View Single Post
  #125  
Vechi 18.09.2010, 00:02:51
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit Sinodul din Ierusalim și Mărturisirea lui Dositheus, 1672 D. Hr.

Mărturisirea lui Dositheus

Capitolul VI. Al actelor și decretelor din Sinodul de la Ierusalim (1672)

DECRETUL XVII.

Noi credem că Preasfânta Taină a Sacrei Împărtășanii, pe care am enumerat-o mai sus, a patra în ordine, a fi cea pe care Domnul nostru a dat-o în noaptea în care El S-a dat pe Sine pentru viața lumii. Căci luând pâinea, și binecuvântând-o, El a dat Ucenicilor și Apostolilor Săi Sfinți, spunând: „Luați, și mâncați; Acesta este Trupul Meu.” {Matei 26:26} Și luând potirul, și dând mulțumiri, El a spus: „Luați toți din El; Acesta este Sângele Meu, care se varsă pentru iertarea păcatelor.” {Matei 26:28} În sărbătoarea în care noi credem că Domnul Isus Hristos este prezent, nu tipic, nici figurat, nu prin harul abundent, ca în alte Taine, nici printr-o prezență goală, așa cum au spus unii dintre Părinți despre Botez, sau prin transubstanțiere, astfel că Divinitatea Cuvântului este unită pentru a arăta pâinea Împărtășaniei în mod întruchipat, așa cum presupun urmașii lui Luther într-un mod ignorant și mizerabil, dar adevărat și într-adevăr, astfel că după consacrarea pâinii și a vinului, pâinea este transformată, preschimbată, convertită și transformată în adevăratul Trup al Domnului Însuși, Care s-a născut în Betleem în veșnica Fecioară {Maria ELC}, a fost botezat în Iordan, a suferit, a fost îngropat, a înviat, a fost primit sus, a stat la dreapta lui Dumnezeu Tatăl, și va veni pe norii Cerului din nou; și vinul este convertit și transubstanțiat în adevăratul Sânge al Domnului Însuși, Care în timp ce El era atârnat pe Cruce, a fost turnat pentru viața lumii. {Ioan 6:51}

Mai departe [noi credem] că după consacrarea pâinii și a vinului, nu mai rămâne substanța pâinii și a vinului, ci Trupul și Sângele Domnului Însuși, și formează pâinea și vinul; adică, sub accidentele pâinii.

Mai departe, faptul că preasfântul Trup în Sine, și Sângele Domnului este împărțit, și intră în gurile și stomacurile celor care se împărtășesc, fie cuviincios fie necuviincios. Cu toate acestea, ele transmit celor evlavioși și vrednici iertarea păcatelor și viața veșnică; dar celor necuviincioși și nevrednici implicați, condamnarea și pedeapsa veșnică.

Mai departe, faptul că Trupul și Sângele Domnului este despărțit și împărțit de mâini și dinți, deși doar în accident, adică, în accidentele pâinii și ale vinului, sub care acestea sunt vizibile și tangibile, noi mărturisim; dar în ele însele că rămân în întregime nedespărțite și neîmpărțite. De aceea Biserica Catolică spune de asemenea: „Rupt și împărțit este El Care este rupt, totuși nu despărțit; Care este mâncat mereu, totuși niciodată consumat, ci îi sfințește pe cei care se împărtășesc,” în mod vrednic.

Mai departe, faptul că în fiecare parte, sau în cea mai mică diviziune a transformatei pâini și a vinului nu există o parte a Trupului și a Sângelui Domnului – căci a spune aceasta ar fi hulitor și rău – ci întregul Domn Hristos în mod material, adică, cu Sufletul și Divinitatea Sa, sau Dumnezeu perfect și om perfect. Astfel că deși pot fi multe sărbători în lume la aceeași oră, nu există mulți Hristoși, sau Trupuri ale lui Hristos, ci este unul și același Hristos care este prezent cu adevărat și în mod real; și singurul Său Trup și Sângele Său este în toate Bisericile celor Credincioși; și aceasta nu pentru că Trupul Domnului care este în Ceruri coboară pe Altare; ci pentru că pâinea din Prothesis expusă în toate Bisericile, fiind schimbată și transubstanțiată, devine, și este, după consacrare, una și aceeași cu Cel din Ceruri. Căci este un Trup al Domnului în multe locuri, și nu mai multe; și de aceea această Taină este cea mai mare, și se vorbește în mod minunat despre ea, și se poate înțelege doar prin credință, și nu prin sofismele înțelepciunii omului; a cărui curiozitate deșartă și nebună în lucrurile divine este respinsă de religia noastră evlavioasă care a fost dată de Dumnezeu.

În plus, faptul că Trupul în Sine al Domnului și Sângele Care sunt în Taina Împărtășaniei ar trebui să fie onorate în cea mai înaltă modalitate, și adorate cu latria. Căci una este adorarea Sfintei Trinități, și a Trupului și a Sângelui Domnului. În plus, aceasta este o Jertfă adevărată și de împăcare oferită pentru toți Ortodocșii, vii și morți; și pentru folosul tuturor, după cum este arătat în mod expres în rugăciunile Tainelor date Bisericii de către Apostoli, în conformitate cu porunca pe care ei au primit-o de la Domnul.

În plus, înainte de folosirea Ei, imediat după consacrare, și după folosirea Ei, Ce este rezervat în Sacrele Pixes pentru cuminecătura celor care urmează să se despartă [adică să moară] este adevăratul Trup al Domnului, și nu în cea mai mică diferență de aici; astfel că înainte de folosirea Ei după consacrare, în folosirea Ei, și după folosirea Ei, Ea este în toate privințele adevăratul Trup al Domnului.

În plus, noi credem că prin cuvântul „transubstanțiere” nu este explicată modalitatea, prin care pâinea și vinul sunt schimbate în Trupul și Sângele Domnului, – căci aceasta este în întregime de neînțeles și imposibilă, cu excepția lui Dumnezeu Însuși, și cei care își imaginează că fac aceasta sunt implicați în ignoranță și în hulă, – ci pâinea și vinul sunt după consacrare, nu tipic, nici figurat, nici prin harul abundent, nici prin comunicarea sau prezența Divinității singure a Unicului-născut, transformate în Trupul și Sângele Domnului; nici vre-un accident al pâinii, sau al vinului, printr-o transformare sau schimbare, s-au schimbat în vre-un accident al Trupului și Sângelui lui Hristos, ci într-adevăr, și în mod real, și material, pâinea devine adevăratul Trup în Sine al Domnului, și vinul Sângele în Sine al Domnului, așa cum este spus mai sus. În plus, faptul că această Taină a Sacrei Împărtășanii nu poate fi înfăptuită de altul, decât de un Preot Ortodox, care a primit preoția sa de la un Episcop Canonic Ortodox, în acord cu învățătura Bisericii Estice. Aceasta este doctrina concisă și mărturia adevărată, și cea mai veche tradiție a Bisericii Catolice în privința acestei Taine; care nu trebuie să fie depărtată în vre-un fel Ortodox, și care respinge noutățile și deșertăciunile profane ale ereticilor; ci în mod necesar tradiția doctrinei trebuie să fie păstrată întreagă și nedeteriorată. Pe cei care calcă Biserica Catolică a lui Hristos îi respingem și îi anatemizăm.

sursa: http://www.voxdeibaptist.org/Marturi..._Dositheus.htm
Reply With Quote