Mai exact:
``īn sfīrsit, īnsusi pamīntul vorbeste īmpotriva sectarilor luptatori contra icoanelor, caci si acum se descopera icoane, cruci si simboluri crestine la sapaturile ce se fac īn catacombele din Roma, adica īn pesterile unde primii crestini se ascundeau din cauza persecutiilor pagīne si savīrseau acolo slujbe dumnezeiesti si īnmormīntari ale sfintilor mucenici. Am vizitat catacombele Romei īn toamna anului 1977 si am vazut acolo cele mai vechi icoane ale Mīntuitorului si imagini ale Sfintei Cruci. Din icoanele cele mai vechi aflate de īnvatatii arheologi īn catacombele Romei subterane, mai importante sunt: Icoana Mīntuitorului din catacomba Sfīntului Calist si Cina cea de taina de la sfīrsitul secolului al II-lea, īnchinarea Magilor, Minunea prefacerii apei īn vin, Vindecarea orbului din nastere si altele, aflate tot īn catacomba Sfīntului Calist. īn catacombele Domitillei si Priscilei s-au aflat icoanele Sfintei Familii, a Bunei-Vestiri, a Sfintilor Apostoli Petru si Pavel, a Patriarhilor si Proorocilor din Vechiul Testament si a unor Mucenici din Noul Testament, ce se atribuie tot sfīrsitului veacului al II-lea si īnceputul celui de al III-lea. Dar cea mai veche icoana pe care īnvatatii arheologi o atribuie veacului I al crestinismului este chipul Maicii Domnului care tine īn brate pe Pruncul Cel mai īnainte de veci, cu o stea deasupra icoanei.
Toate aceste reprezentari, care s-au aflat īn catacombele si īn sapaturile bisericilor vechi de sub pamīnt, cu o evidenta indiscutabila, ne impun sa primim si sa credem ca au fost cinstite Sfintele Icoane din cele mai vechi timpuri ale crestinismului. Astfel, īn apararea Sfintelor Icoane ne vorbeste Sfīnta Scriptura, Sfīnta Traditie si īnsusi pamīntul care ne-a pastrat din primele veacuri ale crestinismului multe din ele. Īn apararea lor ne vorbesc si mintea si inima noastra.``
Predica parintelui Cleopa la Duminica Ortodoxiei
|