frisoane, dar îndată ce treceau și-l eliberau, Ciprian o lua de la capăt. În octombrie 1877, după o telegramă trimisă la Iași cu ocazia manifestărilor organizate acolo în memoria domnitorului Grigore Ghica, Austro-Ungaria decide să ia atitudine împotriva acestor manifestări patriotice, iar membrii Arboroasei sunt arestați sub acuzația de înaltă trădare și li se înscenează un proces.

Unul dintre cei mai înflăcărați combatanți în presa vremii, care a luptat din răsputeri pentru a obține eliberarea celor întemnițați, a fost însuși Mihai Eminescu. Numai că lui Ciprian Porumbescu cele aproape trei luni de închisoare aveau să-i fie fatale."

Last edited by Scotianul; 15.09.2010 at 09:29:38.
Reply With Quote