Ce înseamnă „să se lepede de sine”? Să se lepede cineva de sinele său, de propriul eu, adică să-și urască sinele. Să-mi urăsc sinele? Auzind oamenii această condiție se miră și întreabă: Cum, Hristos, care ne-a poruncit să ne iubim „aproapele ca pe noi înșine”, zice acum să ne urâm pe noi înșine? Să urăști și să iubești nu sunt două lucruri potrivnice? Cum se împacă? Vă rog să luați aminte.
Fiecare om, precum de multe ori o zicem, este suprema făptură a lui Dumnezeu. Simte în el însuși că, chiar dacă seamănă cu alți oameni în punctele de recunoaștere comune firii lui, trupește și sufletește, totuși fiecare om are ceva deosebit care îl distinge de toți ceilalți oameni. Precum frunzele care sunt în același copac sunt asemănătoare, dar, după cum zic naturaliștii, fiecare frunză are ceva diferit de celelalte frunze, așa și omul, între milioanele și zecile de milioane de oameni, ca persoană are ceva deosebit, constituie o personalitate deosebită. Este unic și irepetabil. El și numai el cu această personalitate a sa distinctă apare pe pământ o singură dată.
Pentru ca omul să dăinuiască, să trăiască și să progreseze are în interiorul său viu instinctul vieții. Fiecare om își iubește sinele, se iubește pe sine. Îi este foame? Se va îngriji să găsească mâncare. Îi este sete? Va alerga la izvoare. Îi este frig? Se va îngriji pentru încălzirea sa. Este bolnav? Își va căuta medicamentul. Fiecare om nu se lasă pe el însuși, sinele său, flămând, însetat, gol, bolnav.
Iubirea față de noi înșine este sădită în noi. A sădit-o Dumnezeu în fiecare om. Și grație acestei iubiri trăiește și există omul. Și doar atunci când din diferite pricini, și în principal din cauza necredinței, își pierde această iubire a sa față de sine, atunci acest om deznădăjduit se sinucide. Cei care se sinucid își urăsc sinele și cu mânie doboară copacul vieții pe care l-a sădit Dumnezeu.
Când Hristos zice „să se lepede de sine”, nu înțelege să ne urâm sinele, care este creația lui Dumnezeu și trebuie să luăm aminte la el și să îl îngrijim, ci înțelege altceva. Omul nu mai este cel curat, cel nevinovat, cel fără viclenie. În sufletul omului, după căderea celor întâi zidiți, a intrat păcatul, atracția și înclinarea spre rău. O, păcatul! Groaznic microb. Acest păcat l-a întinat și l-a stricat pe om. A stricat și iubirea față de noi înșine, care înainte de căderea celor întâi zidiți, era o iubire curată, firească. Dar prin păcat iubirea aceasta ca un râu năvalnic a ieșit hotarele lui și a pricinuit și pricinuiește mari catastrofe. Iubirea a devenit egocentrică, sălbatică. Patimile stăpâneau. Totul pentru noi înșine, pentru sinele nostru, nimic pentru alții, să flămânzească, să înseteze, să fie goi, să fie expuși la mii de primejdii și nevoi. Pironul omului egoist nu-l arde. Închis în cochilia sa ca un melc, se îngrijește doar de sinele său. Pe alții îi consideră doar mijloace de exploatare pentru a-și satisface desfrâul, iubirea de slavă și iubirea de arginți. Pentru ca să sugă sângele lor.
Această iubire, care iese din limitele ei firești și întâlnește răutatea și patima, iubirea de plăceri, iubirea de slavă și iubirea de arginți, această iubire nu merită să se numească iubire, n-are nicio legătură cu învățătura și pilda lui Hristos, care Și-a jertfit viața Sa pentru mântuirea lumii. Creștinul adevărat se răstignește, suferă și pătimește pentru aproapele său. Cel iubitor de sine și egoist răstignește, îi exploatează pe alții și îi chinuiește. Așadar, nu pe omul pe care l-a plăsmuit Dumnezeu, ci omul cu răutățile și patimile lui, omul cel vechi, după cum îl caracterizează Apostolul Pavel, care trăiește și împărățește în inimile noastre ale tuturor, acesta este cel de care trebuie să ne lepădăm și pe care trebuie să-l urâm.
Câtă vreme în inima noastră trăiesc groaznicele patimi, nici pe Dumnezeu, nici pe aproapele nostru nu îl iubim și nu merităm să ne numim ucenici și oameni ai lui Hristos. Însă pentru a nimici răutățile și patimile este nevoie de o luptă dură, este nevoie înainte de toate de harul lui Hristos, care dezrădăcinează din piepturile oamenilor iubirea de sine, acest copac neroditor, și sădește iubirea lui Hristos, acest copac frumos și aducător de roadă, ale cărui rădăcini se află în stânca Golgotei.
Motto-ul nostru? Ca să trăiască iubirea lui Hristos, trebuie să moară patimile noastre, trebuie să fie biruit păcatul și satana!
(traducere din limba greacă de monahul Leontie după cartea „PICĂTURI DIN APA CEA VIE” a Înaltpreasfințitului Augustin N. Kandiotul, Mitropolitul de Florina)
|