Petru Movilă, Metropolitan de Kiev (1633-1647)
Mărturisirea de Credința Ortodoxă
Î. 106. Care este cel de-al treilea mister?
R.
Eucharistul sau trupul și sângele lui Hristos Domnul sub forma pâinii și a vinului și prezența reală. Acest sacrament le depășește pe celelalte și conduce în mare parte spre mântuirea sufletului. Căci în acest sacrament toate harurile și bunătatea lui Hristos sunt descoperite și oferite celor credincioși, așa cum va fi evident mai târziu.
Î. 107. Ce ar trebui să fie menționat cu privire la acest mister?
R. În primul rând,
nimeni altcineva nu poate da acest mister decât un preot legitim, chiar în cea mai cumplită necesitate. În al doilea rând, trebuie să se vadă că acolo este un altar, sau așa cum o numim „antimension”, în absența căruia jertfa fără sânge nu poate fi legiferată în nici un fel. În al treilea rând, provizia trebuie să fie făcută ca acolo să fie materia potrivită, adică, cea mai pură pâine plămădită de grâu și vin lipsit de orice fel de altă substanță. În timpul „proskomedia”, totuși, apa este turnată astfel ca Scriptura să fie împlinită: „Dar unul dintre soldați cu o suliță i-a străpuns coasta sa, și imediat de acolo a ieșit sânge și apă.” În al patrulea rând, trebuie să fim atenți la faptul că
preotul are, în timpul consacrării, intenția ca substanța reală a pâinii și substanța vinului să fie transubstanțiată în trupul și sângele real al lui Hristos prin acțiunea Duhului Sfânt. El face această chemare când confecționează acest mister rugându-se și spunând: „Trimite Duhul tău cel Sfânt peste noi și asupra acestor daruri care sunt oferite aici și fă această pâine trupul prețios al Hristosului tău, și ceea ce este în acest potir sângele prețios al Hristosului tău, schimbându-le prin Duhul tău cel Sfânt.” Transubstanțierea are loc imediat cu aceste cuvinte, și pâinea este transubstanțiată în trupul real al lui Hristos și vinul în sângele real al lui Hristos, cu singurele înfățișări vizibile rămânând; și aceasta se întâmplă în acord cu dispoziția divină din două motive. Primul, astfel că nu vedem trupul lui Hristos, ci mai degrabă credem că el este astfel, datorită cuvintelor vorbite de Hristos Domnul: „Acesta este trupul meu”, etc. și „Acesta este sângele meu...”, vorbit nu simțurilor noastre, de vreme ce el ne-a promis fericire pentru aceasta cu cuvintele: „Binecuvântați sunt cei care nu văd, dar cred.” În al doilea rând, deoarece natura umană dă înapoi de la a mânca carnea vie, totuși omul trebuie să fie unit cu Hristos Domnul prin comuniunea cu trupul lui Hristos Domnul și cu sângele lui Hristos Domnul; ca omul, astfel, să nu se întoarcă, Domnul a hotărât să își dea trupul și sângele pentru a fi mâncat și băut de cei credincioși sub înfățișarea pâinii și a vinului. Sfântul Damascene și Gregory de Nyssa au expus în cele din urmă acest punct. Participarea în acest mister ar trebui să aibă loc pentru două categorii, pentru cei religioși cât și pentru cei seculari, de vreme ce Hristos așa a poruncit, fără a exclude pe cineva, când el a spus: „Amin, amin vă spun: Dacă nu mâncați carnea Fiului omului, și nu beți din sângele său, nu veți avea viață în voi.” Tot astfel: „Cel care mănâncă carnea mea, și bea sângele meu, rămâne în mine, și eu în el.” Această modalitate de comunicare în două moduri deopotrivă pentru cei religioși și cei seculari, Apostoli, așa cum au primit de la Hristos Domnul, astfel au oferit, asupra punctului despre care Apostolul Pavel scrie Corintenilor: „Ce am primit de la Domnul aceea vă încredințez și eu vouă, și anume, că Domnul Isus, în aceeași noapte în care a fost trădat, a luat pâinea, și dând mulțumiri, a frânt-o și a spus: „Luați și mâncați; acesta este trupul meu, care se dă pentru voi; să faceți aceasta spre pomenirea mea.” În aceeași manieră de asemenea potirul, după ce a cinat, spunând: „Acest potir este noul testament în sângele meu; faceți aceasta, ori de câte ori veți bea, în amintirea mea.””
Reverența arătată față de acest mister este cea care este datorată lui Hristos însuși, după cum s-a spus mai devreme, tocmai cum Sf. Petru, în numele tuturor apostolilor, a spus despre el: „Tu ești Hristosul, Fiul Dumnezeului viu.” Și astfel noi vorbim de asemenea în termenii închinării latria: „Cred, O Doamne, și mărturisesc că tu ești Hristosul, Fiul Dumnezeului viu.” Acest mister este de asemenea o jertfă pentru cei vii și cei morți, pentru cei care au murit în speranța învierii, care jertfă nu va înceta până la ultima judecată. Dar, avantajele acestui mister sunt acestea. Primul, este comemorarea suferinței nevinovate și a morții lui Hristos Domnul, în acord cu zicerea: „Căci cât de des veți mânca această pâine, și beți din potir, veți arăta moartea Domnului, până când el vine.” Al doilea avantaj este că acest mister are ca rezultat o împăcare pentru păcatele celor vii cât și a celor morți, astfel că nici o liturghie sacră nu este sărbătorită pentru că Domnul Dumnezeu nu este implorat pentru păcatele noastre. Al treilea avantaj este: oricine este prezent frecvent la această jertfă și frecvent se împărtășește din acest mister, este eliberat el însuși de toate ispitele și amenințările diavolului; căci dușmanul sufletului nu îndrăznește să persecute astfel de oameni, de vreme ce el percepe cu adevărat că Hristos este prezent în ei. Pregătirea pentru cele mai sacre mistere ar trebui să fie făcută potrivit ritualului Bisericii Ortodoxe, adică: înfăptuirea sfintei mărturisiri, post, împăcarea cu toți și alte astfel de lucruri.
sursa:
http://www.voxdeibaptist.org/Marturi...tru_Movila.htm